Köptips 30000kr

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
Hej, :ciao:

jag har nyligen tagit skoterförarbevis och söker en skoter som går bra i lössnö och liknande, vi har liksom inga leder att tala om här så en längre maskin är nog nödvändig. :confused:

Men vilken/vilka modeller borde jag kolla in, budgeten ligger på max 30000kr. Helst en rolig och pigg maskin som jag kommer att kunna köra ett antal år framöver.


Mvh / Axel
 

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Tjenamors! Stod också inför detta val i men blev en liten omsväng då min budget ökades, men det vore kul att veta vart i Sverige du bor?

kan inte så hemskt mycket jag heller men ringar in några skoters åt dig!

http://www.blocket.se/jamtland/Mountain_max_700_45277654.htm?ca=3&w=3
Fina maskiner med klockrena motorer, brukar kunna gå många mil men i annonsen hade de inte skrivit in miltal. Försök hålla miltalen nere när du ska köpa en skoter, jag satte en gräns på typ 500 mil men det beror på hur de är körd och så.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Mountain_Cat_600_EFi__01_44929865.htm?ca=3&w=3
Vet inte så mycket men har hört att de är fina i pudersnön men kass på led, vet dock inget om motorn :/

http://www.blocket.se/kiruna/Polaris_RMK_550__04_45398303.htm?ca=3&w=3
Lite mindre motor som du kanske tröttnar på efter nåt år, men å andra sidan så kan inte så mycket gå sönder på dem.

Finns många skotrar att välja mellan, men skulle som sagt vilja veta vars du bor i landet så man vet ungefär vilket före du har att göra med.

Kan inte så hemskt mycket men hoppas det kanske hjälpte lite, fråga om du har nå att fråga så ska jag se om jag kan svara! :heh:
 

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
jag har kollat in en del rmk:ar i olika åldrar, från 00-06 men de lite finare kostar oftast närmare 40000kr men det kanske kommer lite billigare mot slutet av säsongen när folk vill bli av med sina.

Det jag mest tittat på är rmk- och summit, 800 och 600 men det finns väl andra alternativ?

Edit: Jag bor i tornedalen så skotrarna bör med fördel finnas i Norrbotten
 

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
Lynxen verkar intressant och rmk:n också om den inte har gått för mycket men den första har gått för mycket.

Vad finns det för andra modeller som stämmer in på beskrivningen?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
gå inte efter milen, gå efter skicket. bara för att en skoter gått 1000 mil så kan den vara i nyskick medans en som gått 400 kan vara klapp slut.

sen är den där sks:en och rmk:n precis samma skoter, tror inte ens det sitter andra fjädrar/dämpare på sks:n än vad som sitter på rmk:n. dock har sks:n endast 32 mm kammar original, vet inte va den i annonsen hade för matta. vi har själv två såna där rmk, en 600 05 och en 800 03 och tycker att dom duger långt, jag tar mig dit jag vill i princip med dom. och 600 har jag nu snart kört 200 mil på samma rem och den ser inte dålig ut, och då har man plågat den ganska mycket
 

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
men en skoter kan väl vara ganska hårt körd och ändå i fint skick utvändigt. (farsan brukar alltid säga -"en skoter som har gått i fjällen eller skärgården kan se ut som ny och ändå vara i princip slutkörd medan en skoter som är körd i skogarna i tornedalen kan vara som ny motormässigt men se ut som fan".

Men om man kollar på en skoter och vill få reda på vilket skick motorn är i, vad ska man titta på?

Även om man kanske inte ska låsa sig vid milen så ser jag nog helst att de har gått ganska lite.

