Jag blev tillfälligt förvirrad nu när jag monterade Fixkit på min pro rmk 800a, kolvarna hamnade 0,4mm lägre än org kolvar utan fixkitt. Räknade ut att jag tappade från 12,2:1 ner till 11,2:1 så jag formligen dog
Men jag glömde att AC kolvar som fixkitten består av har 1mm högre Kolvdome så slutsumman blir samma kompförhållande som org. Fan de viste jag ju men nu börjar man bli gammal och gaggig.
Inte underligt Fixkitt ger så bra mos för då blir portarna 0,3mm högre och de i sig ger 2 grader längre öppningstid på alla portar. Org ger bara cfi 800an blygsamma 198gr på utblås och 128-129 insug men nu med AC kovar blir de bet roligare 200/130.
Men obs AC kolvar har som sagt högre mer rund dome och de sänker toppeffekt men ger bättre botten och mellanreg. Men tyvärr tappar man 0,4mm klämspalt också och de ger fenomenet lägre squishfart = tapp i botten men vinst på riktigt höga varv. Med andra ord får man ingen fördel av rundare domen i botten just i detta fall.
Större vevhusvolym som fixkitt ger är tapp i botten men vinst på toppvarv, ja de är många parametrar som ändras men den fixkittade 13 pro rmk som jag och även kompisarens 12a med fix går hutlöst bra i både botten och topp mellanreg jag hela registret.
Jag ska ju porta min nu såklart och då behöver jag inte höja lika mycket som de va tänkt med org kolvar.
Jag mätte polaris plåtpackningarna och de bygger 0,4-0,41mm , jag tror papperpackningarna man får med fixkitt är 0,5mm men de sätter sig lite så de blir tillslut samma höjd som med plåtpackningar.