Köpråd skoter efter 20 år

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.504
402
83
Malå/Adak
Typ så!

Hittar TS "rätt" Polaris 650 så kommer han bli nöjd, det är en jättefin motor! Sen finns det som synes många olika filosofier om hur maskinen ska se ut =)
Hitta helt rätt maskin kräver först och främst att man är ärlig med sig själv kring hur man kör och vad man vill göra, för en skoter som är bäst på allt finns inte. Först och främst går det ut på att bli nöjd och glad själv, inte vitsa för grannarna/polarna med vad man har på släpvagnen.

...köra led med en lössnömaskin är inte kul, köra lössnö med en ledmaskin kan vara hur kul som helst men du kommer inte ha det roliga på samma ställe där lössnömaskinerna härjar för dit kommer du dig inte.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.621
99
48
Örnsköldsvik
Sen en sån klassisk sak, vad/hur kör dom man kör med. Framförallt om man kör lössnö. För nog kan en kortare maskin va rolig där, men gäller ju att kunna hantera det också.
En kompis som inte kört mycket som köpte en 146" för det "är ju en roligare maskin" men vi andra han kör med har alla 155" så vi får ägna en stor del åt att ta lös honom, alternativt får han köra runt...
 
Reactions: patric70

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Sen en sån klassisk sak, vad/hur kör dom man kör med. Framförallt om man kör lössnö. För nog kan en kortare maskin va rolig där, men gäller ju att kunna hantera det också.
En kompis som inte kört mycket som köpte en 146" för det "är ju en roligare maskin" men vi andra han kör med har alla 155" så vi får ägna en stor del åt att ta lös honom, alternativt får han köra runt...
Det där är jäkligt sant och viktigt. Roligast är om alla man kör med har likvärdiga maskiner och kommer ungefär lika långt.
 

Norrbotten89

Medlem
16 maj 2024
31
7
8
35
Boden
Ja efter mycket funderande och velande så är nu en skoter bokad
Jag hittade en Polaris Switchback Assault från 2021 hos lokala handlaren med elstart och den fina 7s displayen.

Jag har velat mycket mellan SKS, Switchback och Khaos 146 och varit rädd att Switchbacken blir för tråkig utanför leden men vi skulle sätta dit en smalare framvagn så den blir 38,5" istället för 42" också sitter det samma skidor som på en Khaos så jag tror det blir ett bra mellanting för mig att komma in i gamet igen.
 
Reactions: JAAG och mattgojohn

Norrbotten89

Medlem
16 maj 2024
31
7
8
35
Boden
Du ska inte prova med 42'' först? Du kanske blir förvånad av egenskaperna.
Har provsuttit massor av maskiner, pratat med massor av duktiga kollegor läst forum och sett video 😅

Har väll kommit fram till slutsatsen att skotern blir lite roligare och bättre i lössnön med lite smalare och högre framvagn och det kändes inte som att det blev extremt smalt för ledkörning heller.

Men visst man hade absolut kunnat köra med 42 och testa först!
 

jimmyu

Aktiv medlem
21 okt 2007
53
16
8
Stoppade en 36" Wilhelmsson framvagn på min -23 Nordic Pro vilket gjorde den mycket bättre att skråköra med och den funkade fortfarande bra att köra med på led men man kan inte stå på lika hårt in i kurvorna.
 
Reactions: Norrbotten89

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.621
99
48
Örnsköldsvik
Vill nog hävda att bred framvagn förstör mer utanför led än vad smal framvagn förstör på led.

Du tar dig ju ändå fram med smalare framvagn, man får vara lite mer vaken bara. Och klart ska du köra as fort är det jobbigt.
Men bred framvagn ute i det lösa gör ju dels att man måste välja där det är bredare mellan träden sen blir det otroligt mycket mer tyngbrutet, man flyttar ju hela tyngdpunkten på skrå.
 
Reactions: Norrbotten89

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.504
402
83
Malå/Adak
Vill nog hävda att bred framvagn förstör mer utanför led än vad smal framvagn förstör på led.
Beror vart du drar gränsen mellan smal och bred. 36" och smalare är inga ledgrejer, och särskilt inte om du tänkt skjutsa. Det går men det är allt annat än optimalt. Och är en eventuell passagerare ovan och inte med på att luta rätt så kommer vurporna komma, det är 100% säkert.
 
Reactions: mattgojohn

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.870
112
63
Skellefteå
Det är också så otroligt få skoteråkare som kört fullbred framvagn i dessa dagar, så många vet inte vad dom pratar om.
 