Det finns en rmk på blocket strax över min prisklass (kan möjligen prutas till 30k) men den verkar lite skum med 3ägare + 2 firmor på drygt 350 mil.

http://www.blocket.se/lulea/Polaris_RMK_800__LAGMILARE__44876604.htm?ca=1&w=1
Kan det vara något fel på den? Är märaren bytt? Eller är det bara en skoter som har gått väldigt lite för sin ålder?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
lättare att renovera motorn än att rikta och svetsa ett chassie, så en skoter som är riktigt fin i chassie och all plast men kanske att man skulle kosta på nya kolvar istället för en som gått i skogen och är sönderkörd, för oftast så plågar man skiten ännu mer när man far och klättrar i skogen och då kan även motorn vara i sämre skick. nä bäst skick och skit i milen
 

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
köp ingen rmk 800, sks 800! kolla på en 600 eller 700. Håller mycke bättre och drar inte lika mycke soppa!!
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
skulle köpt rangern då även jag hört mycket gott om den. Ska vara ett bra klipp i motorn. nackdelen är väl främst vikten men jaja. men ja kanske lite för grovt steg att gå från en nordic till en bra nog kraftfull rotax 800?
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Brukar inte gamla rotax 800 motorer ha en tendens till att skära? Säger nu inte att den kommer göra det, men man har ju läst en hel del att 600 ska vara säkrare?
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Äh gick från en 660T till en 1000 funkade fint. Vande mig genom att köra lite på ängarna hemma var inte direkt någon större skillnad förutom att den tog sig fram bättre :)
 

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
så jag kanske ska kolla lite mindre på milen och mer på skicket...

Men om det skulle behövas, hur mycket kostar det (ungefär) att byta kolvar och eventuella "slitdelar" i motorn?

Sen så undrar jag vad ni har för åsikt angående annonsen som jag länkade i inlägg #7, är det en bra skoter till ett bra pris, är den riktigt j*vla buskörd eller har de bytt mätare på den?

och angående den stora skillnaden mellan Nordic 540 91a och en aningen nyare 800 så tror jag att jag vänjer mig ganska snabbt, några timmar på ängarna runt huset så blir det nog bra :bigsmile:
 

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
köp ingen rmk 800, sks 800! kolla på en 600 eller 700. Håller mycke bättre och drar inte lika mycke soppa!!
om du menar rmk 600 eller 700 så verkar de vara äldre än 00 de flesta på blocket. Är det inte bättre med en 800 från 03 än en 600/700 från t,ex98?

Vad är det i sådana fall som gör 600/700 bättre?
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Finns massor med trådar om det här på forumet:)
Dom tidigare 800erna håller helt enkelt inte, oavsett märke men du kanske vill göra en genomgång av skotern efter varje säsong?
Skulle försöka hitta en fin mountainmax eller en rmk 600:)
Att köpa en 700 är ganska onödigt, då det är marginell skillnad men mycket mer tungkört.
Om du nog inte hittar en F7a :)
 

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
skulle du kunna länka en tråd där de tar upp problemet med 800orna? Jag kollade en snabbis men hittade inget vettigt.
 
J

Jona$

Hittade inget? 800:r tar man inte i ens med tång!
Finns hundratals trådar bara här, och bra många fler världen över, men vill du inte lyssna så skaffa en 800 och hoppas på det bästa !
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Varför har bara en Arctic nämnts hittills?
Hade själv satsat på en mountain cat eller powder special, motorstorlek känns som de kvittar om man hittar en fin(givetvis är det roligare ju större motor de är men man brukar ju alltid byta efter ett tag ändå)
Mvh Erland

Edit: har inte kollat alla annonser då jag kollar i mobilen, kanske kryllar av kissar :)
 

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
Hittade inget? 800:r tar man inte i ens med tång!
Finns hundratals trådar bara här, och bra många fler världen över, men vill du inte lyssna så skaffa en 800 och hoppas på det bästa !
En tång på köpet är väl inte så illa? Men länka en välutvecklad diskussion så jag får se.
Från vilken årsmodell är 800:r bra skotrar?
Finns det någon som kan länka bra skotrar på blocket?
 
Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
en 800 är ofta mer rackel. rotax har samma problem med alla deras vätske kylda motorer, 6-800, dom yttre lagren är infettade och kapslade och smörjs därför inte av 2-t oljan. och dom brukar ha en tendens till att rasa ganska ofta, sen har dom haft fel utformade kolvar med en kolvring som då inte leder bort värmen nog bra. vet inte alla fel men det är några, men dom finns som sagt även på 600:an

polaris 800 har problem med att giljotinen faller ner i cylindern på grund av att den är av alu och tål inte värmen så den spricker och då blir det ras. sen var väl inte deras vevar dom kraftigaste heller och kunde gå av.