Köpråd driftsäker, billig förstaskoter

Aldrig

Medlem
28 nov 2024
6
0
1
50
Stockholm
Kollat köpråd på olika trådar men nu lutar det åt en tvåstegsraket: Först en driftsäker skoter med 2-sits så billigt som möjligt och sen får jag se om jag blir klok på vad jag egentligen vill ha efter 1-2 säsonger. Viktigaste kravet är driftsäker men sen finns det en rad andra önskemål. Budget är upp till 60k men föredrar en skoter för ca 15k om det är möjligt.

Krav
2-sits
Driftsäker (ja, att köpa begagnat är ett lotteri)

Önskemål i prioriteringsordning
Komfort på led I relativt låg hastighet
Kunna dra kälke med 2 passagerare
4-takt (Antar att de är tystare, drar mindre soppa och att de inte luktar lika mycket olja)
Bra om man kan gena över en äng med djup snö utan att per automatik behöva beställa bärgning

Användning
1-2v lunchutflykter i mellersta norrland. 90% led.
1v fjällen (ej buskörning. Led för att ta mig till topptursberg som bestigs med skidor)
Eventuellt hjälpa till med att dra längdspår


Föreställer mig att jag behöver hitta en gammal 4-taktare med få mil.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.175
150
63
Säfsen
Låter som att en Lynx Yeti 600ACE skulle kunna funka.
Med den så sjunker du inte och kälk- eller spår- dragning är den suverän på.
Och när du skriver komfort i LÅG hastighet på led, så då funkar Yetin finfint trots termosdämparnas begränsning i jämförelse med a-armar.
När det gäller bränsleförbrukning så är 600ACE den snålaste av alla dugliga 4-taktsmotorer, och körningen är silkeslen.

De negativa sidorna är väl att topphastigheten inte är hög (ca 90km/tim) och att det är en bredbandare, så man sitter lite bredbent.
 
Reactions: Aldrig

Aldrig

Medlem
28 nov 2024
6
0
1
50
Stockholm
Låter som att en Lynx Yeti 600ACE skulle kunna funka.
Med den så sjunker du inte och kälk- eller spår- dragning är den suverän på.
Och när du skriver komfort i LÅG hastighet på led, så då funkar Yetin finfint trots termosdämparnas begränsning i jämförelse med a-armar.
När det gäller bränsleförbrukning så är 600ACE den snålaste av alla dugliga 4-taktsmotorer, och körningen är silkeslen.

De negativa sidorna är väl att topphastigheten inte är hög (ca 90km/tim) och att det är en bredbandare, så man sitter lite bredbent.
Låter intressant! Tack. Ska kolla på den.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
600-ace finns i diverse smalbandade touring/ledmaskiner också, dom är i regel lite billigare också för du slipper kapp-buda med timmerdragarna.

Och över en öppen äng kommer du dig med en smalbandare också bara den är lång.
 
Reactions: Aldrig

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Dom duger säkert också, har ingen egen erfarenhet av dom däremot.

Tungskruvade är dom däremot, en bekant hade en, (en Phazer mtn visserligen men är väl samma), och svor ve och förbannelse över hur jobbig den var att serva. Men har du inte tänkt mecka en massa så spelar det ju liten roll.
 
Reactions: Aldrig

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.175
150
63
Säfsen
Ska du ha en Venture, så ska du ha en TF och inte en GT.
TF har lite längre matta och boggien har flip, vilket gör att den är bättre på att backa. GT:n vill mest gräva ned sig när man backar.

En sak som man ska vet med RS Venture är att de har hög tyngdpunkt, så trots att de totalt sett är tunga klumpar som ligger stabilt på led så har de en benägenhet att kunna tippa om det blir stor sidlutning eller om man får ett rejält skidlyft p.g.a av en otrevlig knöl på leden. Oftast sker det i långsam hastighet.
Det är inte så att de är extra tippiga, men när de passerar den hårfina linjen då vikten slår över så går det så fort att tippa omkull att man knappt hinner att reagera.

En annan sak som kan vara lite jobbig på alla RS-modeller från Yamaha, det är det hårda inslaget på primärvariatorn.
RS startar alltid med ett ryck och den lämnar en snöhög på leden (vilket är irriterande när den fryser ihop och man kommer med ledsladden) Men det finns hjälp mot rycket, och det är att skaffa en primär fjäder med mjukare inslag men med samma sluttryck.

I övrigt så får man på alla RS även med en glappande framvagn och en lite slamrande primärvariator, inget av sakerna är något bekymmer men det finns där.
 
Last edited:
Reactions: Aldrig

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Jag antog att det var den lilla tvåcylindriga Venturen, (Multipurpose heter den väl?), det gällde, den som har sitt ursprung i fyrtakts-Phazern, inte den större trecylindriga.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
435
84
28
norrland
Har haft en Venture TF och den gick då mjukt att starta med men hade glapp framvagn som alla Yamaha från den tiden med alla dess länkar men är ju enkelt att fixa till.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Arctic cat Bearcat kan ju va ett alt också de finns med tvåtaktare och fyrtakt . En äldre tvåtaktare bör gå att hitta under 20000kr.Fyrtaktarna 660 utan är både tung och enormt slö men den går ju fint och rel mjukt på led men jag antar de sjunker som en sten i djup snö då de första fyrtaktarna kom med en ombyggd 3 cylindrig bilmotor. Jag har bara kört 660 Bearcat på led mins ej årsmodell, de va visning av nya på en firma. Man kan dock hitta 660 med eftermont turbo och då ger de ca 80hk, då lär de gå skapligt men ännu tyngre. Tvåtaktaerna lär funka bet bättre i snö men jag har tyvärr ingen koll på hur bra de är i snö.
 
Reactions: Aldrig

Aldrig

Medlem
28 nov 2024
6
0
1
50
Stockholm
Arctic cat Bearcat kan ju va ett alt också de finns med tvåtaktare och fyrtakt . En äldre tvåtaktare bör gå att hitta under 20000kr.Fyrtaktarna 660 utan är både tung och enormt slö men den går ju fint och rel mjukt på led men jag antar de sjunker som en sten i djup snö då de första fyrtaktarna kom med en ombyggd 3 cylindrig bilmotor. Jag har bara kört 660 Bearcat på led mins ej årsmodell, de va visning av nya på en firma. Man kan dock hitta 660 med eftermont turbo och då ger de ca 80hk, då lär de gå skapligt men ännu tyngre. Tvåtaktaerna lär funka bet bättre i snö men jag har tyvärr ingen koll på hur bra de är i snö.
Ska kolla!