Köpråd driftsäker, billig förstaskoter

Aldrig

Ny medlem
28 nov 2024
2
0
1
50
Stockholm
Kollat köpråd på olika trådar men nu lutar det åt en tvåstegsraket: Först en driftsäker skoter med 2-sits så billigt som möjligt och sen får jag se om jag blir klok på vad jag egentligen vill ha efter 1-2 säsonger. Viktigaste kravet är driftsäker men sen finns det en rad andra önskemål. Budget är upp till 60k men föredrar en skoter för ca 15k om det är möjligt.

Krav
2-sits
Driftsäker (ja, att köpa begagnat är ett lotteri)

Önskemål i prioriteringsordning
Komfort på led I relativt låg hastighet
Kunna dra kälke med 2 passagerare
4-takt (Antar att de är tystare, drar mindre soppa och att de inte luktar lika mycket olja)
Bra om man kan gena över en äng med djup snö utan att per automatik behöva beställa bärgning

Användning
1-2v lunchutflykter i mellersta norrland. 90% led.
1v fjällen (ej buskörning. Led för att ta mig till topptursberg som bestigs med skidor)
Eventuellt hjälpa till med att dra längdspår


Föreställer mig att jag behöver hitta en gammal 4-taktare med få mil.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.169
149
63
Säfsen
Låter som att en Lynx Yeti 600ACE skulle kunna funka.
Med den så sjunker du inte och kälk- eller spår- dragning är den suverän på.
Och när du skriver komfort i LÅG hastighet på led, så då funkar Yetin finfint trots termosdämparnas begränsning i jämförelse med a-armar.
När det gäller bränsleförbrukning så är 600ACE den snålaste av alla dugliga 4-taktsmotorer, och körningen är silkeslen.

De negativa sidorna är väl att topphastigheten inte är hög (ca 90km/tim) och att det är en bredbandare, så man sitter lite bredbent.
 
Reactions: Aldrig

Aldrig

Ny medlem
28 nov 2024
2
0
1
50
Stockholm
Låter som att en Lynx Yeti 600ACE skulle kunna funka.
Med den så sjunker du inte och kälk- eller spår- dragning är den suverän på.
Och när du skriver komfort i LÅG hastighet på led, så då funkar Yetin finfint trots termosdämparnas begränsning i jämförelse med a-armar.
När det gäller bränsleförbrukning så är 600ACE den snålaste av alla dugliga 4-taktsmotorer, och körningen är silkeslen.

De negativa sidorna är väl att topphastigheten inte är hög (ca 90km/tim) och att det är en bredbandare, så man sitter lite bredbent.
Låter intressant! Tack. Ska kolla på den.