Höjd åldersgräns för skoter? Ja kanske det.

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Ja det menar jag.

Men som 16åring har man inte OMDÖME nog att börja hantera denna erfarenhet.
Du har gjort studier på detta förstår jag.

Fast jag tror fortfarande inte på att man inte klarar av att få erfarenheter som 16-åring. Varför ska man då få övningsköra när man inte lär sig något på det? Du säger emot dig själv.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Ja det menar jag.

Men som 16åring har man inte OMDÖME nog att börja hantera denna erfarenhet.

18år ser jag som en mer lämplig ålder, främst pga hur mkt mer respekt man får för trafiken (inte enbart i urbandjungeln utan i allämänhet även ute i vildmarken) när man tar körkortet för bil.

Alternativt en mkt djupare utbildning för förarbeviset till snöskoter eller till och med körkort.
WORD!
 
R

Robin

Du har gjort studier på detta förstår jag.

Fast jag tror fortfarande inte på att man inte klarar av att få erfarenheter som 16-åring. Varför ska man då få övningsköra när man inte lär sig något på det? Du säger emot dig själv.
Det gör jag absolut inte.

Dina resonemang är helt orimliga som tidigare sagt.

Att dra en parallel mellan att ensam köra på en maskin med 130hk och förmåga att komma upp i hastigheter långt över tillåtet med att övningsköra i en bil med utbildad personal i ett fordon med dubbel kommandon är ungefär som att gämföra vatten med luft.

Det hela handlar om att en 16åring inte har OMDÖME nog att köra en snöskoter ensam.

Tror du exempelvis att man kör på samma sätt under övningskörning med bil som när man väl tagit körkortet? Nå nejnej..
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Fast jag tror fortfarande inte på att man inte klarar av att få erfarenheter som 16-åring. Varför ska man då få övningsköra när man inte lär sig något på det?
Jo jo, men övningskörning gör man med en vuxen handledare.

Bra idé förresten! Man kanske skulle få övningsköra skoter med mamma/pappa från man är 16 och ta skoterkörkort när man är 18? :D
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Det gör jag absolut inte.

Dina resonemang är helt orimliga som tidigare sagt.

Att dra en parallel mellan att ensam köra på en maskin med 130hk och förmåga att komma upp i hastigheter långt över tillåtet med att övningsköra i en bil med utbildad personal i ett fordon med dubbel kommandon är ungefär som att gämföra vatten med luft.

Det hela handlar om att en 16åring inte har OMDÖME nog att köra en snöskoter ensam.

Tror du exempelvis att man kör på samma sätt under övningskörning med bil som när man väl tagit körkortet? Nå nejnej..
Men jag blir inte bättre förare av skoter för att jag väntar två år med att köra. Hade jag istället kört från det att jag var 16 hade jag haft två års ordentlig erfarenhet.

Bara för att skotern gör 150 kör man inte i 150. Bara för att din bil gör 200 kör du inte 200. Jag anser att man som 16 vet att man inte kör i 150. Vet man inte det kan man förklara människan för efterbliven. Alla 16-åringar är inte efterblivna.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Jo jo, men övningskörning gör man med en vuxen handledare.

Bra idé förresten! Man kanske skulle få övningsköra skoter med mamma/pappa från man är 16 och ta skoterkörkort när man är 18? :D
Och hur ska vi med skotrar med enkeldyna göra? När ens farsa/morsa bara kört skoter en gång? ehehe

Bäst är ju istället att göra en omfattande reformering av skoterkortet där praktisk körning och teori finns inbäddat ordentligt. Sen ska man inte få kortet förräns man bedöms som färdig.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Bäst är ju istället att göra en omfattande reformering av skoterkortet där praktisk körning och teori finns inbäddat ordentligt. Sen ska man inte få kortet förräns man bedöms som färdig.

Hoppsan, en som verkar ha mognat betydligt under den senaste kvarten! :)
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
tror inte två år gör någon skillnad..
fick man inte köra skoter förrän man är 30 kanske man skulle se skillnad.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Människan testar sina gränser, det är så vi är skapta.
Avsaknad av omdöme, gör att du testar gränser på olämpligt underlag, vid olämpliga tider, trots att du inte har förmågan att köra nära eller på gränsen.

Vad jag tycker vore lämpligt är inte ett totalförbud för 16-åringar.

En bättre körkortsundervisning, samt en begränsad effekt fram till 18-års ålder anser jag vara den mest realistiska lösningen.

Jag kan bitvis hålla med dig att man får erfarenhet genom att framföra ett fordon. Men det måste ske på rätt sätt, så att vi kan undvika personskador på både förare och andra "medtrafikanter".
 
