Hårdbevakning i fjällen!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Visst kan det tyckas så men lagar och förbudsområden ska respekteras.

Det är lika patetiskt att man ger sig ut på tur utan att ha koll på att man har tillräckligt med bränsle, en grundide när man är till fjälls är att tanken ska vara halvfull när man kommit hem för väder och före kan slå om så att man fort förbrukar dubbelt.

Skulle tro att dessa gentlemän planerar och har med sig ett par bränsledunkar nästa gång, finns ju mobiltäckning stora delar av vägen också så ett samtal till någon i Tärna som mötte dem med en bränsledunk hade ju också hjälpt eller kanske t o m till polisen och bett om tillstånd för att köra över förbudsområdet.

Det viktiga i lag/regelefterlydnad är att undvika att få de där första spåren på fel ställen.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men detta mina damer och herrar är i min ödmjukaste mening totalt PATETISKT!!!
Så är det, att polisen gjorde inget fel. De lagförde helt enkelt de åtalade.
Det är tingsrätten som tolkade lagen. Och jag håller helt med dem. Hade nöd förelagt så hade de helt enkelt fyllt över allt bränsle i en skoter och lämnat de andra och sedan ta hämta skotrarna på annat sätt. Nöd föreligger inte förrän någon befinner sig i livsfara och det gjorde de nog knappast under de förehållandena.

4

426H

Självklart skall man inte medvetet eller omedvetet köra in i ett förbudsområde. Det är allas ansvar att ta reda på vad som gäller när man skall ut och köra på ett nytt ställe. Det jag reagerar på är de prioriteringar som polismyndigheten gör. Här i mellersta/södra Sverige används polishelikoptrar numera endast vid jakt av grova brottslingar som tex bankrånare, för transport av nationella insatsstyrkan eller transport av bombtekniker vid bombhot. Det var många år sedan man av kostnadsskäl slutade använda helikoptrar för tex trafikövervakning.
Med hänsyn till detta blir jag en smula förvånad när jag under en vecka i början av mars kan konstatera att polishelikoptrar kommenderats ut till Vilhelminafjällen för att övervaka att jag inte kör in i ett skoterförbudsområde??????
Kan jag verkligen likställas med en bankrånare ur ett legalt perspektiv när jag kör skoter i ett godtyckligt beslutat förbudsområde?

Fyllestyrningar är en helt annan sak, men dom tror jag inte är lika vanliga 5 mil ut på fjället mitt på en vardag. Därför har jag svårt att tro att det var fyllekörning man var ute efter att beivra med denna aktion.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
En del i deras prioritering ligger ofta på det rekreationella planet, kan säga som så att det numer inte är några större problem för polismyndigheterna häruppe att få folk till "fjällkommenderingarna", snarare tvärtom så är de väldigt populära då deras arbetsregler skapar en hel del "fritid".
Dessutom, vilket är bra kan de dyka upp vartsomhelst då de har ett antal stugor även djupt inne i fjällvärlden, dock kan man ibland fundera över prioriteringen då 4 man ligger flera aprildagar i toppenväder i en polisstuga där det aldrig förekommer någon direkt skotertrafik.

Helikopter är nödvändigt för att söka av större ytor effektivt, ibland av rena tillfälligheter kan det upplevas som att de jagar skoteråkare men i det större perspektivet så är det inte många flygtimmar som går åt till det utan det är mer övervakning av eventuell tjuvjakt och just rena förbudsområden i högtrafikstider.
Ofta sker det också i samband med viss flygträning i fjällmiljö som de bör/är skyldiga att genomföra ett antal timmar varje år

Har egen empirisk erfarenhet av att bli tagen för polis då vi för några år sedan var tre man som vid 9 tiden en morgon kom ner till Miekak från högre höjder, såg på långt håll att det varmkördes och packades bland de skotrar som stod parkerade nedanför stugbyn.
För att göra en lång historia kort så flög fn i mig, stoppade de andra så vi stod lite utspritt, allihop hade vi Peltors oranga hjälm och resten vart historia som sagt, där vi stod ca 3-400 ut på sjön så såg vi trampande människor, pekanden, packing som avbröts och skotrar som slogs av, vi satt där i ca 1 h innan vi drog vidare och inte en for från campen och det var heller ingen som kom från camphållet under de timmar vi senare satt på en sjö några km sö campen.

Så nog finns det en hel del som kör fast de vet att de inte bör.

Kontentan, mer visualitet och kontroller, det behövs för att statistiken ska vika nedåt på lång sikt.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
kompis åkte fast i greftåvallen nu för någon dag sedan. Han hade inget skoterkort
Är huvudet dumt får plånboken lida. Förstår inte att folk vågar köra utan skoterkort. inget försäkringsbolag som kommer täcka kostnaderna för en. Kör du in i t.ex en porsche cayenne å totalkvaddar sidan på bilen så får du stå för hela kostnaden själv. Är förarbevisutbildningen så jobbig?

Nelmlund

Välkänd medlem
4 jan 2009
358
0
16
Östersund
Är huvudet dumt får plånboken lida. Förstår inte att folk vågar köra utan skoterkort. inget försäkringsbolag som kommer täcka kostnaderna för en. Kör du in i t.ex en porsche cayenne å totalkvaddar sidan på bilen så får du stå för hela kostnaden själv. Är förarbevisutbildningen så jobbig?
Mm men han visste ju konsekvenserna innan det skedde.. eget val så att säga.
Personligen tycker jag skoterkort är överskattat. Jag lärde mig inte ett piss på den där kursen jag gick. Elr jo.. vilken promille grov rattfylla ligger på (vilket är totalt ointressant då man inte ska dricka och köra).

Kan ju vara bra för gröngölingar som inte vet vart gas och broms sitter, inget annat.