Höjja framvagn på en indy?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Pitabroed skrev:
Såg nu att det bara var min uppallning som gjorde att framvagnen inte ville dras ut max :p Hög som ett höghus verkar den bli iaf när man får dit dämparna för det skiljer bra mkt! Ser ut som om jag måste höja den bak till o med..

Är det ingen som har "höjnings"plattor till boggien att sälja?
Najs mannen, du får mer än gärna lägga ut bilder, helst före efter bilder :p
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej ..
Lättast/bäst å minst kostsamt e väl å göra som Killen med lynxen
flytta det nedre fästet 3Cm In och 3cm upp..
så dämparen blir mindre flack,bäst e ochså att göra det uppe med ut 3 cm å ner 3cm
då får man ju bättre fjädring/längre fjädrings väg å det kostar bara lite färg
å plåt ...
men det förutsätter ju att dämparna e frächa...
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
Kyten: Fick tag i ett par beggade för helt rätt kurs. Gav 1200 för 2 st som var från en XC -98, fast jag måste nog renovera en men det går ju på 150 spänn så.. Sen har jag lackat om fjädrarna till "XLT lila" :p .

Hellboy: Jag får göra det, men det blir nog dåligt med före-bilder eftersom jag inte hann knäppa några, men jag kan säga dig det att den var låg så förbannat! Buken skrapade i så fort man körde på en sämre led :p Visserligen är framvagnen knäckt på den också men det ska vi nog kunna ordna! :)
 

Gusen

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Umeå & Tärnaby Sverige
Jag sitter med ungefär samma funderingar som ni har. Jag måste byta stötdämpare fram på min skoter (ej indy dock) och hittade några som var 2cm längre utdragna men lika långa hoptryckta som de som sitter på nu. Det jag blev orolig för är om jag måste byta fjädrarna också? Jag är egentligen inte ute efter någon höjning av framvagnen men den ökade fjädringsvägen är ändå välkommen. Min önskan är att skotern ska ha ungefär samma höjd på plan mark men att den kan fjädra ut lite längre och svälja gupp lite bättre. Kommer nuvarande fjäder "räcka till" för den längre fjädringsvägen? Jag postar mitt inlägg här eftersom det verkar som ni har funderat en del på dessa frågor.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
Nu är jag äntligen klar med framvagnen! Såhär blev det:



Dålig bild men jag har inte digitalkameran hemma för tillfället :/

Men den blev LEDIGT 15 cm högre om man räknar på frontbågen och vars den va förut. Skulle ha behövt höja den bak egentligen men orken finns inte just nu...
 

Rave643x

Välkänd medlem
15 mar 2006
136
0
6
Vinterborg
bilden funkar ju inte =(

Nu är jag äntligen klar med framvagnen! Såhär blev det:



Dålig bild men jag har inte digitalkameran hemma för tillfället :/

Men den blev LEDIGT 15 cm högre om man räknar på frontbågen och vars den va förut. Skulle ha behövt höja den bak egentligen men orken finns inte just nu...
 
R

Robin

Såg nu att det bara var min uppallning som gjorde att framvagnen inte ville dras ut max :p Hög som ett höghus verkar den bli iaf när man får dit dämparna för det skiljer bra mkt! Ser ut som om jag måste höja den bak till o med..

Är det ingen som har "höjnings"plattor till boggien att sälja?
ja hålller också på att höja min xcr.... i boggin är de bara att dra iväg en beställning på dropbrackets från slp, kostar 129kr/paret och ja beställer 2 par, så man kan höjja fram och bak i boggin.

framvagnen blir de plattor så som bilden på raven men har även funderat på att göra som tvärtt om, dvs att plasera dämparen ovanför dämparfästet, på så sätt blir den ju också högre men då kommer dämparen att ligga ner mer vilket jag inte vet vilken effekt de kommer att ge... någon som vet lite mer?

ska ta lite bilder idag så får ni se hur ja tänkt...
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
vist måste man ta bort krängningshämarn för att kunna höjja den :eek:
jag tog lös mina dämpare på min xlt och då tyckte jag att framvagnen borde falla ner men den föll ner ca 1 cm.
är det krängningshämarn som man bara behöver ta bort eller måste man byta styrleden med ??
 
R

Robin

nej, (eller kanske beroende på hur du höjjer)... men iallafall på min xcr så behövs det inte, bara bort med bukplasten så föll allt ner tills chassit tog emot på stagen...
 
R

Robin

japp, allt är kvar utom bukplasten som ja måste klippa till för att den ska passa igen...

annars kan du ju justera krängningshämnaren också...
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
bilden funkar ju inte =(
Lägger upp en annan, inte samma bild men man ser hur hög den blev.



Kan säga att det vart en jääävla skillnad :)

ja hålller också på att höja min xcr.... i boggin är de bara att dra iväg en beställning på dropbrackets från slp, kostar 129kr/paret och ja beställer 2 par, så man kan höjja fram och bak i boggin.
På främre fästena behöver du inga drop brackets, det går väl inte ens att få dit sådana heller? :confused: Det finns iaf 4 st hål placerade i en rad där man kan sätta boggiens framända i olika lägen

vist måste man ta bort krängningshämarn för att kunna höjja den
jag tog lös mina dämpare på min xlt och då tyckte jag att framvagnen borde falla ner men den föll ner ca 1 cm.
är det krängningshämarn som man bara behöver ta bort eller måste man byta styrleden med ??
Det är klossarna i trailarmen som gör att det tar stopp, spring ut och kolla så ser du nog.

Jag var tvungen att pressa ner trailarmarna på min för att dämparna skulle gå i (dom jag satte i var 7cm längre än original), men det blev rätt så bra till slut. När jag lyfte upp skotern spände stagen rätt fint mot bukplasten. Dock skulle en höjning i boggien inte skada på det, men skotern är ju såld nu så det är inte mitt problem :)
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
jag hade min gamla skoter ganska hög framtill o baktill o de slutade med att boggin blir känsligare motstötar som stubbar som sitter i vägen så boggiskenorna viker sig lätt :(
tråkigt att säga men så är det men vist är det roligt att ha en kort sport skoter som går som en gud i djupsnön.
 
R

Robin

då skiter man i att köra på någon stubbe haha :D:D nä men gar tar hellre den risken och kör därmed lite försiktigare där ja är osäker på underlaget än att ha en boggi med helt fel geometri...

då får lösningen bli att borra nya hål framtill istället... har jag rätt om jag säger att hålen bara ska vara längre ner?.. och inte länge bak eller liknande?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
då skiter man i att köra på någon stubbe haha :D:D nä men gar tar hellre den risken och kör därmed lite försiktigare där ja är osäker på underlaget än att ha en boggi med helt fel geometri...

då får lösningen bli att borra nya hål framtill istället... har jag rätt om jag säger att hålen bara ska vara längre ner?.. och inte länge bak eller liknande?
Det är "markerat" för nya på på insidan tunneln. Se efter där på insidan så förstår du hur jag menar