Den som har ett kompressorkit borde mäta piptryck vid ett visst laddtryck så att vi får ett hum och tryckförhållandet över motorn. Luftflödet går ju upp så piptrycket kommer ju att stiga, dock långt ifrån så mycket som med turbo.
En annan grej man lär komma ihåg är att kompressorn i sig suger i sig mer effekt än man först kan tro. Tex. vid överladdning av en AC 800 med 0,5 Bar så kommer det att krävas ca 12,3 kW för att driva kompressorn (detta är en beräkning, baserad på termodynamiska lagar och antagandet att kompressorn befinner sig i 60% verkningsgrad samt att det är 20°C och 101325 Pa i atmosfären).
I exemplet innebär det alltså att motorn måste delge ca 16,5 Hp för att driva kompressorn.
För en turbo så använder motorn effekt ur avgasflödet (tryck och temperatur) för att driva kompressorn. Motorn mår dessutom gött av den avgastrycksuppbyggnad som där kommer på köpet och då bibehåller tryckförhållandet över motorn.