Guide : Skoteråkning i Gördalen.

E

ejwbegysv

Pratas rätt mycket på facebook om det..

Det är bra botten men tror det har blåst rätt bra på kalfjället.. enligt några så är det sjukt med puder på vissa ställen där snön har hamnat när det blåst (tex runt slättåtjärn)..
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Pratas rätt mycket på facebook om det..

Det är bra botten men tror det har blåst rätt bra på kalfjället.. enligt några så är det sjukt med puder på vissa ställen där snön har hamnat när det blåst (tex runt slättåtjärn)..
Ok, säkert sjukt sönderkört oxå då... men vi kommer upp till nyår så man får väl testa själv. Ja sj äger ja inget Facebook konto så man är förskonad från alla diskutioner ;)
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Nu är skotrarna lastade och allt är packat å klart! Imorgon kl 08 rullar vi mot gördalen =)
 
E

ejwbegysv

Regnade idag :( I lillådalen dock så snöade det..

Haft en underbar jul med skön åkning... hoppas nu på kyla å mer snö!
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Vi hade bra åkning, klart de behövs mera snö men som sagt så var det RIKTIGT bra före på en del ställen!
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
vaen, hur mycke snö är det cirkus då om man kör upp ovanför grytan? Typ vid masten ?
Det har blåst så på sina håll ligger det bra med snö! Masten är ett sånt ställe, utan att ha mätt så skulle jag gissa 70-90 kanske lite mer ibland. Och det är fint driv i snön! :)
 

Henkan81

Välkänd medlem
27 dec 2007
328
1
18
Sandviken
Vi är ett gäng idioter som ska upp till Gördalen i helgen. Ingen av oss har vart där tidigare så vi är lite fundersamma på åt vilket håll vi hittar den bästa åkningen ? Är det som nämns ovan Lillådalen man ska åka mot?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Det har blåst så på sina håll ligger det bra med snö! Masten är ett sånt ställe, utan att ha mätt så skulle jag gissa 70-90 kanske lite mer ibland. Och det är fint driv i snön! :)
Ok hur ser det ut i områdena runt i kring då typ drevdagen å mörkret, har nämligen tillgång till stuga utanför särna å går ju rätt fort att åka leden uppöver genom mörkret å vidare mot gördalen! ;)
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Ok hur ser det ut i områdena runt i kring då typ drevdagen å mörkret, har nämligen tillgång till stuga utanför särna å går ju rätt fort att åka leden uppöver genom mörkret å vidare mot gördalen! ;)
I mörkret börjar de väl bli lite snö men drevdagen har jag ingen koll på. Jag körde typ bara upp å ned för drevfjällets sluttningar under helgens ca 10mil =) Sedan man skaffade renodlad snömaskin så har radien runt byn jag rör mig inom minskat rejält kan jag säga!!! De är ju skitdrygt å köra led med en pro.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
hehe jo jag förstår, man brukar ju åka i närheten å undvika leden så mycke man kan men i mitt fall lär man ju åka en bit, huvudsaken är ju att de är åkbart från stugan bort mot gördalen men är de soppas me snö där lär de ju gå bra att åka från särna :)
 

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Någon som vet om Gördalen också drabbats av mildväder?


Är pudersnön som bortblåst?

Åker eventuellt uppåt helgen 11-13 januari så skulle vara kul att veta. =)

/ Johan.
 
E

ejwbegysv

Det var regn och plussgrader i byn strax innan nyår.. dock snö på högre höjder.. alla jag har pratat med är grymt nöjda över åkningen.. är dock tyvärr inte så mycket snö.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Mot vilket värdersträck finns den bästa snön nu i gördalen? Det brukar ju skilja rätt mycke ibland.
 

Onepinshort

Medlem
23 sept 2011
16
0
1
Sv: Re: Guide : Skoteråkning i Gördalen.

Du får rapportera, ska nämligen upp onsdag 16/1.
Åker till Gördalen på tisdag nästa vecka, stannar till torsdag. Ser ut som jag får åka ensam eller är någon här sugen att bli med? Åker från Karlstad tisdag morgon.

Mackan: Är ni många som åker upp?
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Var upp och åkte igår och jag skulle inte rekomendera min värsta fiende att åka dit! :) Det är varierande snö mängd från 3-4 dm betongsnö till 1meter sockersnö men skar skorpa. Men det är bra botten så kommer det några dm så blir ialla fall föret bra. Sen tycker jag att miljöerna i gördalen är så att det kräver väldigt mycke snö innan det blir bra,då det är rätt snårigt och kuperat där.