En del i deras prioritering ligger ofta på det rekreationella planet, kan säga som så att det numer inte är några större problem för polismyndigheterna häruppe att få folk till "fjällkommenderingarna", snarare tvärtom så är de väldigt populära då deras arbetsregler skapar en hel del "fritid".
Dessutom, vilket är bra kan de dyka upp vartsomhelst då de har ett antal stugor även djupt inne i fjällvärlden, dock kan man ibland fundera över prioriteringen då 4 man ligger flera aprildagar i toppenväder i en polisstuga där det aldrig förekommer någon direkt skotertrafik.
Helikopter är nödvändigt för att söka av större ytor effektivt, ibland av rena tillfälligheter kan det upplevas som att de jagar skoteråkare men i det större perspektivet så är det inte många flygtimmar som går åt till det utan det är mer övervakning av eventuell tjuvjakt och just rena förbudsområden i högtrafikstider.
Ofta sker det också i samband med viss flygträning i fjällmiljö som de bör/är skyldiga att genomföra ett antal timmar varje år
Har egen empirisk erfarenhet av att bli tagen för polis då vi för några år sedan var tre man som vid 9 tiden en morgon kom ner till Miekak från högre höjder, såg på långt håll att det varmkördes och packades bland de skotrar som stod parkerade nedanför stugbyn.
För att göra en lång historia kort så flög fn i mig, stoppade de andra så vi stod lite utspritt, allihop hade vi Peltors oranga hjälm och resten vart historia som sagt, där vi stod ca 3-400 ut på sjön så såg vi trampande människor, pekanden, packing som avbröts och skotrar som slogs av, vi satt där i ca 1 h innan vi drog vidare och inte en for från campen och det var heller ingen som kom från camphållet under de timmar vi senare satt på en sjö några km sö campen.
Så nog finns det en hel del som kör fast de vet att de inte bör.
Kontentan, mer visualitet och kontroller, det behövs för att statistiken ska vika nedåt på lång sikt.