Köptips 30000kr

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
ok. Tack för svaret, fick mycket sagt av det!


Jag har hittat en rmk trail 550 06:
http://www.blocket.se/pitea/Polaris_Trail_RMK_550__06_45450576.htm?ca=1&w=1

Jag fick en uppfattning av att detta en lite mera "ledmaskin". Men går den bra i lössnö också? (jag är inte ute efter att bestiga branta klippväggar utan lite mera lek i lössnön)

Annat jag undrar:
Är kammarna kanske aningen korta till att köra i puder? (det står ej längden men de ser inte enorma ut och jag känner inte för att börja byta matta det första jag gör)
Är motorn för svag eller räcker det med 550?

Är detta en bättre skoter till mitt ändamål än de äldre 800cc?

Eller bör jag kanske välja någon av:
http://www.blocket.se/haparanda/Yamaha_mountain_max_700__01_45094796.htm?ca=1&w=1
http://www.blocket.se/lulea/Lynx_ranger_mountain_800_HO_03_44787556.htm?ca=1&w=1
http://www.blocket.se/boden/Ski_doo_summit_800_H_O__2003_45401416.htm?ca=1&w=1
http://www.blocket.se/kalix/Rev_800__03_45037376.htm?ca=1&w=1
http://www.blocket.se/lulea/Arctic_Cat_Mountain_Cat_800_2001_45282686.htm?ca=1&w=1
(jag är öppen för andra förslag också så länge man kan få dem för 30'000kr eller mindre)

Nu blev det mycket frågor på en gång men om det finns någon/några som skulle ta sig tid att svara så skulle jag bli ypperligt tacksam!

EDIT: ojfan nu blev det 800or i länkarna...
 
Last edited:

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Tycker du ska ta en titt på mountain max eller en F6/F7, själv skulle jag välja mountain max.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Det kan ju aldrig vara för mycket fixat så länge man har gjort det ordentligt. Den är väl en trippel har jag för mig, den är ju förlängd och 44mm matta monterad så den kommer ju fram + lite till. Kolla igenom ordentligt motordelar, primär/sekundär variator, hål/revor i dyna/plast, bussningar, lampor, läkande vätskor, fotsteg. Provkör en bra stund, lyssna efter konstiga ljud osv. Känn om den går dåligt/bra. Kolla hur ordentligt förlängningen är gjord. Fråga många frågor, låter det som att han kan sin sak då är nog allt som det ska. Det jag brukar göra är att kolla hur det ser ut i säljarens garage, är allting prydligt så vet man att han/hon är noga. Skriv gärna en lista över vad du ska kolla efter om du far.
 

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
det kanske blir att fara och kolla in den, men finns det inga andra alternativ? Är det bara yamaha som gäller eller finns det något annat märke / någon annan modell som funkar lika bra?

någon här tyckte att lynxen var bra men det är ju en 800...
 

440sks

Välkänd medlem
18 jan 2011
116
0
6
Nälden, Jämtland
Mountain max är riktigt bra skotrar och är nog den jag valt i den prisklassen, den skönaste ljudet som någonsin funnits och kan rulla många mil utan att behöva röra en skruv. Den skulle jag ta men det beror på skicket, alla skotrar som nämnts här är kompetenta och bra skotrar och jag skulle kolla på ganska många förutsatt att du inte behöver åka nå många mil. Trail rmk är också fina skotrar och 550 räcker åt mig men det blir nog inte så hemskt många säsonger innan man växer ur den.
Kort sagt, mountain maxen är den jag valt skoter pg.a motorn, dock vet jag inte om det finns andra skotrar i klassen som är lättare och smidigare att köra. Men jag skulle som någon nämnt tidigare hålla mig undan alla 800 motorer.
 

