Köptips 30000kr

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
jag hittade en mountain cat 800 efi -03 på blocket här om dagen och den såg riktigt fin ut.

Då undrar jag: tillhör den "de gamla rackel 800: orna" eller är det en bra skoter? (Om den är ok, vad borde man passa sig för angående MountainCat:en?

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
Finns massor med trådar om det här på forumet:)
Dom tidigare 800erna håller helt enkelt inte, oavsett märke men du kanske vill göra en genomgång av skotern efter varje säsong?
Skulle försöka hitta en fin mountainmax eller en rmk 600:)
Att köpa en 700 är ganska onödigt, då det är marginell skillnad men mycket mer tungkört.
Om du nog inte hittar en F7a :)
jag fick höra något annat tidigare, så nu blir jag lite förvirrad. Jag har snackat med en som jobbar på en verkstad här i närheten och han sa att jag skulle undvika rotax 600 och 800 motorer mellan ca -01,-02 till -06,-07 pga något problem med fettsmörjning.

Är det dessa problem som gör att man inte ska köpa 800: or eller är det något annat. Eller är det rent av så att man kan köra 800: or utan större problem??

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
För att få slut på så många frågor: Den fettade vevlagren på gamla rotax motorer måste fettas in INTE smörjas. Efter kanske 300-500 mil så måste man ''klyva motorn'' och ta ut veven och fetta in lagren, du måste möjligtvis byta lager(om de är slitna) vilket kan kosta ungefär 500-1000:- styck har jag för mig. Om du inte gör jobbet själv kommer det bli DYRT! Det är det största problemet med gamla rotax.

Även magnapull klacken brukar gå sönder väldigt lätt har man hört. Alltså du får inte igång skotern, kan fixas med att byta till en hållbarare. Men kan vara väldigt jobbigt om den går sönder hela tiden!

Nu för att inte tio frågor ska ploppa upp igen, googla på den modellen du är intresserad av, se vilka problem som finns på den modellen, tänk efter om du orkar/har kunskap att göra det själv. Eller lämna in till återförsäljare vilket kommer bli dyrt. Alla märken har sina problem vissa större än andra.