Ang cylindrar och vad som går ner i vevhuset.
08-10 har troligen samma iallafall trängre än nyare årsmodeller.
11-12 har samma cylinder/vevhus passning.
13-framåt 800 har samma.
11- och framåt har samma bultmönster på grenrören, att det är olika nummer är nog bara för den har uppdaterats då det var vanligt med grenrörsfrakturer på tidiga modeller.
Lite bilder.
På första bilder har vi ett 09 block och en 13+ cylinderfotspackning.
Så för att få ner en 13+ cylinder där så behöver man slipa hur rejält. Så mycekt att det blir väligt lite packningsyta på avgassidan mot kylkanalen, man bör nog slipa ca 1.5mm och då är det inte mycket kvar, så där bör man svetsa och plana av, alltså inte värt besväret, enklara att bara köpa ett nyare motorblock då, för de passar. På andra sidan är det ca 4mm som måste bort. Då kommer man nästan in i hålrummet som finns där, det kan man dock plasta igen innan om man vill.
Nästa bild:
Här har vi samma block från 09 men med en cylinderfortpackning från 11-12.
Mer rimligt men fortfarande rätt mycket mot kylkanalen som måste bort, ca 1mm. Så väggen blir tunn även då.
Den tredje och fjärde bilden visar en 11as cylinder med 13+ cylinderfotspackning.
Ca 0.5mm på avgassidan mot kylkanalen och ca 3mm på insugssidan måste bort i blocket för att en nyare cylinder ska gå ner. Sen är det viktigt att det finns ett visst spel mellan cylinder kjolarna och blocket, så inte cylindern precis går ner efter man slipat/fräst.