Höjd åldersgräns för skoter? Ja kanske det.

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Till vilken nytta? Om majoriteten bevisligen inte har omdömet i sitt fulla bruk vid 16års ålder så är ju skadan redan sked.

Tro mig, jag vet själv och kompisarna hur man körde vid 15-16års ålder och hur annorlunda det ser ut nu bara 4-5år senare.

Jag förespråkar 18års ålder på förarbevis för snöskoter/fyrhjuling.
"Till vilken nytta?" Bara för att man har omdöme är man inte en bra förare. Sätt en kärring på 90 år med superbt omdöme på en skoter så får du se hur länge den skotern är hel. En bra förare är en förare som kan hantera skotern.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Det finns åldergränser av en anledning. Nämligen denna: Ta 100 15-åringar och jämför dem med 100 30-åringar. Det finns undantag i båda grupperna men andelen 30-åringar med bättre omdöme är högre. Därför håller inte "jag är speciell argumentet" När man sätter en åldergräns oavsett vad det gäller är man tvungen att generalisera om man inte vill köra en 2 veckors individuell prövning med varenda 15-åring i Sverige.
Ett alternativ skulle ju vara att man gör om skoterkortet. Idag gör man kortet på en dag och det är ingen chans på att man misslyckas. Om man gör kortet mer seriöst där man verkligen får lära sig något är det bättre. Dagens är skrattretande och meningslöst.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
dhenniz;

Erfarenhet och misstag är givetvis en källa till framtida kunskap. Men om man under resans gång kör ihjäl sig, eller någon annan så är kunskapen inget värd, eller hur?

Därför anser jag det lämpligt att begränsa effekten för "upp till 18 år" med 70 hästar (som exempel). En lättare och motorsvagare maskin är lättare att hantera, och bör således åtminstone ÖKA chansen att få RÄTT erfarenhet. (OBS inte garantera, men ÖKA)


Att äldre oftare kör alkoholpåverkade är ren fakta, dock så har ju även detta spridit sig långt ner i åldersgrupperna och är ett stort framtida problem för svensk snöskoterkultur.

Sett så många skräckexempel denna vinter, trots att jag knappt kört 20 mil på min egen skoter.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Ja, om det är något vår kära stat ska reglera är det körkortet. Hårdare krav samt som föregående talar skrev.

16-18år = 70HP max
18+ = obegränsat..

Kolla på vårt kära granland, Norge.
Där är det:
16år = Fläktkylt 550 som MAX...
18år = Obegränsat..

Sen vilket ***** BS om att omdöme inte kommer med åldern, det GÖR det ska jag lova.
Är 17år (snart 18), märker redan att jag är bra mycket sämre förare i både trafik och efter leden än mina äldre polare.
Lägger inte märke till saker på samma sätt osv. Har inte med hur du kan hantera skotern, utan hur du kan hantera situationerna.

//Rasmus
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
NEJ! FEL!
En bra förare är en förare som kan hantera skotern OCH gör det med vett och sans!
Ja men det innebär inte att man måste vara gammal för att klara av det. Bara för att man är 16 år innebär inte det att man är idiot och kör med fullgas 24/7.


NEJ! FEL!
(90-åriga tanten, med sitt goda omdöme, skulle aldrig sätta sig på skotern.)
Då kan du förklara för mig varför alla kärringar och gubbar är ute på vägarna och kör bil...
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Och som sagt ovan så blir man bättre förare av erfarenhet. Så om man kört skoter från tidig ålder kan man senare vid 18 års ålder hantera en kraftfull skoter bättre än om man aldrig kört skoter förut...
Byt ut "skoter" mot "bil" får du se hur märkligt det resonemanget blir...:

"Så om man kört BIL från tidig ålder kan man senare vid 18 års ålder hantera en kraftfull BIL bättre än om man aldrig kört BIL förut...

Hurra, fram för 10-åringar bakom ratten! :confused:
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Ett alternativ skulle ju vara att man gör om skoterkortet. Idag gör man kortet på en dag och det är ingen chans på att man misslyckas. Om man gör kortet mer seriöst där man verkligen får lära sig något är det bättre. Dagens är skrattretande och meningslöst.
Ja en bättre utbildning är ju önskvärd men omdöme och teknisk skicklighet i att köra skotern är två skilda saker, den ena kan man läras sig genom traditionell utbildning men inte den andra.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Byt ut "skoter" mot "bil" får du se hur märkligt det resonemanget blir...:

"Så om man kört BIL från tidig ålder kan man senare vid 18 års ålder hantera en kraftfull BIL bättre än om man aldrig kört BIL förut...

Hurra, fram för 10-åringar bakom ratten! :confused:
Pratade vi inte skoter?

En bil i trafik är mycket svårare att köra än en skoter i vildmarken...

