Jaha, fler frågor.
Större munstycke på magsidan? Vet att 2-stroke mässat om detta, men minnet är kort.
Större munstycke på magsidan? Vet att 2-stroke mässat om detta, men minnet är kort.
Jaha, fler frågor.
Större munstycke på magsidan ?
Vet att 2-stroke mässat om detta, men minnet är kort.
Hej! Är det någon som vet vad c/c måttet mellan variatorerna är på en Lynx GLS 3300 -88 ?
Tack på förhand //Oskar
:hmmmm: Om inte mitt minne sviker mig så skall C-C måttet vara 269 mm :hmmmm:Vilket cc mått ska det vara mellan variatorerna på GLS 3800 ?
MVH; Ersketi
Inte alls kul sånt dära ! :eviltongue:Hej!
Nu har GLS;en kastat in handuken. (skurit) :bawling:
Troligvis är det packboxen på magnetsidan som farit.
Har tyckt den varit lite konstig på tomgången på sistone (högre än vanligt) + Pendlat lite på toppvarv. Borde förstått det! Men men.
Högra kolven har smält mot utblåset vid kolvringen och smetats ut mot cylinderväggen.
Har beställt en begagnad cylinder + ny kolv i originaldim.
Skall ta bort svänghjulet när jag fått tag på en avdragare.
Det ser lite slibbigt ut innanför magnapullen.
1. Kolvarna är 75,89mm och heter ELKO (Made in Austria)
Kan det vara original från -91 ?
2. Tycker den har varvat väl mycket 8200 rpm. på sista tiden...
Vad kan det bero på ?
/Ersketi
Kladdar remmen "svarta" beläggningar på anliggningsytorna på någon av skivorna ?Problem ! :hmmmm2:
Min GLS-3500 slirar på remmen, trodde först de va remmen så ja har bytt. Men det blev ingen skillnad.
Ungefär vid 80km/h då han ska växla ut max börjar den slira på remmen. Vad är de för fel ??
1 + 2. Endast mycket svårligen går det att byta packboxarna utan att lossa på vevhushalvorna = EJ seriöst fixat !!!Nä!
1. Är det en krage på packboxarna = Är jag tvungen att dela på vevhuset ?
Alltså går det att byta packboxar utan att riva vevhuset ?
2. Tänkte det det skulle vara skönt att slippa riva slidskivan.
Vevhuset är väl delat bakom slidskivan.
Ser ut som slidhuset sitter utanpå.
Sökte lite i forumet och hittade en beskrivning för Rotax 643 144 grader öppning och 72 grader stängning.
Är det samma på 583:an?
3. Finns det ingen märkning original ?
4. Borde väl annars gå att märka upp skivan när magnetsidans kolv är i topp och sedan montera tillbaka det som det var innan eller ?
5. Fungerar TRA primär ihop med Polaris sekundär ?
Eller är det bättre att behålla Comet EXP ?
6. Om jag byter till TRA :
Är det isåfall samma offset som Comet EXP eller måste jag flytta motorn åt höger eller vänster ?
KUL att höra att du är nöjd !Har varit å köpt en 35mm bred rem hos yamaha handlaren
( den som sitter på EXCITER ).
Har shimsat ut sekundären och monterat remmen och vilken skillnad det blev.
Mycket mjukare islag...
Enda nackdelen är väl att det står YAMAHA på remmen, men jag får väl måla över det
Precis, remmen är till exciter 2.KUL att höra att du är nöjd !
Detta är en liten men ack så bra modifiering som fungerar ypperligt på GLS'arna med Original Comet/Polaris variator kombination.
OBS !! : Jag vill poängtera att det är remmen till Exciter-II som skall användas !!
.
1. För att få original TriPlex kedjan att kugga krävs nog ett SJ lok !1. .........Pratat med alla "experter" och ingen kunde säga vad felet var.
En del trodde att det kuggade i växelhuset medans andra sa att om det kugga i växelhuset så skulle alla drev bli rensade. Det kuggade ljudet hördes även nån gång när jag körde med orginal mattan.
2. Jag körde skotern till en som är duktig på skotrar och det första han sa var att remmen var alldeles för mjuk.
Den duger bara till att driva en hårtork
Har kört på bombardier orginal till 3800 köpt hos lynxhandlaren.
Remmen orkade inte hålla greppet utan ville nästan slira och blev varm och stutsade/vibrerade mellan remskivorna, därav det skorrande huggande ljudet.
När jag bytte till bättre rem försvann ljudet
Hade nästan gett upp hoppet på att få till skotern.
Men nu är allt frid och fröjd och det är bara att köra.
Alla Exciter-II oavsett årsmodell har samma rem.Precis, remmen jag köpte är till Exciter-II
Gubben på Yamaha sa att det fanns 2 remmar till Exciter-II,
en 35mm å en smalare beroende på årsmodell eller nåt sånt.
Då blir det till att bita i det sura äpplet och riva bort underdelen.1 + 2. Endast mycket svårligen går det att byta packboxarna utan att lossa på vevhushalvorna = EJ seriöst fixat !!!
Riva motorn helt behöver du dock inte alls göra
När du är klar med cylinder repet och monterat ihop den så gör du bara på följande sätt....
* Tag bort magnapull och magnet + lossa tändplattan.
( notera tändplattans läge ! )
* Tag bort primär variatorn.
* Lyft ur motorn ur skotern.
* Vänd upp och ner på motorn och lossa sedan motorplattan.
* Lossa och tag bort slidmatningens lock i både övre och undre vevhushalvan ( OBS ! Rör ej slidskivan / tag ej bort den ).
* Lossa nu alla vevhusbultar som håller ihop vevhushalvorna.
* Knacka ( Plastklubba ) nu försiktigt bort den lösa vevhushalvan utan att röra/lätta/lyfta/rubba på vevaxeln !
* Pillra bort de dåliga packboxarna utan att röra/rubba vevaxeln ur dess viloläge !
* Smörj in de nya packboxarna med lite fett på anliggningsytorna som skall löpa runt vevaxel ändarna och montera dem försiktigt utan att lyfta/rubba vevaxeln ur sin position.
* Återmontera i omvänd ordning.
De grader du läst hör till den specifika slidskivan samt motortyp osv osv
Graderna skiljer mellan alla de olika slidskivor som finns.
..det går med andra ord inte att plagiera tex just de siffror/grader som du läst om rakt av till tex 583 motorn.
3. Jo det finns en grund märkning ingjuten uppe till vänster på övre vevhushalvan ( ca 5 i 12 :hmmmm: )
4. Jaaaapppp, det går men är svårt att få till bra om man inte är van att hålla på med dessa RV motorer.
SlidSkivan är asymmetrisk och alltså inte likadan om man vänder på den, vilket kan behövas i bland för att få till öppnings och stängnings tiderna rätt på båda cylindrarna.
Enklast är att ha den rätta gradskivan som man bara lägger på plats runt slidaxeln och ställer sedan in på de värden man skall ha.
5. Enligt mig , NEJ !
Du kan blanda på följande sätt:
* TRA <--> TRA , Inget annat !
* Comet/Polaris/Arctic Cat <--> Polaris/Arctic Cat
6. Det beror på vilken modell av variator du får tag på och/eller på vilken typ av sidoförskjutning som redan sitter på plats så att säga.
.
inget kladd ingenting. det är Comet/PolarisKladdar remmen "svarta" beläggningar på anliggningsytorna på någon av skivorna ?
Fota och lägg in i denna tråd.
Har du Comet/Polaris eller Bombardier variator system ?
( Beroende på årsmodell på 3500'orna )
.