Hur ska toppen se ut?

Xad

Medlem
19 aug 2005
40
0
1
Umeå
Plockade just loss toppen på skotern som jag har nyköpt. Undrar lite hur den ska se ut? Det ser ut som att den högra(vänster på bilden) cylindern är bytt, och även att kolven är bytt.

http://img335.imageshack.us/my.php?image=skoter013ww4.jpg

Toppen ser ut som följande:

http://img95.imageshack.us/my.php?image=skoter016pa1.jpg

Och slutligen så tar jag med en bild på kolven, taget genom avgasutblåset.

http://img171.imageshack.us/my.php?image=skoter009zs3.jpg

Tycker kolven ser repig ut, men kanske bara ser ut så där? Tacksam för svar så man kan motverka ett haveri i vinter!

Edit Skotern är en Polaris Pro X 600 -03
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
kolven och toppen såg inte frisk ut, gissar att kolven har pajjat (skurit) för tidigare ägare och han/hon har bara smackat dit en ny kolv och sålt skotern.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Ser ut som den får för snålt med soppa imo, därav reporna på kolven. Se över förgasarbestyckningen och insugsgummin samt köp en ny kolv.

Toppen ser inte heller alltför kry ut, http://www.vrm.se/ kan fixa nya förbränningsrum för en slant..

Ring till förra ägaren och berätta vad du har upptäckt och se vad han säger. Enligt lag är man skyldig att tala om alla defekter som inte syns när man säljer en vara.
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
tror inte de e någe fel på bestyckningen effterson med en för snål bestyckning brukar ett sk titthål bildas i kolv toppen pga att förbräningen blir för varm
tror hellre på att olje filmen har förstörts mellan kolv och cylinder av tex snö/vatten eller om den tidigare ägaren kört olje behållaren tom
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
tror inte de e någe fel på bestyckningen effterson med en för snål bestyckning brukar ett sk titthål bildas i kolv toppen pga att förbräningen blir för varm
tror hellre på att olje filmen har förstörts mellan kolv och cylinder av tex snö/vatten eller om den tidigare ägaren kört olje behållaren tom

Vi vet ju inte hur den gamla kolven såg ut, om den nu är bytt vilket det ser ut som. Den ena kolven är helt ren och den andra nästan helt svart och toppen likaså, om trådskaparen inte torkat av det så att säga
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
en sk spikning beror på att bränsle blandlingen har varit snål eller fel tändning har använts
eller att vatten har kommit in i förbräningsrumet på en eller flera andledningar
men den största anledningen e att ett för låkt oktantal använts

en spikning e ett ord som andvänds när den skydande hinnan som bränslet bildar mellan kolv och förbräningsrum bryts när förbräningen e på tok för varm och förbräningen når kolvtoppen och skär ett hål i kolven så att ett titt hål bildas
rätta mig ni som tror er veta
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Ser ut som den får för snålt med soppa imo, därav reporna på kolven. Se över förgasarbestyckningen och insugsgummin samt köp en ny kolv.

Toppen ser inte heller alltför kry ut, http://www.vrm.se/ kan fixa nya förbränningsrum för en slant..

Ring till förra ägaren och berätta vad du har upptäckt och se vad han säger. Enligt lag är man skyldig att tala om alla defekter som inte syns när man säljer en vara.
Är det verkligen så? Även om man godkännt köpet?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
en sk spikning beror på att bränsle blandlingen har varit snål eller fel tändning har använts
eller att vatten har kommit in i förbräningsrumet på en eller flera andledningar
men den största anledningen e att ett för låkt oktantal använts

en spikning e ett ord som andvänds när den skydande hinnan som bränslet bildar mellan kolv och förbräningsrum bryts när förbräningen e på tok för varm och förbräningen når kolvtoppen och skär ett hål i kolven så att ett titt hål bildas
rätta mig ni som tror er veta
Stämmer fint, för hög kompression kan också vara en anledning. Därav blir det för lågt oktantal så det självantänds, men det är ungefär som du skrev.

Det är väl inte alltid ett titthål bildas, men det är mycket möjligt att det har hänt i den här motorn bara det att kolven är utbytt efteråt. För kolven som sitter i ser rätt ny ut imo.

Är det verkligen så? Även om man godkännt köpet?
Vad jag har fattat det så. Alla dolda fel som ägaren vet om måste han tala om för köparen. I detta fall kände ägaren troligtvis till det här felet då det ser ut som om kolven är bytt på en sida.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
ser ut att ha kommit snö på den kolven men det är ju inte den som rasat kan ju vara skador i cyllen som orsakat det.,pto sidan kan vara lite sotigare pga olika bestyckning ,angående spikning vilket innebär värme så brukar det bli om inte hål så ett "tumavtryck" i kolven + att den oftast värme nyper pga att kolven expanderar mer i förhållande till cyllen.

