Höjd åldersgräns för skoter? Ja kanske det.

B

Biosteel

tror de kommer bli mindre folk som kommer ta skoter-kortet för dem ska höja kostnaden för de det kommer från och men den första november nästa år lr hur de va men iallafall så kommer de gå lös på en 6-7 tusen kronor för ett förarbevis för skoter.
det blir ju perfekt att införa ett nytt kort för alla under 18 då med effektbegränsning osv :evil:
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
det blir ju perfekt att införa ett nytt kort för alla under 18 då med effektbegränsning osv :evil:
tycker du ja. fy fan du måste ha ett hjärta av sten du fel å tänka på dom yngre. ja vet själv hur de var NÄR MAN VAR 16 som nu snart är 5 år sedan.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Tror din åsikt hade varit annorlunda om du varit under 18, eller hur Biosteel?

Hela tråden är tragisk och inget av förslagen kommer leda till någon lösning.
 
B

Biosteel

tycker du ja. fy fan du måste ha ett hjärta av sten du fel å tänka på dom yngre. ja vet själv hur de var NÄR MAN VAR 16 som nu snart är 5 år sedan.
jag tänker ju på dom yngre det är därför det skulle vara jättebra med ett nytt kort:p

Tror din åsikt hade varit annorlunda om du varit under 18, eller hur Biosteel?

Hela tråden är tragisk och inget av förslagen kommer leda till någon lösning.


jo absolut men man lever som man har lärt sig och när man ha växt upp så inser man vad som är bäst för en och vill göra det lika bra för alla andra :ciao:
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Biosteel, var seriös för en gång skull och är du seriös nu tycker jag synd om dig med och man får ju undra vad som har gått snett. Svensk missunsamhet?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Biosteel, var seriös för en gång skull och är du seriös nu tycker jag synd om dig med och man får ju undra vad som har gått snett. Svensk missunsamhet?
Tyst. Snart blir någon arg på riktigt och då kan vi tala om underhållning. Så låt honom fortsätta en liten stund till.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det finns troligen två vägar som är möjliga. 1) Det blir begränsingar som drabbar alla.

2) Nya regler ala motorcykel, körkort från 16 med effekt begränsing en mellan klass samt en tung som gäller från 21.

Regel 3 som alla drömmer om lär inte hända. 16 år Inga begränsningar , inte förbudsområden osv osv lär inte hända. Troligare är då alternativ 1.

Eftersom man själv är gammal som gatan bokstavligen talat så Tycker jag alternativ 2 är rimligast.

När man är 16 år är fan inte en 550 så dum trots allt. Speciellt om det är nyare chassie.
Dom flesta väger ju knappt nåt vi 16 eller har ungdomen idag blivit så fet att dom behöver 200Hk för att skotern ska orka ? :)

När du är 18 får du gå upp på 600cc och max X hk vilket räcker för dom flesta.

Sen när du äntligen har blivit torr om öronen och inte längre åker runt macken på orten så får du köra obegränsat.

Och kör du innan 16 så är inte kortet aktuellt föränns du fyller 18 år och då med hårdaste begräsningen.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Tyst. Snart blir någon arg på riktigt och då kan vi tala om underhållning. Så låt honom fortsätta en liten stund till.
bara det att jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, att till och med skoteråkare kommer med dessa förslag.. Skotersverige är helt åt skogen!
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Jag har även en liten fråga till er yngre skoteråkare, kanske lite Off-topic.
När jag och mina kompisar startade våra "Skoterkarriärer", så stack vi alltid till skogs, i regel uppåt "Akka-området", när vi skulle ut och KÖRA snöskoter.
Ju mer snö desto bättre, för då fick man verkligt BÄRA snöskotrarna :)

Men dagens ungdomar verkar istället föredra att ligga och köra runt på samhället, kvällar och långt in på nätterna.
Vad får man ut för "Skoterkänsla" av detta ?
Eller är dagens ungdomar inte vana att vara ute i skog och mark, så att man är skogsrädd ? :confused:
När jag och mina kompisar far iväg (vi brukar väl va 3-8 skotrar)så brukar vi istort sett alltid packa matsäck och köra några mil till en koja. Äta en matbit sen far man iväg och leker i närheten av kojan i några timmar och sen kör man hem. Köra omkring i samhället är ju bara tråkigt. Ju mer snö det är, desto roligare är det ju.
 
B

Biosteel

Biosteel, var seriös för en gång skull och är du seriös nu tycker jag synd om dig med och man får ju undra vad som har gått snett. Svensk missunsamhet?
Tyst. Snart blir någon arg på riktigt och då kan vi tala om underhållning. Så låt honom fortsätta en liten stund till.
jahapp grabbar då ska vi göra ett försök till att göra en seriös konvers. hade tråkigt på morgonkvisten faktist så behövde en dryg konvers som nån kunde skratta åt :hahaha::D men jag är ändå för nån form av reglering av skoter trafiken för dom under 18 nått liknande som norge har då förståss.:ciao:
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Det verkar som om det blivit ett jäkla gnäll i tråden nu angående effektbegränsningspratet.
Gnäll i stil med att man inte kan ha skoj under 100hk och att 40hk är lika med döden.

