jag skulle vilja att skotertillverkarna återupptog tillverkningen av 2-taktstripplarna....hur många håller med mig?
Sån skillnad är de väll ändå inte i vikt?De är tunga as som drar en massa soppa, nejtack.
Det är just det, 2taktstripplarna.Sån skillnad är de väll ändå inte i vikt?
sx 600-99 = 255 kg
Rave rc 600 sdi-07 = 237 kg
F5 lxr-07 =231 kg
Jag vill då också ha tillbaka tripplarna
Förutom det absolut viktigaste: Ljudet!Det är just det, 2taktstripplarna.
4taktstrippel är överlägsen en 2taktstrippel på nästan alla de vis. Skulle välja en 4taktstrippel före 2taktstrippel ANYDAY.
om man nu ska prata om vikt så är ju en fyrtaktare tyngre än en 2-taktsmaskin...inte för att jag har nånting emot 4-taktare.men man får aldrig det där sköna ettriga ljudet som från en trippel 2-taktare från en 4-taktare.tripplarna är speciellaDet är just det, 2taktstripplarna.
4taktstrippel är överlägsen en 2taktstrippel på nästan alla de vis. Skulle välja en 4taktstrippel före 2taktstrippel ANYDAY.
jo.men dom största bantningarna har dom ju gjort på andra saker än själva motorn.vilket jag oxå tycker är lite trist.Hur kul är det o köpa en ny skoter som saknar varv eller hastighetsmätare bara för att en extra mätare väger för mycket!?Nä så törstiga är dom inte, min TC1000-99 drar omkring 2.5l/mil vid lugn ledkörning, (just över tomgång =70km/h)
Men vikten går inte att komma ifrån, se bara på nästa års revar - drygt 190kg för en 800r... en viss skillnad mot 270-300kg bestar - oavsett om det är två eller fyrtakts tripplar.
Så sant så sant !Jag skulle tro att om man behåller sin trippelmaskin i säg 25 år då kommer den vara en riktig klenod som många skulle vilja ha.
Ungefär som idag när folk håller på o kollar på gamla värstingmaskiner från 70-talet.
Jag fattar inte varför skotertillverkarna la ner trippelkonceptet!?
Kolla på Yamaha tripplarna t.e.x dom fick dom at funka riktigt riktigt bra! härliga motorer på alla sätt o vis.sen att gå tillbaka till 2-pipigt!? det är ju som att backa i utveckling.
Sen vad folk säger är att tripplarna drar mer soppa o.s.v är rent skitsnack för om du har en 800 twin t.e.x så måste den ju vara bestyckad på det viset att den drar in soppa som fan i cylindern för att klara av o kyla en sån stor burk.
Det slipper man med en trippel den har mindre kubik per cylinder.
så soppamässigt går det på ett ut....
Älskar trippel ljudet och dom är inte mer törsiga än större twins osv men vikten är väl den ända nackdelen om man är en vekling och då kanske är det dags att äta lite gröt istället för pizza Men seriöst med dagens teknik så borde man kunna bygga en hyffsat lätt trippel och få ut duktigt med pollar ur motorn med ett vridmonent som kissar på stora twins, kommer det ut en sån maskin så köper jag två direkt PUNKT.De är tunga as som drar en massa soppa, nejtack.