Indy WideTrak-frågor

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Aha! $83 låter iofs klart billigare än svenska priser, men när jag testar lägga en order så blir frakten c:a $140 för 2 och c:a $125 för en! Tar man det ggr 7,7 och dessutom moms på det, den lär man numera oftast åka på, så är man uppe i svenska priser... Tror jag köper en till att börja med som jag slänger in på nedre axeln då den är mycket mer svårbytt pga att lådan måste lös. Får ju då en beg i reserv till övre axeln. Dessutom sa "dealern" att det värsta som händer är att splines:en i hylsan ryker=driftsstopp men med hela axlar iaf.
Tycker du ska kontakta dom och kolla om dom kan skicka med "United States Postal Service", dom har "flat rate" kuvert som kan skickas med post. Heljockes mycket billigare än "ditt" alternativ. Fick idag 2 vevstakar från USA i min postlåda, fraktpris 11.95$ totalt från Kalifornien. Det du! :D Och dom var inte lätta...
Tog 8-10 dagar att få brevet.

Dom ovanstående priserna 140$, måste vara UPS, FEDEX eller liknande, då har du paketet på 2-3 dagar gissar jag på.

Men, visst, byter du en så har du ju en i reserv. Bra tänkt. Bara synd att skotrar aldrig går sönder då man är nära verksta'n... ;)
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Tycker du ska kontakta dom och kolla om dom kan skicka med "United States Postal Service", dom har "flat rate" kuvert som kan skickas med post. Heljockes mycket billigare än "ditt" alternativ. Fick idag 2 vevstakar från USA i min postlåda, fraktpris 11.95$ totalt från Kalifornien. Det du! :D Och dom var inte lätta...
Tog 8-10 dagar att få brevet.

Dom ovanstående priserna 140$, måste vara UPS, FEDEX eller liknande, då har du paketet på 2-3 dagar gissar jag på.

Men, visst, byter du en så har du ju en i reserv. Bra tänkt. Bara synd att skotrar aldrig går sönder då man är nära verksta'n... ;)
De priser som dök upp var de enda man kunde välja på där iaf. Leveranstiden var ändå inte alls snabb, typ 20-21/1. Köpte en svensk dyrhylsa nu till att börja med.

Faktiskt så var det just vad skoter-racklet mitt gjorde, dvs den havererade 1 meter! utanför garaget/verkstan, hehe! Det var definitivt tur i oturen!

Fick tillbaka det svetsade huset igår och hann pyssla in innanmätet innan kvällen blev för sen. Idag kanske jag hinner sätta ihop den helt och börja den utmanade återmonteringen ;)
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Blev till slut svindyra svenska originalhylsor. Ägnade typ 13 timmar på lördag till att ensam lyckas först få lös drivaxeln, sen dit med en ny hylsa och sen det absolut värsta, att få tillbaka drivaxeln! Jösses vad tajt det var, på mm att den gick att vrida upp igen... Är full med sår och blåmärken + öm överallt, haha! Dessutom var jag som sagt ensam, vilket gjorde det mycket svårare. Nåväl, nu är axel/lådan på plats och det jag lossade i boggien tillbaka. Återstår att montera bromseriet + att spänna mattan m.m. Sen vill jag att alla i hela skoter-Sverige håller tummarna att det funkar och inte havererar igen inom kort, hehe!

Förresten: Ena bromsbelägget var nästan slut, tänkte köpa nya och fick då veta att de säljs separat och dessutom inte ser likadana ut. Det ena har (som vanligt) en metallplatta limmat ihop med belägget, det andra är utan metallplatta. Har tyvärr ingen koll längre på vilket som satt var, så är det nån som vet om det med metallplattan ska vara på in- eller utsidan?
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Ordnade sig med beläggen, gick att se vilket som skulle vara "vars". Nu är den ihopskruvad men inte ännu testad... Bävar inför kvällen, haha!
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Har nu kört några mil vid olika tillfällen och den verkar - peppar, peppar - funka rätt ok.

Något instabil tomgång, den kan ibland bli så låg att den vill på stanna. Händer dock inte alltid. Tvekar då också på gaspådrag från tomgång/låga varv. Tömde ur förgasarna undertill igår. Det är en lustig konstruktion med en genomskinlig slang undertill i vilken bensin/skräp mm hamnar. Antar att det är med flit så att det som är tyngre, som skräp och vatten ska hamna där?

