Köpråd skoter efter 20 år

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Okey jag fattar

Ja skotern har ju gått 170 mil hade det varit ett problem kan man ju tycka att de hade satts dit no slip drivhjul isåfall. Det borde ju förövrigt sitta direkt från fabrik med på de maskiner som behöver det.
Nu är det skotrar vi pratar om, man ska inte ha en övertro på kvalitén :)
Polaris kom med noslip på 2024 på rmk 146 och de har funnits från fabrik sedan 2022, så det tog ändå två år innan man insåg att det är ett krav. Det finns många som säger att rmk 146 utan noslip fungerar också som har gått över 500mil men de kör nog väldigt försiktigt.
Men somsagt så har du en helt annan boggie och du är nu nybörjare så det kommer fungera helt utmärkt.
 
Reactions: Norrbotten89

Norrbotten89

Medlem
16 maj 2024
31
7
8
35
Boden
Nu är det skotrar vi pratar om, man ska inte ha en övertro på kvalitén :)
Polaris kom med noslip på 2024 på rmk 146 och de har funnits från fabrik sedan 2022, så det tog ändå två år innan man insåg att det är ett krav. Det finns många som säger att rmk 146 utan noslip fungerar också som har gått över 500mil men de kör nog väldigt försiktigt.
Men somsagt så har du en helt annan boggie och du är nu nybörjare så det kommer fungera helt utmärkt.
Okey ja jag tror du har rätt också!

Men det är ju helt sjukt hur mycket som kan fela när man läser olika forum. Har inget minne av att det var så mycket strul med någon maskin för 20 år sen då var ägandet väldigt bekymmersfritt haha.

Man vill ju tro att utvecklingen gått framåt och det är bättre grejer idag än då.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.504
402
83
Malå/Adak
Det vill jag nog påstå att den gjort också.
Skotrarna i dag är betyyyydligt bättre än för 20-30 år sen!!! Man mins på 90-talet när gänget gav sig ut på en fem-tiomilasväng och i bästa fall hälften kom hem för egen maskin, i dag så jävlas det väldigt sällan egentligen. Många 80-90-talsskotrar var ju mer eller mindre totalt skrot efter 500 mil, så är det ju inte längre.
När man tycker att man läser om mycket strul får man inte glömma bort att väga in internetfaktorn!

Sen så får man även ta och göra en objektiv bedömning av sina krav också, en hel del av de uphaussade "internetproblemen" kommer inte den normala rekreationsföraren uppleva. BRPs remproblem, Polaris drivhjul osv är exempel på saker medelföraren aldrig behöver bry sig om för att det kommer inte hända dom.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Det vill jag nog påstå att den gjort också.
Skotrarna i dag är betyyyydligt bättre än för 20-30 år sen!!! Man mins på 90-talet när gänget gav sig ut på en fem-tiomilasväng och i bästa fall hälften kom hem för egen maskin, i dag så jävlas det väldigt sällan egentligen. Många 80-90-talsskotrar var ju mer eller mindre totalt skrot efter 500 mil, så är det ju inte längre.
När man tycker att man läser om mycket strul får man inte glömma bort att väga in internetfaktorn!
Fast för 20 år sedan är ju över 2000 talet. Och de maskiner som fanns 2005 är ju inte direkt dåliga, även om det har hänt mycket på många fronter. Men på den tiden var ju en twin 800 på typ 130hk. idag 150-160hk från fabrik med massa års garanti och det behövdes det dubbelpipor för att nå komma i närheten av 160hk.
Men ja dagens maskiner både håller bättre och är roligare.
 
Reactions: Norrbotten89

Norrbotten89

Medlem
16 maj 2024
31
7
8
35
Boden
Fast för 20 år sedan är ju över 2000 talet. Och de maskiner som fanns 2005 är ju inte direkt dåliga, även om det har hänt mycket på många fronter. Men på den tiden var ju en twin 800 på typ 130hk. idag 150-160hk från fabrik med massa års garanti och det behövdes det dubbelpipor för att nå komma i närheten av 160hk.
Men ja dagens maskiner både håller bättre och är roligare.
Jag hade en mxz 700 - 00a tyckte den maskinen gick som fan och var svinrolig jag körde både led och vad jag anser vara djupsnö man fick hålla full gas men det gick bra 😂

Mattan rappade aldrig och körde man fast lyfta man bara upp skotern för den var så lätt

Var en 32as matta på den vill jag minnas gick över 1000 mil utan att ha gjort något åt kolvarna heller
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.504
402
83
Malå/Adak
Fast för 20 år sedan är ju över 2000 talet......
Jag är så gammal att tjugo år sen är då som senast i mitten på 90-talet ;)

Nä det var väl snarare att i mitt huvud tänkte jag på de skotrar jag/vi hade då i början på 2000. Några år gamla, begagnade, trippelas eller någon utrangerad "nästan ny" crossmaskin från Gargnäs vilket en polare hade.
Jag hade en Polaris Ultra bl.a som aldrig var hel, fy f_n vilket hemskt elände den grisen var...
 
Reactions: Norrbotten89

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.621
99
48
Örnsköldsvik
Mattan rappade aldrig och körde man fast lyfta man bara upp skotern för den var så lätt
En modern 307 lång matta med 32mm kammar ska nog mycket ill för att rappa på drivhjulen den också ska du se. =)

Sen att du bara lyfte upp den var ju för att man körde fast på platten. Där man körde fast 2005 parkerar man ju nu för tiden...
 
Reactions: Norrbotten89

Norrbotten89

Medlem
16 maj 2024
31
7
8
35
Boden
Håller på att undersöka och kika och titta lite på skotern, laddat batteriet, kollar hur man sträcker/slakar efter drivrem och lite sånt.

Sen om jag förstått det rätt så kan man justera dämparen bak om man te x ska skjusta genom att flippa på dessa två typ klackar som är på varsin sida av skotern, är jag rätt ute då och har förstått det rätt?

Visst är det det mjukare läget när dom ligger ner?

Själva klicken på dämparna har jag dragit åt det hårdaste och sedan backat 5 klick enligt instruktionsboken både fram och bak man kunde tydligen börja där.
 

Attachments

Reactions: suregom