Växellåda fungerar INTE bra i en snöskoter. Det har testats förr och det har förkastats varenda gång. Problemet är att man får språng i vridmomentet när man kopplar och/eller växlar som garanterat gör att skotern tappar fart eller spinner loss. Som ett brev på posten står man sedan där med sin spade och gymnastiserar eller går sjumilamarschen runt skotern för att packa snön,
Variatorsystemet, eller CVT som det kallas egentligen, är en förvånansvärt bra konstruktion. Den växlar hela tiden mjukt och fint. Den har sämre verkningsgrad än en växellåda, men i gengäld så kan motorn ofta fås att arbeta i ett mer fördelaktigt område vilket kompenserar massor. Speciellt det som en del tror är dåligt, "gummirem", är i stället den remtyp som troligen ger den högsta verkningsgraden.
Forskning pågår för att ytterligare öka verkningsgraden på CVT. För att förbättra verkningsgraden och flexibiliteten styr man i tex bilar både primär- och sekundär variatorerna med hydraulik eller elmotorer. Vad är haken med detta? Det behövs en massa extra givare, mikroprocessorer och sådant vilket gör det hela mycket dyrare än de "vanliga" variatorerna som vi alla känner till sedan vi låg i vaggan,
För att sammanfatta; Jag tror att dagens simpla mekaniska variatorer kommer att leva kvar mycket länge än. Och sker det någon förbättring så kommer det fortfarande att vara CVT fast mer avancerade sådana. Dessa kommer troligtvis att komma först när bränslepriset stigit till fantastiska nivåer, eller när avgaskraven är utom all rim och reson. Det är vad jag tror.
Det första som kommer, fantiserar jag, är nedväxling av nästan alla motorer så att primär- och sekundärvariatorerna varvar betydligt mindre... En CVT som varvar mindre möjliggör en högre verkningsgrad per automatik... Eller så blir motorerna i sig mycket mer lågvarviga vilket även det gör att variatorerna varvar mindre, plus att motorerna som bonus blir effektivare i sig...
Växellådor tror jag inte alls på,
Men det har jag ju redan skrivit. Peace in da house.