Reactions: JAAG

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.504
402
83
Malå/Adak
Om vi pratar specifikt Polaris så var det inte förrän -19, om jag mins rätt, som dom kom med 36" framvagn och de före var då minsann inte omöjliga skråa med. Balansen och, i brist på ett bättre ord, stabiliteten är ju vad Polarisarna varit bäst ända sen IQ-chassiet kom, det är ju inte förrän BRP kom med G4/Radien dom ens kom nära. Den RMK -15 jag hade, 40"-ish bredd, skråade lättare och mindre nervöst än exempelvis de 36" breda XP/REX Summitar/Boonockrar jag hade innan och vette fan om den inte var bättre på just det än den -19 Boondocker, (40"-ish bred), jag hade efter också.
40", dvs kring metern, är rätt lagom för en allround, både Polaris och BRP har framvagnar kring den bredden. Kör man mest led så ska man inte luras att tro att gå på en 36" eller smalare, du förstör bara ledkörningen, sak samma med kamhöjd, allt över 44mm är definitivt en försämring på en led! Helgalet att tillverkarna börjat montera 50mm+ på crossover! En 154" med 32mm kammar är en betydligt bättre crossover än en 146" med 59mm kammar! på led kör man fort ibland och med kamhöjd över 44 går det inte för då pajar mattan!

Jag har så tur att jag kan rå mig den bästa crossovervarianten, dvs två skotrar. En Freeride 850 och Rave Enduro 600R. Min Freeride är ett praktexempel, den är fullt Öhliniserad och jag, om jag får säga det själv, begriper mig dessutom rätt bra på fjädring men den är ändå nästan oduglig på led. Man ska hänga ut så innerknät är nere vid styrspindeln för att den inte ska vilja gå på ytterskidan genom en krok om man vill hålla någonting alls över styrfart, och tretumskammarna gör den inte bättre heller.... I en hastighet som kräver absolut max attack med Freeriden kan man i princip sitta och vissla och hålla i styret med en hand och kika efter fåglar med Enduron.... Skulle bara hittat en ripsaw 32 eller 38 till den så jag kan plocka av 44an.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.621
99
48
Örnsköldsvik
Beror vart du drar gränsen mellan smal och bred. 36" och smalare är inga ledgrejer, och särskilt inte om du tänkt skjutsa. Det går men det är allt annat än optimalt. Och är en eventuell passagerare ovan och inte med på att luta rätt så kommer vurporna komma, det är 100% säkert.
Ja allt är ju relativt.
Och det beror ju också på hur fort man vill åka på led, eller långt för den delen för det är ju mer ansträngande att åka led med smal maskin.
Men även lång matta gör det ju bökigare.

Jag har ju samma möjlighet som dig JAAG att köra en ledmaskin och en lössnöare. Och att köra led med RMKn är ju dels ett måste och fullt görbart, men självklart jobbigare och det går MYCKET långsammare än RAVEn.
Men med RAVEn så kan jag säga att jag aktivt undviker att köra ospårat i skogen då det är så otroligt mycket yxigare. Nu är det ju extremfall. Ska väl tillägga att jag inte kört t.ex. en Freeride med 36 resp. 40 så kanske inte kan uttala mig exakt hur stor skillnad det är. =)

Men jag hade en ZR i min ungdoms dagar, den lyfte innerskidan konstant än fast den var bred :D
 

Norrbotten89

Medlem
16 maj 2024
31
7
8
35
Boden
Den kommer du bli nöjd med och byta till smalare framvagn är ju inte hela världen eller svindyrt.
Jag hoppas det!

den smalare framvagnen sitter redan på, de fick dom byta innan jag hämtade den.
nu funderar jag om man ska måsta byta drivhjul för att mattan kommer rappa eller om det bara gäller för mer renodlade lössnö maskiner?

Många verkar skriva på olika forum att man byter till non slip drivhjul, jag hoppas det inte är ett problem jag också råkar ut för.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.712
833
113
Kramfors
De sämsta med att man måste spänna så hårt är att stavarva i matta böjs så förb mycket vid vändhjul och drivhjul men du har halverad stavdödsrisk iom att din har vändhjul längst ut också. Extra vändhjul utanför boggiskenor skyddar stavarna vid backning dessutom. Kör så slakt de går utan att den rappar men de är ok om den rappar till vid djupare dikesöverkörningar, ja tvära djupa gropar med andra ord. De flesta Polaris lössnömaskiner med endast två vändhjul i mitten a 100 mil på mattan har minst 2 -3 stavar av vid drivfönster och då går de fort till den går sönder totaltJag har satt dit 4 hjul dvs full bred hjulaxel från Switchback för att slippa böja av så många stavar speciellt vid backning mot stubbar stenar.
På ena pro rmk 155an vi har i familjen är de org drivhjul och den har jag också satt 4 hjul i baken. Den har en Polaris serie 5 matta och den kan jag köra rel slak utan rappning men de spinner o andra sidan lätt. Jag har satt dit 8 kuggs nonslip på andra pro rmk 155 och 4 hjul i bak och den har Pike 64mm matta. Den kan jag köra så slak att den hänger ner 25mm från boggiskenor av sig själv dvs utan vikt.
 
