Fråga vid telefonsamtal?

holm_

Välkänd medlem
27 okt 2005
107
0
16
Umeå
Som topic lyder, vad kan man fråga när man ringer på en skoter?

*miltal
*service

fyll på min lista är ni gulliga :)

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Skick på stötdämpare? (Renoverade/chimsade?)
Mattans skick
Hur huv/buk mm ser ut

Finns ju en massa grejer! :D

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Du kan fråga hur mycket du vill och han har ändå sin egen uppfattning om i vilket skick maskinen ifråga är.
Näh, en titt med egna ögon är det enda jag ger någonting för!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.287
1.111
113
Stora Blåsjön
Det enda man behöver fråga är vart han/hon bor och när man kan komma och kika.

Har lärt mig att det är ingen ide att fråga om skicket över telefon, man blir bara besviken då.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Det enda man behöver fråga är vart han/hon bor och när man kan komma och kika.

Har lärt mig att det är ingen ide att fråga om skicket över telefon, man blir bara besviken då.
Håller med till 100%! Man ska aldrig lita på det som sägs via telefon, det är oftast inte så när man kommer fram iallafall..

holm_

Välkänd medlem
27 okt 2005
107
0
16
Umeå
okej tack för svar, känns som att man vill veta lite mer än vad som står i annonsen om man ska fara över 20 mil :p

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
jag tycker att sista pris frågan kan vara befogad via ett telefon samtal.
Dock har jag använt den endast då jag har haft över 15mil enkel resa för att titta på skotern.
Brukar själv säga att- Ja detta ska man väl inte fråga via telefon men eftersom jag har lång väg att åka vad kan du tänka dig att släppa skotern för?
Sedan får man väl åka och kolla, hittar man några fler fel kan man försöka pruta lite till.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Kan hålla med om att det är OTROLIGT irriterande att få den frågan när man ska sälja något

Men samtidigt så om man vill köpa något som finns långt borta så kan det vara befogat, man sitter inte direkt i bästa förhandlingssits när man åkt 15 mil eller mer bort

Kan även tycka att frågan varför säljer du är ganska irriterande, det kan jag tycka att ev köpare inte har något att göra med så länge man inte försöker lura på honom något skrot vilket man knappast skulle säga om man försökte göra det

R

Robin

Kanske den mest irriterande fråga man kan få som säljare!
Hoppas du skojar..
Säger det samma. Har man tagit kontakt via en annons ska man vara berädd att betala priset säljaren begär i annonsen.
Spelar ingen roll om man har 100mil att köra, på plats får man bilda sin egen uppfattning och pruta på det.
Otroligt irriterande när intresserade köpare hör av sig med frågorna typ:
-"Finns skotern kvar?"
-"Jo"
-"Vad är sista priset?" (notera att det inte snackats något om skotern innan priset börjar disskuteras)
-"Det som står i annonsen är det jag vill ha."

Därefter den irriterande meningen:

-"Ja men jag har bara X antal kr så mer än si och så bjuder jag inte"

Nehe? Ring inte på annonser ni inte har råd med då!

Yaman

Välkänd medlem
7 okt 2006
128
0
6
Om man inte e villig att betala det utsatta priset ska man fråga direkt över telefon&inte på plats om man nu åker 20mil

Vad e felet i detta?

Skillnad om det står prutare undanbedes

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Om man inte e villig att betala det utsatta priset ska man fråga direkt över telefon&inte på plats om man nu åker 20mil

Vad e felet i detta?

Tycker lite likt där, visst är det jobbigt som säljare att få frågan men som köpare kan en skoter eller dylikt vara mer intressant att fara och kolla på om man vet att det finns viss prutmån.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Men det ABSOLUT mest irriterande av allt är att när folk annonserar på internet (blocket) så skriver dom lånad mail, svarar ej på mail ring maila INTE

Klarar man inte av att svara på mail ska man inte annonsera på internet

Då bör man prova det lokala annonsbladet som folk gjorde på 80 talet

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Men det ABSOLUT mest irriterande av allt är att när folk annonserar på internet (blocket) så skriver dom lånad mail, svarar ej på mail ring maila INTE

Klarar man inte av att svara på mail ska man inte annonsera på internet

Då bör man prova det lokala annonsbladet som folk gjorde på 80 talet
Är man verkligen intresserad så lär man ju inte dra sig för att ringa.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Är man verkligen intresserad så lär man ju inte dra sig för att ringa.

Det är inte det som är poängen klarar man av att annonsera på internet klarar man av att svara på email

Det mesta jag köpt på internet skotrar bilar etc har jag mailat på först

R

Robin

Vad e felet i detta?

Är man inte villig att betala det priset varan är utannonserad för eller inte har pengar till att betala det utsatta priset tar man inte kontakt helt enkelt.

Sedan är det en helt annan sak som säljaren i fråga skriver ex. BSVA (Billigare vid snabb affär) eller liknande.

Inte går du och försöker köpa en bil för 500 000kr om du bara har 300 000kr..