GPS funderingar

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Varför inte skaffa en garmin montana? och tar du modellen som heter 650t så får du med en topografisk karta för hela Europa.
Stor skärm som borde funka bra vid skoteråkning men kartan som följer med kanske inte är lika bra som friluftskartan

Missade att du ville ha en lite billigare variant men det blir kanske lika dyrt i slutändan med kartor och allt.
Vill bara säga att den topografiska kartan som är inlagd är rent ut sagt värdelös här uppe. Verkar som den är mer detaljerad söderut i europa. Inget att lägga extra pengar på...
Köpte en GPSmap 62 med inlagd karta förra hösten. Köpte till friluftskartan svealand. Var riktigt nöjd med gps:en. Det enda som kunde vara bättre var en större skärm, därför blir det en Montana 600 till denna säsong. UTAN karta...
Kommer även köpa till Friluftskartan Prime till de två områden jag kör mest i. Saknar mindre kraftledningar i vanliga friluftskartan, men de ska finnas med i prime tydligen, plus en massa mer detaljer...

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
beställde en gramin dakota 20 idag tips på kartor till den kör skoter och jagar i norra jämtland.. runt östersund och uppöver.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
beställde en gramin dakota 20 idag tips på kartor till den kör skoter och jagar i norra jämtland.. runt östersund och uppöver.
Det lär väl bli friluftskartan södra/mellersta norrland då...
Duger fint till skotern.
Till jakten skulle jag nog köpt Fril. Prime, en mer detaljerad karta, markgränser ska vara med säger dom. Täcker en yta av 50x50 km. Måste vara klockrent om man har en mark som man ofta är på, tex en jaktmark...

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
man behöver inte skoterledskartan då..? ja jag såg de om prime men de får nog räcka med vanliga friluftkartan. är helt ny på denna front med gpser.. jag köper denna sen kanske farsan får en lika dan i present men jag tycker kartan e så jäkla dyr.. finns de att ladda hem eller e de bara till att handla 2 kartor för 1700 kr st?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
man behöver inte skoterledskartan då..? ja jag såg de om prime men de får nog räcka med vanliga friluftkartan. är helt ny på denna front med gpser.. jag köper denna sen kanske farsan får en lika dan i present men jag tycker kartan e så jäkla dyr.. finns de att ladda hem eller e de bara till att handla 2 kartor för 1700 kr st?
Om man åker mycket led kan väl skoterledkartan vara bra...
Dock så finns det en del leder inlagda på friluftskartan, åtminstone i fjällregionen.

Tänkte samma tanke som dig, tyckte kartorna är dyra, laddade hem först men det är riktigt svårt att låsa upp den så den fungerar i GPS:en, så det var bara att krypa till korset och köpa kartor...

Roothen

Välkänd medlem
10 okt 2010
182
0
6
Delsbo
beställde hem en Garmin Nuvi 500 ja å nu :) får se om dem blir någon använding av den här i hälsingland bara :D

TylerD

Aktiv medlem
8 sept 2009
86
0
6
Dalarna
Det går utmärkt, finns att ladda hem på en stor svensk sida. Det är lite pill innan det funkar, men har du någorlunda datorkunskaper är det inga problem.

TylerD

Aktiv medlem
8 sept 2009
86
0
6
Dalarna
snackar du om Crocodilen nu?
Näe, det var tänkt till renegadexx och hans ursprungsfråga. Men eftersom telefonen inte fattade att den skulle citera honom så vart det lite konstigt. Hur som helst menade jag att det går att fixa Friluftskartan Pro V2 utan problem till en Garmin.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Näe, det var tänkt till renegadexx och hans ursprungsfråga. Men eftersom telefonen inte fattade att den skulle citera honom så vart det lite konstigt. Hur som helst menade jag att det går att fixa Friluftskartan Pro V2 utan problem till en Garmin.
Det går säkert, men det är inte så lätt, inte för mig iaf. Är inget datasnille så jag lyckades inte låsa upp kartorna så de funkar i GPS:en...

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Det går säkert, men det är inte så lätt, inte för mig iaf. Är inget datasnille så jag lyckades inte låsa upp kartorna så de funkar i GPS:en...
Jobbar själv med datadelen och får varken in södra/mellersta norrland eller norra norrland. norra norrland får jag upp i mapsource men gpsen säger att kartan är låst när jag startar den. Är bara att inse att man inte ska använda pirat å får köpa riktiga istället.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jobbar själv med datadelen och får varken in södra/mellersta norrland eller norra norrland. norra norrland får jag upp i mapsource men gpsen säger att kartan är låst när jag startar den. Är bara att inse att man inte ska använda pirat å får köpa riktiga istället.
Ungefär som mig då, fick upp kartan i Mapsource men i GPS:en var den låst...
Ett tips för övrigt angående kartorna är att inte köra med programmet som följer med, Base camp, utan att ladda hem mapsource.
Base camp förvränger kartan och visar den inte så som den ska se ut.
Fattar inte hur ett kartprogram kan göra nåt så dumt.
Det trycker ihop kartan på höjden så att säga, precis som om man kör widescreen på tv:n på ett program som inte är wide, där gubbarna blir korta och feta.
Så om en sjö är kvadratisk i verkligheten ser den ut som en liggande rektangel i Base camp.
Mapsource visar såklart riktigt...

Edit: Senare versioner av Mapsource visar även dom lite fel, men ändå inte i närheten av Base camp.

Last edited:

TylerD

Aktiv medlem
8 sept 2009
86
0
6
Dalarna
Det var konstigt, körde så hela förra säsongen och det funkade fint. Men självklart är orginal version att föredra. Är det någon som vet om det finns något liknande som garmins Astro-serie med hundpejl? Vore ju riktigt bra om man kunde "para" ihop två gpser, så att man kan se vars polarna är när man är ute och friåker:)

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
hej nu har jag problem jag kan ej få till mapsource i datorn vart skaffar ni den ifrån? min dator säger att det inte finns något mapsource instalerat sen avbryter den och sen funkar den inte...
en kompis åt mig lyckades låsa upp kartorna men nu ska jag in med kartorna till mapsource sen in i gpsen. men som sagt får ej till mapsource på datorn..
om de nån som vill hjälpa och som kan detta så pma.

när jag får till detta så ska jag skriva hur jag har betett mig.

Antonol- jasså de gick fint för dig att läga in kartorna! mig går de inge bra alls haha.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Har inte tagit mig tid med kartorna än :eek:

Återkommer så fort jag vet nåt mer.. Vet ju som sagt bara att formatet är .fbl än så länge. Om man kunde konvertera garmins kartor till det formatet vore jag överlycklig!

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Edit: Senare versioner av Mapsource visar även dom lite fel, men ändå inte i närheten av Base camp.
Starta mapsource och tryck SHIFT+CTRL+A
Då kan du manuellt välja projiseringsvinkel istället för att låta Mapsource anta vinkeln.
Välj 'din' position och starta om Mapsource och se hur perfekt kartan ser ut.

Detta måste du göra för varje enskild karta du har, och välj samma vinkel så ser alla kartor korrekta ut mot varandra.