Köra med "stjärnor" i Kanada.

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Lika här, kommer att sticka till Revelstoke i början av Mars för 5 dagars åkning :). Vi var där för 2 år sedan och har samma "locals" som då till guider. :)
ja det blir kul synd bara att vi ska åka "skit" skotrar :)

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
ja det blir kul synd bara att vi ska åka "skit" skotrar :)
Vad är en skitskoter? ;) Trodde de flesta turer var med lika dana skotrar som guiderna har. Bara snabbsökt nån gång man känt sig sugen. Sen besöker jag internetbanken för att betala räkningar och hemsidorna besöks inte igen på ett tag :p

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Vad är en skitskoter? ;) Trodde de flesta turer var med lika dana skotrar som guiderna har. Bara snabbsökt nån gång man känt sig sugen. Sen besöker jag internetbanken för att betala räkningar och hemsidorna besöks inte igen på ett tag :p
Nä inte är det några skit skotrar men inte det man är van med ....

SCR

Aktiv medlem
17 apr 2009
50
0
6
Dalarna, L-a
2013 Summit 800.
Tror "Snöån" är rädd för att behöva byta märke till nästa år- ;)

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
2013 Summit 800.
Tror "Snöån" är rädd för att behöva byta märke till nästa år- ;)
Dom går faktiskt jäkligt bra dom där maskinerna, känns som om dom är lite byggd till att agera bärplockare eller mossrivare bara. Men bara provat en maskin i ung en timme på orginalinställningarna.

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Nu kanske det är lite OT, men är det någon här på forumet som vet hur det funkar med bilköp i Kanada som svensk? Tänkte om det är bara att handla och registrera/försäkra osv, eller om man måste fixa några särskilda papper innan?!
Sen om någon vet hur länge ett svenskt körkort gäller där borta skulle också underlätta :)

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Lika här, kommer att sticka till Revelstoke i början av Mars för 5 dagars åkning :). Vi var där för 2 år sedan och har samma "locals" som då till guider. :)
Hur har ni hittat dessa "locals"? Vi sitter och planerar en bc resa till vintern, men är inte intresserad av att betala 300$ per person för att åka med någon kändis.. Skulle vara mycket bättre om man hittade några lokala åkare som vill agera guide nå dar och kanske bju på nån fest..

SCR

Aktiv medlem
17 apr 2009
50
0
6
Dalarna, L-a
Hur har ni hittat dessa "locals"? Vi sitter och planerar en bc resa till vintern, men är inte intresserad av att betala 300$ per person för att åka med någon kändis.. Skulle vara mycket bättre om man hittade några lokala åkare som vill agera guide nå dar och kanske bju på nån fest..
De "locals" vi åkte med jobbar åt uthyrningsfirmor så visst... vi pröjsade för att de skulle guida oss. Men... det är absolut värt varenda krona att ha någon som känner till området, lavinrisker mm, och kan ta oss till orörda områden med den typ av åkning vi vill ha.

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Ja tror också det är värt varje krona att ha med sig nån som känner till området. Tänkte att de är mer värt att hitta nån "local" som vill ut och köra som kan guida oss för en mindre peng. Men vad fick ni betala för guidningen? Det jag hittat på hemsidor är att priset ofta ligger runt $300 per person, tycker det låter lite väl mycket om man är 5-6 personer. Men de kanske går att få bättre pris också, har inte kollat med något företag än. Skickade några mail om det och skoterhyrningen, men inte fått svar ännu.

mackojacko

Medlem
11 jan 2013
12
0
1
Stockholm
Vi åkte förra året med ROB ALFORD, han guidade oss i 6 dagar. Det var grymt, jag tror att det är bra med en rutinerad guide som hittar i området. Han lät oss också åka mycket friare än andra guider som vi träffade, där alla andra stannade fortsatte vi bara vidare för att upptäcka helt orörda ställen som var fantastiska. Det var lite dyrt men i efterhand värt varenda krona.

mackojacko

Medlem
11 jan 2013
12
0
1
Stockholm
Jag vill minnas att vi betalade typ 300 dollar för guidningen och 300 för skotern per dygn och person. Det sved rätt mycket då men så här i efterhand var det grymt, har svårt att tänka mig en bättre guide.

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Skulle va kul att göra men det är bara för mycke cash, resa/boende + skoterhyra + guide/stjärna..
Bättre att ta tjänsteledigt 6v och köra i svenska fjällen 8h/dag :)

Vi har ju rätt duktiga svenska backcountryåkare med, synd att dem inte har nå events här hemma.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Skulle va kul att göra men det är bara för mycke cash, resa/boende + skoterhyra + guide/stjärna..
Bättre att ta tjänsteledigt 6v och köra i svenska fjällen 8h/dag :)

Vi har ju rätt duktiga svenska backcountryåkare med, synd att dem inte har nå events här hemma.
Nja, både Wesslan, Thomas Wärdell och Lindstrand kör guidningar/events. Finns säkert många fler, men helt klart är de inte lika kända som grabbarna over there. Kanske en egen tråd för svenska guider? :)

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Var någon som nämnde Wärdell när jag var i jorm i våras, hade förträngt det. Får ta och googla lite :)

Dem verkar ju inte göra allt för mycket väsen av sig...