funkar det att ha en Ö.D kolv och en orginal?

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
vi kan ju låta det vara så att den motorn kanske har den toleransen, men i längden så är det inte rätt att köra med olika cc mått
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
vi kan ju låta det vara så att den motorn kanske har den toleransen, men i längden så är det inte rätt att köra med olika cc mått
rätt eller fel,hit el dit
hade jag byggt en egen motor som jag skulle köra omkring med skulle jag ju naturligtvis ha tajjta toleranser..självklart blir det ju bättre...håller o går bättre...men en normalt funtad svenne utan sjukdomar som jag/vi haft sen man rullade ut ur urinröret(måste bara förbättra en ej färdig produkt på alla plan)...kommer aldrig märka el notera ngt som vi freaks gör o strävar efter.

det är svårt att säga vad som är rätt el fel i div resonemang..bättre att säga vad som fungerar drägligt i praktiken för oss vanliga människor

olika cc...mmm nä visst e det inte bra men det går o e praktiskt genomförbart..tex är en del motorers förbränningsrum olika stora(volymmässigt)från fabrik!!!(alltså lägre el högre komp i en eller flera utav dem)..ja det låter åter igen sjukt men ibland måste man göra så för att hålla tex värme utvecklingen jämn mellan cylindrarna så attt tex trean går lika svalt som 1 an o 2 an.


tur man inte e ngn nörd o bara köör o kör,skiter i att läsa & nysta i allt.....snokar o tar reda på vad det egentligen är som vibrerar mellan benen på en:D
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
brainstorm det låter åter igen sjukt men ibland måste man göra så för att hålla tex värme utvecklingen jämn mellan cylindrarna så attt tex trean går lika svalt som 1 an o 2 an.

kan inte hålla med dig där tyvärr. Det är bestykningen i förgasaren som ska ge rätt mängd med bränsle som ska hålla värme utveckligen på normal nivå. Om du har en trippel så kan det vara så att cylindern närmast variatorn vara bestyckad på ett annat viss.
Sen som alla redan vet, så sköter kyll anlägningen vätske eller fläkten resten av jobbet.

kanske dåligt exempel men vet du hur en cross motor 2t fungerar? Samma princip är det på en 2t skoter. ialf bränslet kyller kolven till en viss del. pump gasa.
 

Cruisader

Medlem
5 jan 2008
38
0
1
Vill bara tillföra denna tråd att jag nyss vägt och jämfört 2 splitt nya kimpex kolvar med kolvringar och kolv bultar och kan då konstatera att det skiljer 0,5 gram mellan dom 2 kolvpaketen.och eftersom jag jobbar som svarvare så kan jag säga att 0,25mm skillnad i diametern på kolvarna är 0,175 mm i skärdjup om jag skulle svarva en kolv.den spånhögen som då bildas i detta material kan kanske bli 0,5-1 gram och det är ju ungefär vad som skiljer sej mellan 2 standard kolvar,vad detta betyder får ni räkna ut själva:hmmmm:
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
brainstorm det låter åter igen sjukt men ibland måste man göra så för att hålla tex värme utvecklingen jämn mellan cylindrarna så attt tex trean går lika svalt som 1 an o 2 an.

kan inte hålla med dig där tyvärr. Det är bestykningen i förgasaren som ska ge rätt mängd med bränsle som ska hålla värme utveckligen på normal nivå. Om du har en trippel så kan det vara så att cylindern närmast variatorn vara bestyckad på ett annat viss.
Sen som alla redan vet, så sköter kyll anlägningen vätske eller fläkten resten av jobbet.