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
ok, mountain maxen verkar vara en uppskattad maskin så det blir nog att kolla upp den framöver...
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Kör själv en Adventure 800 (Ranger Mountain -05) och kan inte säga annat att det är en grym hybrid som tål både hopp och hård led men ändå är suverän i lössnö. Och som Jona$ säger 30k för en 13 år gammal tungt trippel, ne känns inte som ett roligt alternativ.

Sen svagheten med Rotaxen är ju fettade vevlager som måste fettas om efter ja.. 500mil uppskattningsvis. Och då den här var renoverad för 200-250 mil sedan bör du åka säkert ett par säsonger till. Sen är de ju inte världens störst grej att fetta om dom heller och ha en motor med riktigt bra tryck i :)
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Är alla här klena spinkiga tomtenissar? Gnäller på att skotrarna är tunga och allmänt jobbiga att köra. Sen går det ju faktiskt att pruta på priset. Ska man börja fetta vevlagren måste man ju klyva skiten och det är ju inte kul om man inte är lite händig av sig. Nej men köp en yamaha/någon 800, om du köper en yamaha lev med vikten om den nu är ett så stort problem. Om du köper en gammal 800 lev med att fetta vevlager. Tycker yamahan känns mer säker än en gammal rotax 800.
 

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
Vad skulle ni (HampusDj och Jona$) säga är värt att satsa på för 30'000kr? (de kan väl ligga upp åt 35k om det finns prutmån)
Länka gärna något exempel.

Ockelbotoken:
Har för mig att Yamaha mountain maxen väger 232kg vilket inte verkar vara allt för tungt, eller vad säger ni?
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Även om den skulle väga 250kg så skulle den forfarande vara lätt i mitt tycke. Jag skulle tro att den är mer driftsäker än gamla 800cc.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
http://www.blocket.se/vasterbotten/Ski_doo_Renegade_800__04_44861015.htm?ca=4&w=2

Skulle du kunna få ner den där nån tusenlapp har du en riktigt fin skoter. Eller lägga på nån tusenlapp.

Varför jag rekommenderar längre maskiner är då jag själv åkt 307 hela livet och nu i vinter kör Adventuren och kan säga att till friåkning ska man inte ha kort skoter helt enkelt ;) Kommer inte skaffa kort igen sålänge jag inte börjar åka led till 80%.

Sen finns det ju en anledning till att yamaha kallas järnspett, blysänke mm mm :amuse:
 
Last edited:
J

Jona$

Men kamma mittbenan nu, en äldre brp 800 med närmare 1000mil på mätaren kallar du bra köp? ska du bidra med rep sats sedan?

Jo Yamaha MM är en toppenmaskin, drivsäker dock lite låg som alla maskiner på den tiden men chansen finns det är åtgärdat. Det jag menade var att prislappen var för hög. 20-23 MAX

Annars titta på Arctics f7 Ext har sett flera fungera driftsäkert med.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Fettat lager för 90mil sedan, gjordes de riktigt så betyder ju de att hela motorn vart igenomkollad. Så varför skulle den inte kunna gå ? Är ju inte direkt att de blir vändkanter i loppen efter 1000mil.

Visst chassit har gått endel men ist får man ett modernt chassi, mycket motor och snowmobile of the year om jag inte minns fel ?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
visst, yamaha är driftsäker, men att tro att det är någon lössnö maskin är bara fel.

rotax har samma fel på dom nya 800, så att säga att bara den är gammal så är den dålig är också fel. polaris hade väl problem med vevarna till kring kanske 05? men annars en driftsäker motor, och det är rotaxen också om den nu är renoverad ordentligt, men den behöver få sig en renovering efter kanske 5-600 mil.

skotrar är ett jävla rackel utom då kanske yamaha, men då är det ju inga skotrar utan bussar vi talar om
 

endurogurra

Välkänd medlem
15 jan 2011
253
0
16
boden
rmk 600-800 2001-2003
summit 600-800 2001-2003
dom går bra i snön och är roliga att köra och ligger kring 30k :)