Höjja framvagn på en indy?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
zTeve skrev:
Om du bara vill höja den fram och inte speciellt vill han bättre fjäding / fjädringsväg kan du ju bra göra såhär:

Är visseligen inte på en indy utan en lynx med borde inte vara svårt att fåtill nått liknande på en indy....
Jao det där såg ut som en god idé då jag redan har hyffsade öhlinare fram. Varför jag vill ha upp den är för att jag höjjde (sänkte ner boggien) ca 9-10cm och nu efter provkörning i puder så blir den jobbigare att hantera och dels blev den tungstyrd utan helvete på leder :) .

På bilden du har lagt upp så hajjar jag inte helt 100:a hur du har gjort, men jag får för mig att du har flyttat in dämparen till en mer stående linje. Är det så man ska göra? Hur som helst, tackar för bilden! :D
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Mats_ skrev:
Jaså, köpte du M skidor från bengans?
Funderade på det jag med tidigare, men pga ekonomin vart det bara ett par gamla slp lättviktsskidor. :eek:
Yepps! Anledningen till att det vart dom var nog faktiskt priset. Det priset som jag fick på dom var billigare än att köpa begagnade halvsletna plastisar.
Dom kom igår så man var som ett litet barn igen då man slet upp kartongen, mums kunde man ju säga om skidorna :p

Lite mod. behövs men om järnhandeln ser till att ha öppet imorgon lördag och jag har lite flyt så tror jag att skotern kan vara igång på kvällen :) (börjar ju bli sugen på att köra nu eftersom det stått halft demonterad i garaget sedan september) :rolleyes:
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Hellboy skrev:
Jao det där såg ut som en god idé då jag redan har hyffsade öhlinare fram. Varför jag vill ha upp den är för att jag höjjde (sänkte ner boggien) ca 9-10cm och nu efter provkörning i puder så blir den jobbigare att hantera och dels blev den tungstyrd utan helvete på leder :) .

På bilden du har lagt upp så hajjar jag inte helt 100:a hur du har gjort, men jag får för mig att du har flyttat in dämparen till en mer stående linje. Är det så man ska göra? Hur som helst, tackar för bilden! :D
Du behöver ju nödvändigtvis inte flyta dämparen innåt...beror ju helt var du bestämmer di g förr att borra hålen ;)
kolla http://skoterleden.net/forum/showthread.php?t=7940 där har du lite mer bilder...å lite beskrivning...men beskrivningen passa ju mest bara till lynx cobror...men lite mer hum kanske du får
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tufft bygge btw! Jo nu hajjar jag mer hur man kan göra :p Ska försöka knåpa ihop nått i veckan, får väl lägga ut lite bilder före efter bilder :D
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Jag har ett par bärarmar liggande som är modifierade för att indyn skall bli högre.
Det som är gjort med dessa är att det nedre dämparfästet är framflyttat så att dämparen står rakakre co såldes blir skoterhögra framtill.

Dock skall man ha bättre dämpare än original.




Hellboy skrev:
Tufft bygge btw! Jo nu hajjar jag mer hur man kan göra :p Ska försöka knåpa ihop nått i veckan, får väl lägga ut lite bilder före efter bilder :D
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Sweet, du kanske vill sälja dem till mig :) Jag har öhlinare fram så det är inte dåliga dämpare fram iaf. Jag skickar ett PM om köp osv..
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Jag höjde min indy -89 fram hela 6cm. Genom att flytta ner övre stötdämparfästet med nya fästplattor. Kör med foxdämpare runt om.

Bara gör plattjärn som flyttar ner de övre hålet fast dämtaren har samma vinkel. Men det bästa borde vara att ha längre dämpare. Från gen2 tex.
Är det någon som har provat gen2 dämpare på gen1? Märker man stor skillnad.
Har själv monterat en extra 10 boggi och blev helnöjd. Skulle bara behöva lite bättre fram nu.
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
x-12

konan skrev:
xtra 12 framvagnen har indy select dämpare som går att höjja en hel del ,däremot vågar jag inte säga hur det påverkar styrning osv

bara testa
jag har en xlt med xtra12, det är ju foxdämpare med ställbar fjäder, när jag har den på hårdaste så är den grymt hög i framvagnen(förutsett att man ahr fräscha dämpare).
försök hitta ett par foxxare till x-12 så bliru nöjd;)
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
dom går nog in men undra i fall den blir för hög? ska kika i detta ämne eftersom jag själv är indy ägare :) Återkommer
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Här kommer svar.. All info är hämtad från skoterbutiken.se

Nedanför så är det typ X-tra 12 * Längd: 292-406mm

IFS X-tra 12 96-98, Indy 440 97-98, Indy 500 Cl.Tour 01, 500/SKS 97-98, Indy 500 Classic Touring 01, Indy 600 CLassic 01, Indy 700 Classic 01, XC 600/700 DL 00, Classic Touring 97-00, Sport Touring 97-01, Super Sport 97-98, Trail/Touring 97-98, XLT Limited/Tour 97-99, XLT Classic 99, Ultra 97-98.

Här nedanför är det typ indy * Längd: 251-330mm

Alla Indy-mod med IFS-framvagn 79-98, Indy 340/DL 99, Indy 340 Touring 99.

Sådär ja.. här har ni fakta ;)

Tror det blir ett par värre dämpare typ öhlinare eller engans för mig när man nu får pengar nån gång;)
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
fjädrings vägen på xtra 12 är enligt 406-251 = 114mm

79mm fjädringsväg på ifs..

ganska stoor skillnad det
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Haha jo det e skillnad men ändå hyffsat kort :) Jag har ett par öhlinare fram som är något längre än orginal, men hur mycket längre vet jag dock inte. För jag har några polare som har indy skotrar och dem är lägre än min fram. Men det är ändå så den blev mer framtung när jag höjjde boggien bak och det är säkert inte så mycket jag behöver höjja den fram för att få till det. Men jag tror jag ska skita idet för jag ska med 99% köpa en nyare skoter nästa år.
 
18 feb 2006
38
0
1
byn
Jag drog bort bärarmarna och gjorde en egen med fäste för dämpare på armen så det blev stående dämpare och skotern blev 20 cm högre
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
Var o inhandlade 2 stycke foxare i veckan som hade suttit på en XC -98 (indy chassiet) och skulle sätta dit dom på indyn men *****r vad långa dom e! sticker ju ner 5cm nedanför fästet, går visserligen att trycka ihop den när man sätter dit den men då tappar man väl fjädringsväg? Eller ger framvagnen med sig?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
Såg nu att det bara var min uppallning som gjorde att framvagnen inte ville dras ut max :p Hög som ett höghus verkar den bli iaf när man får dit dämparna för det skiljer bra mkt! Ser ut som om jag måste höja den bak till o med..

Är det ingen som har "höjnings"plattor till boggien att sälja?