Köpråd - lekfull användbar allround-skoter?

Sako89

Ny medlem
18 feb 2025
3
0
1
35
Umeå
Jag har precis sålt min gamla Arctic Cat Cheetah T/LC -92, som inte var så rolig, dock bra framkomlighet, men kändes klumpig å onödigt avancerad.

-Funderar nu över att införskaffa en annan med följande målbild:

*Lekfull - rolig och rapp att köra på led.
*Användbar - back (helst elback) och kunna ta med lite ved och annat på skotern, lite packmöjlighet mao.
*Allround - kunna köra både led och även ta sig fram utanför - tänker mig minst 345s matta och minst 32 mm kammar.
*Lättskruvat - tänker mig en fläktkyld, då det är enklare konstruktion, en modell där bara öppnar huven å lätt kommer åt allt.

Vad har ni för tips på modeller??
Prisidé = max 30 000:-

Kollat lite på Skidoo 550 F från år ca 04-07, som kan va en rimlig kandidat, i o m nyare chassie (kontra äldre indy trail ex.)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.550
422
83
Malå/Adak
Skulle hursomhelst akta mig för Rotax 550, och rapp i någon som helst mening av det ordet är den inte heller =)

Det är en ganska svår kombination du försöker rodda ihop. Skulle nog vilja knuffa över dig på vätskekylt ändå...
Polaris SKS/RMK 500-600 -99 och framåt (Gen 2 och framåt, för 30K bör du få en skitfin Edge alt en skaplig IQ)
Arctic Cat Crossfire 500-600, tämligen driftsäkra.
Tycker personligen inte om dom och dyra, förhållandevis, är dom också men någon Skidoo Rev Renegade 500SS-600 kan nog passa också.

fler lär tycka till också.

Sako89

Ny medlem
18 feb 2025
3
0
1
35
Umeå
Skulle hursomhelst akta mig för Rotax 550, och rapp i någon som helst mening av det ordet är den inte heller =)

Det är en ganska svår kombination du försöker rodda ihop. Skulle nog vilja knuffa över dig på vätskekylt ändå...
Polaris SKS/RMK 500-600 -99 och framåt (Gen 2 och framåt, för 30K bör du få en skitfin Edge alt en skaplig IQ)
Arctic Cat Crossfire 500-600, tämligen driftsäkra.
Tycker personligen inte om dom och dyra, förhållandevis, är dom också men någon Skidoo Rev Renegade 500SS-600 kan nog passa också.

fler lär tycka till också.
Tack för utförligt svar 🙏🏻 varför avråder du från Rotax 550 (som sitter i skidoo?)?

Jag förstår att det jag begär är lite motsägelsefullt och en bredd som kan vara trixig att få till 😄, men tänkte ändå kolla möjligheterna. Vissa modeller kanske passar in men lutar mer eller mindre åt det ena eller andra.

Crossfirenhar jag hört lite men bra om. IQ:n är inte det en mer race-maskin, som är sämre för längre å behagligare turer?

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
277
106
43
Vittangi
Fläktkylt blir svårt. Rotax 550F har jag också hört en del negativt om, främst att de inte är så hållbara samt drar en massa bensin. Fläktkylda motorer finns ju oftast inte i några roligare maskiner heller utan mer nyttofordon/arbetsmaskiner.

Om du kan tänka dig vätskekylt så håller jag med JAAG om hans förslag. Utöver dem så kanske en Ski-doo Summit 600 SDI (REV-chassiet) kan vara ett alternativ eller Lynx Xtrim 600 SDI (R-evo chassiet). Bägge har 365 cm lång matta om jag inte missminner mig och minst 32 mm kammar (kommer inte ihåg vad Summiten har, det är kanske t.o.m 51 mm kammar på den). Bör gå att hitta för kring eller under 30k.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.550
422
83
Malå/Adak
Tack för utförligt svar 🙏🏻 varför avråder du från Rotax 550 (som sitter i skidoo?)?

Jag förstår att det jag begär är lite motsägelsefullt och en bredd som kan vara trixig att få till 😄, men tänkte ändå kolla möjligheterna. Vissa modeller kanske passar in men lutar mer eller mindre åt det ena eller andra.

Crossfirenhar jag hört lite men bra om. IQ:n är inte det en mer race-maskin, som är sämre för längre å behagligare turer?
Precis som Henrikssons skriver så Rotax 550 är både törstig och opålitlig. Ska vi hårddra det så är alla dom aningens större fläktkylda motorerna oavsett märke rejält törstiga. Det är dessutom rätt naturligt då en ganska stor del av motorns kylning sker med överskottsbränsle.
IQn finns i civil variant och som R, (och RR som är et racerchssie men med standard förgasar-600), "inte en skruv som är samma" mellan den civila IQn och R(R).. Förvirrande och bra =D
IQ-civil kom 2005 och fanns i lite olika former ganska länge. En 2005-2007 Switchback 600 i IQ-chassie är en rätt trevlig maskin, kan vara på gnällen hitta en under 30K däremot.

Last edited:

Sako89

Ny medlem
18 feb 2025
3
0
1
35
Umeå
Visste inte att delar av kylningen skedde via överskott på bränsle 🤔 tack för info och förslag på lite olika modeller, då har jag nått att utgå ifrån 🙂🙏🏻