R

Robin

Men jag blir inte bättre förare av skoter för att jag väntar två år med att köra. Hade jag istället kört från det att jag var 16 hade jag haft två års ordentlig erfarenhet.

Bara för att skotern gör 150 kör man inte i 150. Bara för att din bil gör 200 kör du inte 200. Jag anser att man som 16 vet att man inte kör i 150. Vet man inte det kan man förklara människan för efterbliven. Alla 16-åringar är inte efterblivna.
Det handlar inte om hur bra förare man är på en snöskoter.

Det handlar om att åter igen, en 16åring inte har omdöme nog att köra inom gränserna.
Ditt omdöme är bra mkt högre vid 18års ålder än 16 och är därför, enligt mig, mer lämpad för att börja utvecklas som förare på en snöskoter.

Men att resonera med en skoterkåt 15åring går inte.
På samma sätt jag kan ju säga såhär. Varför just 16? varför inte sänka åldersgränsen till 10år? Då bör man ju ha utvecklat kraft nog i armarna att starta skotern, räcker inte det?

Svara gärna på de frågorna, tänk gärna till litegrann före så kommer du nog inse samma sak som jag du också.

Några förändringar inom förarbeviset för snöskoter lär inte hinna ändras innan du fyllt 16 så du kan vara lugn.

Men jag förespråkar körkort för snöskoter vid 18års ålder ist för ett par timmars teori och därefter har man ett förarbevis vid 16års ålder.

Körkort hade även innebärt att det skulle kunna dras in vid överträdelse vilket jag enbart ser som ett plus.
 

Emppu

Välkänd medlem
10 feb 2009
474
0
16
Norrbotten, Övertorneå Kommun.
Hoppas f*n att de inte gör det, väntat på att ta kortet skitlänge.

Det straffar folk under 18 som kan köra skoter med skallen utan att vålda.
Jag säger bara att, kan man köra med hjärnan så borde man få kortet vid 16, man borde komma på något sätt att få reda på det.

Men om någon gör någonting som är korkat så straffas alla.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Robin, de nya bestämmelserna för förarbeviset kommer möjliggöra ett eventuellt indragande av förarbeviset. Ett steg i helt rätt riktning!

"Men om någon gör någonting som är korkat så straffas alla."

Det är dagens bistra sanning, och det är precis på detta sätt samhället fungerar.
Du kommer att inse det en vacker dag :)
 
R

Robin

Robin, de nya bestämmelserna för förarbeviset kommer möjliggöra ett eventuellt indragande av förarbeviset. Ett steg i helt rätt riktning!
Det var mer än vad jag viste, och det är för mig ett gjädjande besked.
 

Engbergarn

Välkänd medlem
18 maj 2008
134
0
6
Östersund
Hoppas tamejfan att du skojar. Verkligen.

Klokheten och omdömet sitter inte i åldern.
Håller med där!
varför ska alla få lida för att andra är dum i huvve?
Jag är nu snart 19 år och tycker att man blir mer "galen på skotern" nu efter några års erfarenhet än vad man va vid 16 års ålder.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Robin, de nya bestämmelserna för förarbeviset kommer möjliggöra ett eventuellt indragande av förarbeviset. Ett steg i helt rätt riktning!
Instämmer. Helt kanon med den lagen.
Som vissa säger att begränsa möjligheten på effekt fram till 18 årsdagen känns som en bra ide egentligen.
Nån säger att man kan köra lika jävligt med 70 hästar som med 150 hästar å där har du nog helt fel. kan kan du säkert men man kan även göra grymt mycket mer skada sett i hastighet på 150 hästare.
En regeländring på denna punkt skulle inte vara helt fel.
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Håller med där!
varför ska alla få lida för att andra är dum i huvve?
Därför att så fungerar det. Samhället har inte tid eller pengar för att göra en individuell prövning för alla. Om dina polare missköter sig och kör med t.ex. slutburk och väsnas så restriktioner införs så kommer man inte att bry sig om att du skötte dig och aldrig gasade mitt i byn.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
.. fasta lunchtider för att vissa inte kan hålla tiden, osv osv osv. Som tidigare skribenter skrev; Ett samhälle fungerar på det sättet..

Börjar få lite kött på benen för att printa ner något vettigt mail till ansvariga för förarbevis osv.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
.. fasta lunchtider för att vissa inte kan hålla tiden, osv osv osv. Som tidigare skribenter skrev; Ett samhälle fungerar på det sättet..

Börjar få lite kött på benen för att printa ner något vettigt mail till ansvariga för förarbevis osv.
Bra. Jag hade tänkt skicka själv men kände jag ville bolla lite här på forumet först.
Jag tror stenhårt på effektgräns, bättre förarutbildning och även hastighetsgräns för förare under 18.
Kanske 45 km/h, som EU-moppe?