Sen finns det ju en anledning att man får övningsköra från 16 års ålder. För att få erfarenhet.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
....Då kan du förklara för mig varför alla kärringar och gubbar är ute på vägarna och kör bil...

Dina resonemang började spåra ur för länge sedan, men med detta så visar du att du faktiskt bara är 15 bast.

Sorry grabben, och lycka till med förarbeviset.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Då kan du förklara för mig varför alla kärringar och gubbar är ute på vägarna och kör bil...
Jo, de har (ofta) lång erfarenhet och (ofta) det goda omdömet att anpassa farten till sina egna förutsättningar. Precis vad många omyndiga skoternissar tyvärr inte har omdöme till.

Lycka till på moppen din!
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Pratade vi inte skoter?

En bil i trafik är mycket svårare att köra än en skoter i vildmarken...

Sen finns det ju en anledning att man får övningsköra från 16 års ålder. För att få erfarenhet.

Under uppsikt utav en handledare som i sin tur har fått gå en utbildning, och måste vara minst 24 år, och haft körkort i 5 år.

Varför? För att de har fått ett ökat omdöme i trafiken, och ställts inför massvis med situationer innan man anses lämplig för att handleda en minderårig (16-18 år) med SÄMRE omdöme.

Åter till skoterdiskussionen.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag kan ta på mig att skriva ner ett mail (som postas här för åsikter innan det går iväg)
Men vi låter tråden leva lite ikväll och se vad alla tycker, så ska jag försöka sammanställa något vettigt.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Jo, de har (ofta) lång erfarenhet och (ofta) det goda omdömet att anpassa farten till sina egna förutsättningar. Precis vad många omyndiga skoternissar tyvärr inte har omdöme till.

Lycka till på moppen din!
De är en livsfara ute i trafiken. De kan inte hantera bilen och man kan inte köra bil på enbart omdöme.

Sen har jag inte någon moppe. Haft tre, men sålt pga. skotern.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Under uppsikt utav en handledare som i sin tur har fått gå en utbildning, och måste vara minst 24 år, och haft körkort i 5 år.

Varför? För att de har fått ett ökat omdöme i trafiken, och ställts inför massvis med situationer innan man anses lämplig för att handleda en minderårig (16-18 år) med SÄMRE omdöme.

Åter till skoterdiskussionen.
Ja men man får inget ökat omdöme på skotern om man inte får köra den. Det är ju det som ni gamlingar inte förstår. Bara för man sitter inlåst i 5 år får man inte bättre omdöme, men kör man skoter och får erfarenhet, så...
 
R

Robin

De är en livsfara ute i trafiken. De kan inte hantera bilen och man kan inte köra bil på enbart omdöme.

Sen har jag inte någon moppe. Haft tre, men sålt pga. skotern.
Inte pga omdöme, utan pga hörsel/syn/rörelse/reaktions nedsättning, vilket en 16åring inte har.

Du drar helt orimliga resonemang tyvärr, och känns inte spec försvarbart..
Även om jag vet att ditt sätt att resonera på enbart beror på att du inte vill vänta ännu några år på att ta förarbeviset för snöskoter, det är mänskligt att vara egoistisk men jag tycker inte att du ser bilden i det stora hela.

Nu tänker jag inte lägga ner desstomera energi i att disskutera en sådan här fråga med en skoterkåt 15åring då det är ungefär samma sak som att tala med en vägg som bestämt sig för att vägra flytta på sig (tro mig det har vi alla varit en gång i tiden ;) )
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Inte pga omdöme, utan pga hörsel/syn/rörelse/reaktions nedsättning, vilket en 16åring inte har.

Du drar helt orimliga resonemang tyvärr, och känns inte spec försvarbart..
Även om jag vet att ditt sätt att resonera på enbart beror på att du inte vill vänta ännu några år på att ta förarbeviset för snöskoter, det är mänskligt att vara egoistisk men jag tycker inte att du ser bilden i det stora hela.

Nu tänker jag inte lägga ner desstomera energi i att disskutera en sådan här fråga med en skoterkåt 15åring (tro mig det har vi alla varit en gång i tiden ;) )
Återigen säger du att man blir bättre förare om man får erfarenhet. När fasiken ska man få erfarenhet om man inte för köra?
 
R

Robin

Återigen säger du att man blir bättre förare om man får erfarenhet. När fasiken ska man få erfarenhet om man inte för köra?
Ja det menar jag.

Men som 16åring har man inte OMDÖME nog att börja hantera denna erfarenhet.

18år ser jag som en mer lämplig ålder, främst pga hur mkt mer respekt man får för trafiken (inte enbart i urbandjungeln utan i allämänhet även ute i vildmarken) när man tar körkortet för bil.

Alternativt en mkt djupare utbildning för förarbeviset till snöskoter eller till och med körkort.