Hög tomgång rotax 503 Lynx 3500 F.C

r0ffe4u2

Medlem
1 jan 2000
7
0
1
56
pocketmoneyracing.com
Hej genier! :)

Om tomgången blivit för hög utan att trottlarna kärvar/justerats, vad kan då orsaka det på en tvåtakts 503 med dubbla förgasare? (Lynx 3500 F.C) 🤔
Jag har haft lös insugsgummina och dom är torrspruckna på utsidan, men jag hittar ingenstans att det är hål igenom (har beställt nya), trottlarna är lika inställda och returnerar perfekt till tomgångsläge utan att kärva....

Var ska ev läckage vara för att den ska gå magert och höja tomgång, insugsgummin självklart, men om vevaxeltätningarna är otäta så blir det väl tvärtom- tomgången försvinner?

Vad händer om nån kanal/munstycke i förgasaren är halvtätt på lågfart, ökar eller minskar varvtalet?

Nån som vet vad det ska vara för mått på trottelmellanrummet (tomgång) original, det är max nån millimeter vad jag kan se men inte mätt än....
Stiften ser bra ut och den svarar bra på gasen, men då tomgången blivit så hög så vill den dra på remmen och nöter den...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Då är de nog bara skit i ett lågfartsmunstycke. Riv förgasarna och ta lös alla munstycken och rengör dem. Lågfartarna har extremt små hål så de måste piprensas ur med veckad koppartråd från som ex en högtalartråd eller lik småtrådig kabel. Dra loss en tråd 10-20cm som går igenom munstycket och vecka den så den river lite, då brukar man få loss hårdare beläggningar.
Höjden på trottlarna är inget man går etfer förutom om man ska kaibrera ihop dem så de lyfter ika mycket. Då kan du ha en borrt som måttstock och justera in höjden på gaskablar så de lyfter samtidigt och lika mycket. Tomgånggskruvarna ställer du in lika mycket utskruvat i varv på bägge gasarna tills den ligger på ca 1700-1900v.
 
Reactions: r0ffe4u2

r0ffe4u2

Medlem
1 jan 2000
7
0
1
56
pocketmoneyracing.com
Då är de nog bara skit i ett lågfartsmunstycke. Riv förgasarna och ta lös alla munstycken och rengör dem. Lågfartarna har extremt små hål så de måste piprensas ur med veckad koppartråd från som ex en högtalartråd eller lik småtrådig kabel. Dra loss en tråd 10-20cm som går igenom munstycket och vecka den så den river lite, då brukar man få loss hårdare beläggningar.
Höjden på trottlarna är inget man går etfer förutom om man ska kaibrera ihop dem så de lyfter ika mycket. Då kan du ha en borrt som måttstock och justera in höjden på gaskablar så de lyfter samtidigt och lika mycket. Tomgånggskruvarna ställer du in lika mycket utskruvat i varv på bägge gasarna tills den ligger på ca 1700-1900v.
Borde den inte gå dåligt/stanna på tomgången om lågfartsmunstyckena var halvtäta..?!? 🤔

Men det är väl bara att ta lös dom och göra en ultraljudstvätt på dom och munstyckena, men jag kom även att tänka på en annan sak; choke-funktionen på dessa förgasare (kan dom heta wm36?), det är ju den modellen med vajer som lyfter en plugg/plunger, brukar inte den även höja tomgången lite när man använder choke?!?
Det gör inte ju inte modeller med chokespjäll som stänger, kan det vara att nåt kärvar där så att inte choke inte går tillbaka till 100%, tillräckligt mycket så att tomgång höjs men inte fetar på blandningen så att stiften sotar...?!?! 🤔
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Nej de stannar inte om lågfartare bäckar igen fär de blandas även in luft genom samma hål i förgasaren som munsycket sitter i. Luften passerar inte genom boprrhålet i själva munstycket. På VM förgasarehar du även en justerbar luftblandningsskruv på höger sida. De är den lila mässingssskruven före stora tomgånggskruven du justerar höjden på trottlarna med. Ta även lös den luftskruven och i med bräcklen eller förgasarrengöringsspray at luftmassemätar renöringsspray. De tre spryarna är är likvärdigt bra att rengöra med och såkart tryckluft. Passa så du inte tappar bort en liten fjäder bricka och oring! Räkna hur många varv ut de sitter på nu för den tycks ju ha gått bra innan den dummade sig. Annars skruva ut dem till 1,5 varv ut från max inskruvat och sedan finjusterar man tomg med motor igång inställd på ca 1700v. Skruvar du ut dem blir tomg högre dvs mer luft och in så sänks tomg = mindre luft. Ställ in dem med helt varmkörd motor, normal arbetstemp typ 45-50c vattentemp., blir den varmare eller kallare än så så blir de fel inställt.
Om choken hängt sig så brukar de gå surt och lägre i tomg när de väl blir varma. Du skruvar såklart loss chokeplunchen och rengör även där i och kollar att den är rätt inställd, dvs lite spel i wiren och att wiren går lätt.