Mer besvärligt är dock det jag nämnde tidigare om att den är svårväxlad, det är nästan tji att lyckas byta växel smärtfritt, främst är det svårt att lägga in backen. Det tar fast totalt. Enda möjligheten att få växlat är att köra en liten liten bit och så pröva igen. När jag hade isär lådan och kikade på kugghjulen så tyckte jag de såg ut som "nya" så tycker inte det borde vara så pass trögväxlat. Kan kedjespänningen ha med saken att göra? Tänker om den är lite för spänd så kugghjulen har svårt att flytta sig det lilla som behövs?

Noterar också att bromsskivan är rejält glapp på axeln från lådan, ska den verkligen vara det? För verkar som bromsen liksom hugger till när man bromsar och farten börjar vara nära stopp.

Elstarten vill inte på slå in heller ibland, eller det tar "tomt" så att säga.

Men kul att känna hur pass mycket bättre en sån maskin är att köra jämfört med gamla Ockelbo:ar! Främst det att man inte vickar omkull mest hela tiden, haha!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Har nu kört några mil vid olika tillfällen och den verkar - peppar, peppar - funka rätt ok.

Något instabil tomgång, den kan ibland bli så låg att den vill på stanna. Händer dock inte alltid. Tvekar då också på gaspådrag från tomgång/låga varv. Tömde ur förgasarna undertill igår. Det är en lustig konstruktion med en genomskinlig slang undertill i vilken bensin/skräp mm hamnar. Antar att det är med flit så att det som är tyngre, som skräp och vatten ska hamna där?

Mer besvärligt är dock det jag nämnde tidigare om att den är svårväxlad, det är nästan tji att lyckas byta växel smärtfritt, främst är det svårt att lägga in backen. Det tar fast totalt. Enda möjligheten att få växlat är att köra en liten liten bit och så pröva igen. När jag hade isär lådan och kikade på kugghjulen så tyckte jag de såg ut som "nya" så tycker inte det borde vara så pass trögväxlat. Kan kedjespänningen ha med saken att göra? Tänker om den är lite för spänd så kugghjulen har svårt att flytta sig det lilla som behövs?

Noterar också att bromsskivan är rejält glapp på axeln från lådan, ska den verkligen vara det? För verkar som bromsen liksom hugger till när man bromsar och farten börjar vara nära stopp.

Elstarten vill inte på slå in heller ibland, eller det tar "tomt" så att säga.

Men kul att känna hur pass mycket bättre en sån maskin är att köra jämfört med gamla Ockelbo:ar! Främst det att man inte vickar omkull mest hela tiden, haha!
Precis samma erfarenheter. Standard på Widetrak med andra ord.
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Det med bromsskivan är nog ett välkänt fel... när farten blir låg så tappar skivan balansen och vill nypa fast mellan beläggen.
Hade så på min med, köpte loctite "cylindrisk låsning" och drog två ringar på axelsplinesen sen satte jag dit skivan igen. Sitter fast fortfarande efter kanske 5-6 mil och inga tjuvhugg med bromsen när man nästan har stannat av helt.

Riktigt irriterande med dom där tjuvnypen...

Bromsbelägget med metallplattan sitter närmast bromsarmen... om nån annan undrar :)
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Ja, det är ju iofs ett sätt det också, dvs att sätta fast skivan. Men om den nu ska vara så pass glapp på axeln som den är, fyller inte det då någon funktion det också?

Och sant, glömde att skriva vilket bromsbelägg som ska sitta var! Tack för förtydligandet mogge.n! :)
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Grejen med skivan är att när den är ny så sitter den stummare, kan inte "luta". Men allt eftersom så nöts hålet i bromsskivan och skivan börjar tippa omkull och när den gör det och dessutom glider i sidled på axeln så blir det dom här tjuvhuggen. Tillslut så kan det bli så nött att splinesen börjar kugga över och då måste en ny skiva köpas, den kostar MINST 1400 kr.
Eftersom oket sitter flytande så kan jag inte se nån fördel till att även skivan ska flyta omkring som den vill.
Efter jag satt dit den med loctite så blev det riktigt tyst när man kör... inte det vanliga skramlandet från skivan och bromsen tar mjukt o fint.
Frågan är bara hur länge den sitter fast, återkommer när den lossnat :)
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Jahaja, ytterligare en tokdyr reservdel! De måste tjäna klöver som gräs så att säga med såna priser! Blir kul att höra om din skiva fortsätter att sitta fast!

Förresten: Att få loss bromsskivan tyckte jag var knöligt, för jag tyckte det var så mycket som behövde tas isär i oket för att få lös den. Eller kanske det finns ett lättare sätt än att sära på oket och dessutom ta lös plåtvinkeln från växellådan?
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Det är på det sättet man tar loss skivan. Fast man behöver inte lossa själva plåten.
Skruva bort muttrarna som håller ihop oket, dra ut bultarna så mycket som behövs för att halva oket (det på yttre sidan av skivan) ska släppa. Sen är skivan lös med lite lirk...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Min skiva sitter fast på änden med lite "gucka" vilket gör att den inte flexar så mycket. Flexibel gucka alltså, den tillåter lite rörelse utan att spricka.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag tog över den av svågern som köpte den ny (han jobbade då som verkstadschef på Riksgränsen, så meka skoter var vardag för honom...)

Jag gissar att det är någon form av sikaflex eller liknande för industriellt bruk.
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Kom på att jag skulle testa växla med motorn avslagen. Det gick klart lättare då. Remmen ser ut att ligga rätt tajt om primärens axel, inte kan det vara så att den lyckas driva lite grann vilket får det att bli svårväxlat? För när jag tänker efter blev växlingen allt svårare ju längre jag körde med många start-stopp då jag hamnade efter ett knepigt spår i terrängen vilket då kanske berodde på att remmen blev varmare och ännu tajtare? Hur tajt är remmen runt primärens axel på era?
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Remmen är den som förra ägaren hade satt det så vet inte om det är rätt, måste kollas. Motorn har jag inte alls haft lös. Förra ägaren hade lös primären och bytte fjäder i den, men det ska ju inte heller påverka. Denna tanke om remmen fick jag nyss så måste kolla närmare hur tajt den egentligen är, men minns att jag reagerade på att den "kurvade" om axeln på ett sätt som verkade tajtare än vad jag minns från mina tidigare gammel-skotrar. Går det att med ord beskriva hur "inte tajt alls" är på din?
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Hehe, samma sak här(jobb + skotern hemma). Ska undersöka vidare när jag får tillfälle.
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Nu har följande saker konstaterats:

1/
Det sitter rätt rem på den. Trots det så drar den påtagligt fast primären är helt utväxlad och varvtalet är lågt. T.ex så när jag backade in i garaget och växlade till låg-fram så for den framåt! Stannar jag motorn när jag ska lägga in backen så går det fin-fint. Det känns/syns också att remmen är tajt om primärens axel, dock utan att klämmas i sidled. Kan det vara något vajsing med sekundären, t.ex att den går ihop för mycket? Som det nu är så hamnar remmen 3-4 mm ovanför skivan. En annan notering är att det finns ett antal brickor på bulten till sekundären på både in- och utsidan av den, ska det vara så? Har nämligen sett andra trådar där man säger att sekundären ska kunna glida lite på axeln.

2/
Något är inte bra vad gäller tomgången och gensvar vid gaspådrag från tomgång. Tomgången varierar en hel del, mest blir den dock låg, nedåt 1000 rpm(ska vara 1600) och när den blir sån och man ger gas så kvävs den i princip. Det hjälper dock helt klart att dutta till på choken för då svarar den genast. På högre varvtal går den bra och svarar raskt på gasen. Jag kollade på "förknasarna" och såg två större skruvar med skalle avsedd att vridas med fingrarna. Dessa antog jag är tomgångsjusteringar. Finns även två små med vanlig spårskalle nedtill/baktill på höger sida som jag antar är blandskruvarna. Stämmer det? Testade att skruva in de större skruvarna ett varv och då blev tomgången högre, dock fortfarande variabel. Tjuvluft brukar väl högre tomgångsvarvtal, inte lägre? Vatten i tanken har jag också hört kan ge skumma fenomen. Några andra idéer, hehe?