jag skulle riva allt ,det är stor risk att det e skrot i vevhuset ,synd att fixa kolvar cyllar å sen rasar veven å dödar de nya cyllarna/ kolvarna lr :confused:

toppen va inte fin (kolvrings sallad)

glömde en viktig detalj moment dra allt kring cyllarna, drar du för hårt kan cyllarna bli ovala
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Är det verkligen så? Även om man godkännt köpet?
Jepp en polare till mig sålde sin bil och dagen efter ringde han och sa att bilen hade brunnit! Det som var felet var att batteriet var dåligt så min kompis bytte ut det på lokala OK macken och fick rätt enligt OK:s rekomendationer allt funkade tills den nya ägaren skulle skjuta folk då kortslöt batteriet p.g.a av att bilen är en Audi och på vissa C4:a modeller så finns batteriet under baksätet :D Så han vart tvungen att betala, men dem kom fram till en deal dock :rolleyes:
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
en sk spikning beror på att bränsle blandlingen har varit snål eller fel tändning har använts
eller att vatten har kommit in i förbräningsrumet på en eller flera andledningar
men den största anledningen e att ett för låkt oktantal använts

en spikning e ett ord som andvänds när den skydande hinnan som bränslet bildar mellan kolv och förbräningsrum bryts när förbräningen e på tok för varm och förbräningen når kolvtoppen och skär ett hål i kolven så att ett titt hål bildas
rätta mig ni som tror er veta
spikning har inte et dugg med hinnor att göra ,hinnan du menar är bränslets motstånd mot sjäv antändning eller OKTAN TAL ,BENSIN
bränslets lättantändlighet=CETAN TAL ,DIESEL

dvs bränsle luftblandningen tänds inte av tändstiftet utan av kompressionen eller snarare detonerar ,före gnistan från stiftet antänder blandningen = spikning .flamfronten blir då okontrolerad då förbrännings rummets form förlorar sin finness.

själv antändning kan också ske pga mager blandning ,beror på att värmen blir för hög i förbrännings rummet tex,glöd tänder pga att mitt elektroden glöder , för mjuka stift eller en topp som ser ut som den på XADs bilder

så både bestyckning och oktantal har betydelse för hur en motor kan prestera ,de är lite klurigt att skilja på anledningarna till varför det SPIKAR.många kör tex på E85 som ligger på ca 100 oktan men då mäste man bestycka om annars går den magert

det kan det bli hål lite varstans, jag tror det beror på hur förbrännings rummet är utformat (verkar rimligt)men troligen vanligast att kolven går på en stock 2 taktare ,överladdning kan ställa till det lite mera

ungefär så ligger det till tror jag

tror mej veta :p
 
Last edited:

Xad

Medlem
19 aug 2005
40
0
1
Umeå
Var förbi med kolvarna, cylindrarna och toppen hos lokala återförsäljaren (Motor Pro Umeå), och det är bara slitage. Det ser värre ut på bilderna eftersom förra ägaren måste kört på begad olja i den. Reporna som är kännde man inte ens med fingrarna när man väl fick loss det. Kikade också på vevhuset och allt såg ok ut. Toppen såg ut som han gjorde för att den har spikat någon gång förut, och är sedan åtgärdat.

Puh istället för att byta kolvar, cylindrar o allt så blev det bara nya packningar aför 250:- :D

Edit: Vilket moment ska man dra ihop cylindrarna och toppen med?
 
Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Slitage? Det tror jag knappast! Spikningarna och reporna på kolven MÅSTE ha skett av någon anledning. Ta reda på vilken innan du fortsätter att köra...

Har du osis ligger någon flisa kvar i huset men det visar sig väl..

Och beggad olja? Ring mej när du får tag i begagnad olja :) Hoppas du skojar..

Kolla om ringarna verkligen är okej, har det blivit repor på kolven är det troligtvis på ringarna också. Behöver inte alls vara stora för att försämra motoreffekten.
 

Xad

Medlem
19 aug 2005
40
0
1
Umeå
ja toppen var skadad av att den har spikat förut, men det är inga andra skador på varken kolvar, kolvringar eller cylindrar. Skämtade om beggad olja, men verkar ha köpt billigaste möjliga och fått mycket av det eftersom kolven är kolsvart.

Reporna som var var så tunna att man inte ens kände av det med fingrarna, så de sa iaf att det inte skulle vara några problem. Som sagt ser värre ut på bilderna än vad det gjorde när man väl hade tagit loss det.
 

orphanus

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Umeå Sverige
puttputt.mys.li
Jag fick också samma dom, att mina repiga kolvar inte skulle vara ett problem, hos SMT ifol. Dom såg typ likadana ut som dina.

Det yttersta svarta lagret är dessutom bara en anodisering eller en teflonbehandling (om det är Snopro/Kimpex kolvar)

/lars
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Xad ! din topp har inte spikat sig till sitt utseende .en kolvring eller något annat typ vevlager/nållager bitar har studsat runt mellan kolv och topp

och det kan ju mycet väl vara så att koven som sitter där nu, satt i andra loppet innan det raset och den renare är den nya ,för en kolv ÄR bytt
kolven borde i annat fal se ut som toppen gör.
TROR JAG :cool: