Höjja framvagn på en indy?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjena, finns det något sätt att höjja framvagnen på en indy, då menar jag fjädringen. Går det att byta dämparna/fjädrar till längre eller finns det något annat sätt? Jag har höjjt boggien bak och vill även höjja den fram oxå.
 

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
Jag monterade stötdämpare och fjädrar från en nyare Polaris typ gen2 på min 91:ans Indy 500 och det funkade kanon. Iofs så hade jag också breddat framvagnen till samma spårvidd som nyare dvs 107cm
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Aha! hur mycket högra och längre fjädringsväg blev det? Man måste inte modifiera något i framvagnen?
 

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
Vet ej hur mycket högre den blev men en liten bit till blev det. gjorde nya bärarmar i rostfritt rör med uniballs i båda ändarna.




 

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
På min förra HPD (indy 500)
Så var det längre stötdämpare från Ski-doo formula -98, och då vart den mycket högre fram.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Vilken formula modell är det ifrån? Jag har för mig att formula Z och III vart en bra bit högre någonstans vid 98-99?

colinmcrae: Kollade på duells och orginal verkar vara 330mm och gen2 406mm långa. Så det blir inga "felbrytningar" om man sätter sitt längre dämpare rakt av? Eller är det något man måste bygga om och då tänkte inte jag bredda som du har gjort utan bara höjja den.
 
Last edited:

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jo exakt :) Den ända nackdelen är väl att jag har fina öhlinare fram nu, kanske ska försöka sälja dem :/ Men längre fjädringsväg vill jag dock ändå ha.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Så perfekt! Min polare trodde man behövde bygga om i framvagn och det var jag inte sugen på :) Tack alla för tips och råd, nu ska det byggas om.
 

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
det du kan få göra när du bytt dämpare fram är att du måste flytta boggie fästena så den blir högre i bak också. Borra hålen längre ner i chassiet. plus att göra en ny så kallad droppbracket i bak som är längre så boggien kommer högre i bak.
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
colinmcrae skrev:
det du kan få göra när du bytt dämpare fram är att du måste flytta boggie fästena så den blir högre i bak också. Borra hålen längre ner i chassiet. plus att göra en ny så kallad droppbracket i bak som är längre så boggien kommer högre i bak.
Det är inget Hellboy behöver tänka på ;)

Nu vart jag sugen också på att smacka på längre dämpare. Men jag tror jag börjar med att fixa till dom där M-serie skidorna från A-C först så dom passar. Blir mumsigt att få slänga iväg dom där blytunga stålskidorna och montera på kompositskidor.
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Hellboy skrev:
Tjena, finns det något sätt att höjja framvagnen på en indy, då menar jag fjädringen. Går det att byta dämparna/fjädrar till längre eller finns det något annat sätt? Jag har höjjt boggien bak och vill även höjja den fram oxå.
Om du bara vill höja den fram och inte speciellt vill han bättre fjäding / fjädringsväg kan du ju bra göra såhär:

Är visseligen inte på en indy utan en lynx med borde inte vara svårt att fåtill nått liknande på en indy....
 

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
mikaelvoss skrev:
Det är inget Hellboy behöver tänka på ;)

Nu vart jag sugen också på att smacka på längre dämpare. Men jag tror jag börjar med att fixa till dom där M-serie skidorna från A-C först så dom passar. Blir mumsigt att få slänga iväg dom där blytunga stålskidorna och montera på kompositskidor.
Jaså, köpte du M skidor från bengans?
Funderade på det jag med tidigare, men pga ekonomin vart det bara ett par gamla slp lättviktsskidor. :eek: