Justera boggie ZR 580

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
henkew skrev:
Vad är det egentligen som gör att boggin fastnar i hopfjädrat läge då?
Jag har ju stagen där och har inte märkt nått sånt...

Sedan blir man ju lite nyfiken på hur du lyckas få boggin att fjädra mot genomslagsgummina, jag har själv gjort några försök i helgen men 15 meters hopp räcker inte i.a.f., är det sån skillnad mellan 440:n och 580:n eller testade du med fjädrarna borta?
Det kan ju vara andra fjädrar på 440in, Granec killarna rekomenderar sno-pro fjädrar till boggin,dom ska visst vara rejält hårda.
Jag har väl fått ett 20-30 tal genomslag i helgen vid hård ledkörning.
Alla har inträffat när jag har råkat hamna längst bak på dynan, så med en lättare chaufför runt 80kg skulle det nog aldrig slå igenom...
Alternativt att man får lära sig stå upp i värsta groparna...
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
henkew skrev:
Vad är det egentligen som gör att boggin fastnar i hopfjädrat läge då?
Jag har ju stagen där och har inte märkt nått sånt...

Sedan blir man ju lite nyfiken på hur du lyckas få boggin att fjädra mot genomslagsgummina, jag har själv gjort några försök i helgen men 15 meters hopp räcker inte i.a.f., är det sån skillnad mellan 440:n och 580:n eller testade du med fjädrarna borta?
Som jag skrev så är ju dämparfästet ngt framflyttat (det nedre alltså)...gissar att avståndet då "blir för långt" med stagen i nedre hålen...

Fjädrarna är nya för säsongen...däremot var det inte samma fjädrar på 440 som på 580 om jag förstod min handlare rätt. Den bottnar aldrig när man hoppar "medvetet" (å hinner tänka på hur å när man landar) utan det händer då å då när man står på efter våra gropiga kustleder i jakt på nån Ski-Doo eller nåt ;)
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Jag läste just ett inlägg av "2stroke" i en annan tråd där han presenterade svaret till en av frågorna i den här tråden.

Bilden här nedan är tydligen nån rekomendation från KGK där man ser att man får kraftigare dämpning om man flyttar dämparens infästning, hoppas det kan hjälpa nåns sommarskruvande på vägen...


 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
försök till förklaring av reaktionsstags funktion

Bakre stötdämparens främmre infästning är så att säga flytande.
Främmre fästets nedre lagring kan obehinrat röra sig nästan 360grader (om inte dämparen o stagen suttit där, mattan är också i vägen)
Det som överhuvudtaget gör det möjligt att komprimera (pressa ihop)dämparen är reaktions stagen.
Eftersom stötdämparens bakre fäste och reaktions stagens bakre fäste titter på var sin sida om samma axel, ovanför och nedanför centrum (detta gäller inte TSL) sker följande.
När bakre delen på boggin trycks mot chassit vrids axeln (via bakre saxen) och stötdämparens bakre fäste rör sej frammåt.
Sammtidigt rör sej reaktions stagens bakre infästning bakåt, stagen är ju solida så hela staget rör sej bakåt.
Främmre infästningen på dämparen rör sej följdaktligen bakåt, mot den bakre
infästningen och dämparen komprimeras ytterligare (detta sker som en rörelse och samtidigt)
Genom att flytta stagets bakre infästning i förhållande till den ovan nämda axelns centrum kan man ändra dämpnings hårdhet och även får en linjär eller progresiv fjädring.
av de två hål som näms på "bilden från AC" gäller: nedre hålet längre från centrum = hårdare dämpning
Hålet "används inte" ger en progresiv dämpning med en "komfort zon" som dock blir hårdare (dämpningen alltså) ju mer boggin trycks ihop.
Varning väljer man att "laborera" med detta Måste man dock hålla koll på att inte dämparen komprimeras (trycks ihop) så mycket att det tar stopp "nånstans" rent mekaniskt!!!
Det är nämligen olika på olika modeller och beror också på vad man har för dämpare monterad.
Frågor? :rolleyes:
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
snowmad skrev:
av de två hål som näms på "bilden från AC" gäller: nedre hålet längre från centrum = hårdare dämpning
Frågor? :rolleyes:
Jag fick ett litet pm. om att förklara vad alla 3 pos. (fästpunkter/hål) till reaktions stagen har för betydelse.
Så jag gör ett försök att klarlägga detta .....
(men läs hela mitt första inlägg om stag och dämpning, då detta är en fortsättning på det som jag skrev där)

Skillnaden på att använda pos.1 och pos.2 (jag refererar till bilden från AC -sverige igen) är att man erhåller en i storleks ordningen 20-25% hårdare dämpning i pos.2 övre hål jämfört pos.1
Dessa hål sitter ju så pass "under varandra" att själva karakteristiken på dämpningen inte påverkas.
Varför blir det inte 50 % om man flyttar mellan pos 1 & 2??
Det är ju (ungefär) dubbelt så långt från pos.2 till centrum på axeln som från pos.1?
Jo, vi har ju själva stötdämparens rörelse att ta hänsyn till!
Dämparens egen rörelse i det övre fästet bidrar till ca 50 % av totala dämpningen.
Detta ger:

Pos.2 Stagen i pos.2 (längst ner/närmast mattan) 100 % verkningsgrad och ger en linjär (lika kraftig i hela rörelsen) dämpning
(av den dämpnings kapacitet man "kan ha", får man ut 100 % "linjärt")

pos.1 Stagen i pos.1 (ovanför pos.2) 75 % verkningsgrad och ger även här en linjär (lika kraftig i hela rörelsen) dämpning
(av den dämpnings kapacitet man "kan ha", får man ut 75 % "linjärt")

Främre hål Progressiv dämpning. Börjar (relativt) mjukt men dämpningen blir hårdare och hårdare ju mer sliden närmar sej chassit. Ca 50 % dämpning i inlednings (bara dämparen) skedet 100 % i slutet (full "fart" på stagen)

De av mej angivna % talen är inte exakta, (men ganska nära) och ger en klar uppfattning av skillnaden mellan de olika positionerna för reaktions stagen.
Frågor ? :)