kanske dåligt exempel men vet du hur en cross motor 2t fungerar? Samma princip är det på en 2t skoter. ialf bränslet kyller kolven till en viss del. pump gasa.
Polaris vattenskoter e ett bra exempel på vad jag vill beskriva här..då en del av deras modeller har stegvis kompression..pga kylsystemets konstruktion....e inte alltid man kan lösa alla problem med bränsle bestyckninge..därför följer man efter med denna åtgärd...inget annat än trial and error som kommit till den slutsatsen+ att man gör så i många andra fall mena att till omed fabrikörerna nödlöser problem så e ingen nuhet..utan våran vetskap:)
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Vill bara tillföra denna tråd att jag nyss vägt och jämfört 2 splitt nya kimpex kolvar med kolvringar och kolv bultar och kan då konstatera att det skiljer 0,5 gram mellan dom 2 kolvpaketen.och eftersom jag jobbar som svarvare så kan jag säga att 0,25mm skillnad i diametern på kolvarna är 0,175 mm i skärdjup om jag skulle svarva en kolv.den spånhögen som då bildas i detta material kan kanske bli 0,5-1 gram och det är ju ungefär vad som skiljer sej mellan 2 standard kolvar,vad detta betyder får ni räkna ut själva:hmmmm:
Tack för infon..sen blir ju skillnaden mellan kolvarna än större då det handlar om större diametrar.....o vice versa..men som synes skiljer det en hel del:)
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Cruisader det är ju därför alla säger att kimpex kolvar är dynga.
skulle vilja se någon som har vägt nya original kolvar istället.
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
eftersom jag gjort ett ex antal trimmade motorer så kan jag intyga att likande fenomen finnes på orginal kolvar..(hos alla fabrikörer)..då jag kontroll vägt av nyfikenhet flertalet ggr!...även smidda kolvar från tex wiseco har viktskillnader ...tyvärr..sånt får man leva med om man nu inte själv tar fram sliptrissan o slipar av på lämpligt ställe på kolven tills önskat resultat uppnås!
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
har nu pratat med http://www.blixtensracing.com/
wiseco är skräp det med. Bara original som är något att ha, där är det ingen viktskillnad på kolven... ring och prata med han om du känner dig osäker fråga även han vad han tycker om olika cc mått på cylindrarna ;)
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
HAHAHAHAHA.....dra på trissor vilken rebell du e alltså!:)

Att knocke o smocke tycker om si o så om ditt o datt kommer alltid att finnas!

DET ÄR vikt skillnad på orginal kolvar...tro mig mig jag har själv vägt dem på min labratorie våg som visar exakt...den kostar 8500 moms och visar fett exakt!!..så jag struntar i vad ngn annan påstår i teorin..den här gången e det skarpa skott som gäller!
inga sagor utan V:E.R.K.L.I.G.H.H.E.T alltså.

Sen är Wiseco inte skräp...har aldrig varit!!!...men de klarar naturligtvis inte allt!
Vet man inte skillanden mellan en smidd kolv o en gjuten kolv..orginal el inte så kan man ju börja med knyppling istället!:)

lägger mina kurs handskar på hyllan i denna tråd nu...då en del lågstadie elever inte verkar ha förmågan att realisera verklighet mot teori;)

Teori i all ära o rätt o fel bla bla...det finns flera vägar som leder till Rom...o alla e inte spik raka heller....oavsett vad jag tycker eller ngn annan...

ska man endast läsa teoriböcker blir inte många patent o uppfinningar gjorda..

Det är När uppstickar ideerna bevisar motsatsen som förståsigpåarna börjar darra på manchetten o rycka i snutte filten för medhåll..oavsett vad sanningen säger till dem!

Nu e det frågande om vetande och inte om blind tro!

Ps. om man nu ska bygga en super duper motor som ska varva humongus många varv ...över 9-10 tusen o uppåt..med kolv hastigheter över vad som e teoretiskt o praktiskt nyttigt så bör man ha snäva toleranser(HELT KLART!)..lika borrning mm mm...Men en gammal Bolinder Munktell tändkule motor fungerar nästan lika bra med en vattenfylld Nokia stövel i ena cylinder loppet..o det går att köra många år på de bya metoderna med Ds.