GPS funderingar

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Bara jag som använder min telefon?
Skärmen är inte den största (HTC Hero), men med my tracks så får jag alla de spår och data jag vill ha, spåren drar jag bara över till Google Earth sen på datorn, och eftersom Google Earth är synkat med mitt google konto så syns ju dessutom spåren i Google latitude, dvs både på datorn och i telefonen.

Använder dessutom Latitud som hundpejlen du frågade om TylerD jag kan se var mina 3 bröder är, mina 2 föräldrar samt min sambo, när som helst. Såvida man inte stänger av sändningen.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Nån som har mer tålamod än mig kan få köpa beckern till en bråkdel av nypris.. Annars är den en utmärkt bil/mc-navigator. 2000:- så har jag råd med helgens polisincident....

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Äntligen fått hem Montana 600:an.
Garmin har haft stora problem att leverera, har väntat ett par månader tror jag...

Verkar mycket lovande, stor fin skärm, tycker att den är mer logisk i menyerna än den förra jag hade...
Köpte även filuftskartan prime, en bra karta, bra detaljerad. Dock så skulle jag vilja ha ännu mer detaljer, men det är nog för att man är gammal orienterare, man kan ju aldrig få en kommersiell karta lika detaljerad som en orienteringskarta.
Men små kraftledningar, vandringsleder, och en hel del stigar är med, perfekt...
Dock så tycker jag att det blir lite dumt när man kör kartan i GPS:emn, färgerna på vissa symboler är helt fel, höjdkurvor kan vara gröna, bäckar är vita? Det vet väl alla att vatten på en karta är blå...
I datorn är det rätt men i GPS:en blir det fel.
Har läst nånstans att man kan göra om nån "typ-fil" för att få det bättre...

krilleprupp

Välkänd medlem
7 mar 2011
140
0
6
Kan man göra spår på datorn och lägga över till telefon med google? Eller kan man bara spara spår?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
det är den stora nackdelen med google earth, man kan inte redigera befintliga spår. dvs sådanna som du tar in från din garmin exempelvis. du kan inte kapa eller dra om dessa, men du kan byta färg och tjocklek på dem.
men du kan med hjälp av mätverktyget skapa en sträcka som du sparar.
de sak gå på nått sätt men jag har gett upp att lyckas konvertera Google Earths spårformat till Garmins..

Men ja, de kan göra det du undrar.

Ett solklart exempel som jag hade velat redigera är de gula sträcket från väst till öst på nedersta bilden.. men omöjligt, och jag har inte gvar garminfilen, så,ja..
de får vara kvar.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det är ju friluftsk. Prime som jag har problem med...
Men det kanske är samma...
Hur avancerat är det och gå in och försöka ändra själv, är ingen datahacker men tar mig ju ut på nätet iaf ;-)
Du kan ändra själv i TYP-filen. Se bara till att ha backup på originalet. Använd Editor-länken och ladda in TYP-filen.

Och FriluftsV2-länken var bara där för att visa skillnaden då man fixat lite med Editorn.