Hur stort släp?

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
har ett 4.30*190 o de e alldels lagomt skulle personligen alldrig skaffa nått under 4m invändigt
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Vad ska man ha" för mått på släpet om man ska ha en Summit 146" lastad på? kanske blir en 154" i framtiden så kanske inte nån ide att köpa ett "skräddarsytt ekipage för en 146" Vi har nu ett Fogelsta som rymmer två summitar i bredd men blir onödigt stort för mig att ensam frakta skoten på i 70 mil på veckorna,
Tanken är att det kommer inte vara en stor pickis som drag bil utan en Berlingo, caddy eller en S60 Diesel åt det hållet, kåpa är inget krav,
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
av äldre modell och måtten stämmer :) vad jag då vet. Om man kan lita på transportstyelsen


Nu vet jag inte vad du menar med äldre men vårt släp är från -02 och det är enligt transportstyrelsen 220 brett,men det är totala bredden för lastytan är 210 enligt tumstocken. :)

Så här ser vårt ut:
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Den borde ju ligga på runt 250kg om det är boggi kanske ännu mera. Du får en skoter och några löv på den.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ska man lasta två skotrar måste man ju gå på den större modellen, och en plåtvagn med boggie har jag svårt att se väga under 400kg-och om den gör det så är den så klent byggd att den inte klarar ngn lastvikt...
Ska man köra lagligt är det alltså inget alternativ.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Om släpet väger 400kg får jag ju inte med skotern vilket skitsläp. Varför köpa sånt som man bara kan köra lite löv med.
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
Det är ett s.k. EU-släp vilket betyder att det finns INGA bromsar och dragbilen måste ha en tjänstevikt på minst 1500 kg. Fördelen är att inga bromsar kan krångla samt ett lägre pris. Nackdelen är främst att det trycker på en hel del om man någon gång behöver bromsa.
Ja ibland när man kör vid fjällen kan det ju hända att man behöver bromsa. Om man har otur.

Men visst är det bra pris, men vad man egentligen ska ha dom till förstår jag inte?
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Hur räknar man egetligen?

Obromsat EU-släp har väl alla 750 kg totalvikt.

Om man ska lasta 2 st skotrar på dito säg 250 kg/st så man har lite marginal så får släpet bara väga 250 kg för att inte överstiga släpets begränsning.

Korrekt?

Ingen aning vad ett dito boggiesläp väger...

En liten jämförelse:
http://www.lastexperten.se/eu-slp-obromsade/respo-billy-slapvagn-obromsad

Totalvikt 750 kg
Tjänstevikt 292 kg
Maxlast 458 kg

Räcker alltså till två skotrar, beroende på skoter och huruvida man har tankat dem :wacko:

Men ska alltså sikta på 1000 kg+ totalvikt på släpet för två skotrar.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
Ja om Polisen stoppar dig lär dom ju bara läsa av tjänstevikt på skotrarna, alltså det som står på tunneln. Så det är väl det man får gå efter om man ska veta. För dom kan ju inte gärna hålla på slanga och ta reda på hur mkt soppa du har i skotern:p

Vet inte hur många skotrar som har en angiven tjänstevikt på under 229kg dock? Kanske anges så lågt på Polarisarna?
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Hur räknar man egetligen?

Obromsat EU-släp har väl alla 750 kg totalvikt.

Om man ska lasta 2 st skotrar på dito säg 250 kg/st så man har lite marginal så får släpet bara väga 250 kg för att inte överstiga släpets begränsning.

Korrekt?

Ingen aning vad ett dito boggiesläp väger...

En liten jämförelse:
http://www.lastexperten.se/eu-slp-obromsade/respo-billy-slapvagn-obromsad

Totalvikt 750 kg
Tjänstevikt 292 kg
Maxlast 458 kg

Räcker alltså till två skotrar, beroende på skoter och huruvida man har tankat dem :wacko:

Men ska alltså sikta på 1000 kg+ totalvikt på släpet för två skotrar.
Den du kikar på är ju enkelaxlad. Så boggivagnen måste ju vara närmare 400kg tjänstevikt så du får på en skoter. Rent skit och köpa såna där vagnar sen saknar den bromsar.
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Ja absolut, det var bara ett exempel i en fråga om hur man räknar... inget samband alls med ett boggiesläp, även om det bara är tjänstevikten som skiljer.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Och sen tycker jag EU vagnarna ser så jäkla klena ut alla lemmar/skärmar och chassiet, tål nog inte många kilo överlass.. Fast skulle vart skönt att slippa allt med bromsar och rörelseskarven till bromsen, bara bekymmra sig om hjullagren och elen,
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Då jag bodde i Finland hade jag ett enkelaxlat obromsat släp. Funkade kanon för en skoter och med den gjorde jag många och långa resor utan problem. Den behövde ju inte besiktigas heller så det var enkel/billigt att hålla den rullande. Så länge den var lastad så var det inga problem med att den var obromsad men tom så fick man hålla lite koll på den.

Men det är som sagt bara för 1 skoter.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag förstår verkligen inte poängen med ett obromsat boggiesläp..?
Hela vitsen med boggie är ju just att dom dels tar last bättre (mindre känsliga för placering) och att dom tar högre vikt.
När totalvikten oavsett antal axlar är max 750kg så tillför en extra axel bara ökad tomvikt/tjänstevikt på släpet med lägre lastvikt som följd.

Ska jag åka omkring vintertid med ~500 kg lastat på vagnen (två långa maskiner) plus tjänstevikten på släpet så vill jag absolut ha bromsat-jag har liksom lust att begränsa bromssträckan så mycket som möjligt vid det tillfället som det står en älg eller renflock bakom ett backkrön.