Gnäll är precis exakt vad det är, först när tråden startade så kände jag att man kunde låta det vara som det är, men nu känns det som att smågrabbarna är lite bortskämda. Det går ha grymt skoj med effektsvagare skotrar, har själv bara en et340t -83 och en ockelbo 4500 -86, och de går det ha riktigt roligt med.

Att jämställa effekt under 50hk som att man lika gärna kan åka spark visar bara på hur bortskämd man är och hur dålig fantasi man har.

Nu har då jag ändrat åsikt och tycker man kan smälla in en lag om att man får börja övningsköra vid 14, köra själv efter taget kort vid 16 som nu, men som tidigare sagts enbart 550fläkt eller likvärdig i vikt/effekt-ratio.

Och dessutom lättare att få kortet indraget och har man inte tagit b-kortet, så får man dessutom vänta upp till 3 år efter 18-års dagen innan man får börja ta det. (om man misskött sig nog dvs).

Ingen mår dåligt av att lära sig en läxa, eller att lära sig ödmjukhet och omdöme. Skulle det sen bli kostsammare med en skoterkortsutbildning för att man har lite högre kvalitet, så går det nog utmärkt att lösa det via skol-ledda utbildningar, typ som idag, när fordonselever kan ta lastbilskort och b-kort billigare i skolan.


Sluta gnäll nu om effekt-begränsningarna, det visar bara att ni är bortskämda och inte har fantasi nog att uppskatta skoteråkandets verkliga belöningar.


//Dennis
 
B

Biosteel

Det verkar som om det blivit ett jäkla gnäll i tråden nu angående effektbegränsningspratet.
Gnäll i stil med att man inte kan ha skoj under 100hk och att 40hk är lika med döden.

Gnäll är precis exakt vad det är, först när tråden startade så kände jag att man kunde låta det vara som det är, men nu känns det som att smågrabbarna är lite bortskämda. Det går ha grymt skoj med effektsvagare skotrar, har själv bara en et340t -83 och en ockelbo 4500 -86, och de går det ha riktigt roligt med.

Att jämställa effekt under 50hk som att man lika gärna kan åka spark visar bara på hur bortskämd man är och hur dålig fantasi man har.

Nu har då jag ändrat åsikt och tycker man kan smälla in en lag om att man får börja övningsköra vid 14, köra själv efter taget kort vid 16 som nu, men som tidigare sagts enbart 550fläkt eller likvärdig i vikt/effekt-ratio.

Och dessutom lättare att få kortet indraget och har man inte tagit b-kortet, så får man dessutom vänta upp till 3 år efter 18-års dagen innan man får börja ta det. (om man misskött sig nog dvs).

Ingen mår dåligt av att lära sig en läxa, eller att lära sig ödmjukhet och omdöme. Skulle det sen bli kostsammare med en skoterkortsutbildning för att man har lite högre kvalitet, så går det nog utmärkt att lösa det via skol-ledda utbildningar, typ som idag, när fordonselever kan ta lastbilskort och b-kort billigare i skolan.


Sluta gnäll nu om effekt-begränsningarna, det visar bara att ni är bortskämda och inte har fantasi nog att uppskatta skoteråkandets verkliga belöningar.


//Dennis
WORD BOYS :beer:
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
I Like bigbore trippels with ALOT of POWER screaming LOUD.
Känner mig väldigt väldigt osvensk :aetsch:

även kört trimmad trippel sen jag var 16, före det 700 twin, 800 twin, 800 trippel, trimmad 440, trimmad 500. Än har jag inte kört ihjäl tant agda, eller något ren eller förstört ett naturreservat, måste ju vara något konstigt med mig
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
När jag och mina kompisar far iväg (vi brukar väl va 3-8 skotrar)så brukar vi istort sett alltid packa matsäck och köra några mil till en koja. Äta en matbit sen far man iväg och leker i närheten av kojan i några timmar och sen kör man hem. Köra omkring i samhället är ju bara tråkigt. Ju mer snö det är, desto roligare är det ju.
Känner helt igen min egen skoterbarndom i detta inlägg. :D

Är du också över 40 år, eller finns det ännu hopp om dagens yngsta skotergeneration ? ;)
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Känner helt igen min egen skoterbarndom i detta inlägg. :D

Är du också över 40 år, eller finns det ännu hopp om dagens yngsta skotergeneration ? ;)
Det enda som det finns hopp om är att ändra de gamlas syn på yngre skoteråkare.

Ingenting annat är förändrat.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
I Like bigbore trippels with ALOT of POWER screaming LOUD.
Känner mig väldigt väldigt osvensk :aetsch:

även kört trimmad trippel sen jag var 16, före det 700 twin, 800 twin, 800 trippel, trimmad 440, trimmad 500. Än har jag inte kört ihjäl tant agda, eller något ren eller förstört ett naturreservat, måste ju vara något konstigt med mig
Men det är tyvärr däremot inte helt omöjligt att du "Hjälpt till" att skapa ett Skoterförbudsområde. :mad:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det enda som det finns hopp om är att ändra de gamlas syn på yngre skoteråkare.

Ingenting annat är förändrat.
Det går nog inte att ändra många äldres syn på vad buskörning är, så länge det leder till nya skoterrestrektioner, eller försvårar för att lätta på dom som redan finns.