snowmad skrev:
av de två hål som näms på "bilden från AC" gäller: nedre hålet längre från centrum = hårdare dämpning
Frågor?
Jag fick ett litet pm. om att förklara vad alla 3 pos. (fästpunkter/hål) till reaktions stagen har för betydelse.
Så jag gör ett försök att klarlägga detta .....
(men läs hela mitt första inlägg om stag och dämpning, då detta är en fortsättning på det som jag skrev där)
Skillnaden på att använda pos.1 och pos.2 (jag refererar till bilden från AC -sverige igen) är att man erhåller en i storleks ordningen 20-25% hårdare dämpning i pos.2 övre hål jämfört pos.1
Dessa hål sitter ju så pass "under varandra" att själva karakteristiken på dämpningen inte påverkas.
Varför blir det inte 50 % om man flyttar mellan pos 1 & 2??
Det är ju (ungefär) dubbelt så långt från pos.2 till centrum på axeln som från pos.1?
Jo, vi har ju själva stötdämparens rörelse att ta hänsyn till!
Dämparens egen rörelse i det övre fästet bidrar till ca 50 % av totala dämpningen.
Detta ger:
Pos.2 Stagen i pos.2 (längst ner/närmast mattan) 100 % verkningsgrad och ger en linjär (lika kraftig i hela rörelsen) dämpning
(av den dämpnings kapacitet man "kan ha", får man ut 100 % "linjärt")
pos.1 Stagen i pos.1 (ovanför pos.2) 75 % verkningsgrad och ger även här en linjär (lika kraftig i hela rörelsen) dämpning
(av den dämpnings kapacitet man "kan ha", får man ut 75 % "linjärt")
Främre hål Progressiv dämpning. Börjar (relativt) mjukt men dämpningen blir hårdare och hårdare ju mer sliden närmar sej chassit. Ca 50 % dämpning i inlednings (bara dämparen) skedet 100 % i slutet (full "fart" på stagen)
De av mej angivna % talen är
inte exakta, (men ganska nära) och ger en klar uppfattning av skillnaden mellan de olika positionerna för reaktions stagen.
Frågor ?