tjenare., ja har tänkt montera gps på rmk:n. Men vart ska ja hitta strömmen till den? och man måte väl likrikta.
Behöver lite hjälp
Behöver lite hjälp
Kolla den här http://www.tordsmotorservice.com/artiklar/2005nr1art2.pdf och se om du blir nå klokare.
Kör man med en helvågslikriktare så kan man gott och väl bara "slänga dit en konding från en radio". Visst kan du också kast dit en keramisk konding osv, man bör också ha en resistor i serie med matningen så att kondingen verkligen tar bort ALL rippel. Alternativt att man är ännu mer seriös och använder en 78LS12-regulator.Att bara "slänga dit en konding från en radio" är inget jag skulle rekommendera, den ska ju fungera i allt från -25 till +20 grader och det ställer lite krav, kondensatorer är också mer eller mindre lämpliga för "rippel", d.v.s. snabba i och urladdningar. En mindre lämplig konding kommer gå sönder, vet inte hur en dyr GPS gillar det.
Var och en gör naturligtvis som dom själv tycker...Kör man med en helvågslikriktare så kan man gott och väl bara "slänga dit en konding från en radio"...
Hmm, om du har 7-8 volt AC så borde det bli kanske 10 volt DC.Matnyttig tråd den här!, jag har problem med min Thundercat då jag inte får ut mer än 7-8V AC och efter en Likriktare som jag köpt på Clas Ohlson så ger det bara 5VCD, det räcker ju ite på långa vägar att driva en elvattenpump...
Hur skall jag göra här nu?
Kan statorn vara trasig?
Men allt på skotern funkar utan anmärkning.