Last edited:
Reactions: Norrbotten89

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Jag hoppas det!

den smalare framvagnen sitter redan på, de fick dom byta innan jag hämtade den.
nu funderar jag om man ska måsta byta drivhjul för att mattan kommer rappa eller om det bara gäller för mer renodlade lössnö maskiner?

Många verkar skriva på olika forum att man byter till non slip drivhjul, jag hoppas det inte är ett problem jag också råkar ut för.
Tror inte du har det problemet då din boggie är byggd i den längden från början. Rmk 146 maskinerna har bara kortare skenor än de längre maskinerna och på 146 så går det inte köra om man inte har noslip.
Man vill absolut inte att mattan ska kugga i dikesövergångar för man tappar otroligt mycket moment när det händer och det är inte alls bra mot mattan.
155 funkar hyffaat utan noslip men man märker fler fördelar med noslip och det är att maskin går lättare framför allt i lägre fart. Kör man för slapp matta så tar den i tunneltaket i högre hastigheter och det är så klart inte bra för det bromsar.
 

Norrbotten89

Medlem
16 maj 2024
31
7
8
35
Boden
De sämsta med att man måste spänna så hårt är att stavarva i matta böjs så förb mycket vid vändhjul och drivhjul men du har halverad stavdödsrisk iom att din har vändhjul längst ut också. Extra vändhjul utanför boggiskenor skyddar stavarna vid backning dessutom. Kör så slakt de går utan att den rappar men de är ok om den rappar till vid djupare dikesöverkörningar, ja tvära djupa gropar med andra ord. De flesta Polaris lössnömaskiner med endast två vändhjul i mitten a 100 mil på mattan har minst 2 -3 stavar av vid drivfönster och då går de fort till den går sönder totaltJag har satt dit 4 hjul dvs full bred hjulaxel från Switchback för att slippa böja av så många stavar speciellt vid backning mot stubbar stenar.
På ena pro rmk 155an vi har i familjen är de org drivhjul och den har jag också satt 4 hjul i baken. Den har en Polaris serie 5 matta och den kan jag köra rel slak utan rappning men de spinner o andra sidan lätt. Jag har satt dit 8 kuggs nonslip på andra pro rmk 155 och 4 hjul i bak och den har Pike 64mm matta. Den kan jag köra så slak att den hänger ner 25mm från boggiskenor av sig själv dvs utan vikt.
Tror inte du har det problemet då din boggie är byggd i den längden från början. Rmk 146 maskinerna har bara kortare skenor än de längre maskinerna och på 146 så går det inte köra om man inte har noslip.
Man vill absolut inte att mattan ska kugga i dikesövergångar för man tappar otroligt mycket moment när det händer och det är inte alls bra mot mattan.
155 funkar hyffaat utan noslip men man märker fler fördelar med noslip och det är att maskin går lättare framför allt i lägre fart. Kör man för slapp matta så tar den i tunneltaket i högre hastigheter och det är så klart inte bra för det bromsar.
Okey jag fattar

Ja skotern har ju gått 170 mil hade det varit ett problem kan man ju tycka att de hade satts dit no slip drivhjul isåfall. Det borde ju förövrigt sitta direkt från fabrik med på de maskiner som behöver det.

Har inte hunnit sätta mig in i hur man spänner och kontrollerar mattan ännu mer än en snabb video på Youtube. Jag är extremt nybörjare på allt skruvande så såna här saker skrämmer mig lite att jag ska göra fel och ställa till det.

Men man får ta tag i det allt eftersom problemen dyker upp antar jag

Men jag tror inte det ska vara något problem det verkar mest vara Rmk åkarna med värre mattor och djupare snö som får problem 🤔

Mattspänningen kontrolleras säkert vid service av maskinen med

Vad är stavarna i mattan för nånting? Och vändhjulen du pratar om är det dom hjulen aldra längst bak i mattan där den vänder helt, såna sitter väll på alla skotrar?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.712
833
113
Kramfors
Ja vändhjulen sitter längst bak och många maskiner har bara hjul i mitten mellan boggiskenorna men du har även utanför och då håller stavarna bättre speciellt vid backning in i stenar o stubbar. Galsfiberstavar är ca 13mm grova och går inv matta tvärsöver, de är förstärkningar av mattan.
 
Reactions: Norrbotten89

Norrbotten89

Medlem
16 maj 2024
31
7
8
35
Boden
Ja vändhjulen sitter längst bak och många maskiner har bara hjul i mitten mellan boggiskenorna men du har även utanför och då håller stavarna bättre speciellt vid backning in i stenar o stubbar. Galsfiberstavar är ca 13mm grova och går inv matta tvärsöver, de är förstärkningar av mattan.
Aha jag förstår!

Tack det var bra förklarat