LEDJOBB

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Om man skulle montera en skiva på ovansidan av "den nya hyvelsladdensladden" skulle man få ner snösprutet och lägga snön bättre i groparna. behöver ju inte vara heltäckande (eller bör inte vara) så den inte "lyfter sladden". vad tror ni??

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Om man skulle montera en skiva på ovansidan av "den nya hyvelsladdensladden" skulle man få ner snösprutet och lägga snön bättre i groparna. behöver ju inte vara heltäckande (eller bör inte vara) så den inte "lyfter sladden". vad tror ni??
Nja, jag tror inte på mer tyngd på Rivjärnet.

Då går det för tungt samt att den går för djupt ner i underlaget.

Jag tror hellre på en liten nätsladd som man kunde fästa efter Rivjärnet.

Det skulle även få sladden till att "fladdra" mindre bakom Vikingen.

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Tror inte det är mödan värt att lägga ner mycket tid/pengar på den hyvelsladden, möjligtsvis sätta på 4st glidskor (en i varje hörn) för att göra den mindre aggresiv, alt att skära loss skären och höja dom lite

Funderar lite lätt att bygga en ny bredare, justerbar i höjd samt med kladdplatta
Det är inte gjort i en handvändning, det går åt en jäkla massa tid i funderingar under byggets gång, samt att materialet kommer att kosta en hel del pengar

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag har hela tiden pratat om mera vikt på kladdrullen för att stampa fast snön bättre.
Aha, ja då fattar jag.

Problemet då kan bli när man kör fast, eller man ska över en plogkarm, eller korsa en väg.

Hela paketet är redan väldigt tungt att lyfta när man är ensam ute.

Men i övrigt kanske det kan vara en idé.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Vore toppen ifall någon känner sig sugen på att åka ut och göra lederna.

Sista snön har drivit igen en del.

Skulle rekomendera en nätsladd.

Jag hade tänkt åka ut i morrn, men jag har fått känningar av ett ryggskott, har ont som fan i ryggen.

Törs inte åka ut ifall jag kör fast. :(

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Jag fösöker köra ut nån timme på fm i morgon. OM inte sonen får öroninflammationen som lurar i vassen!!

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
hoppade över fm-passet pga kyla (är ju skåning trots allt)

hoppas tempen stiger några grader till i em.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Du har full förståelse.

Det var lite väl kallt på morgonen.

Men det skulle bli lindrigare framöver.

Sitter här och är sjukt less på min rygg.

Kan inte ens hålla i min nyfödda dotter i famnen.. :(

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Jag var ute 2 timmar på em idag. Körde Arnes-gruvberget-97:an-gruvberget-97:an-Åberget (vände vid branta backen ner mot bodsvedjan)-arnes med en nätsladd. Tyckte att lederna var rätt bra faktiskt. Några problemområde finns det ju men överlag bra. Uppskattar att Vikingen har ca halvtank kvar.
Tyckte den hade sämre drag ju längre jag körde. kunde inte hitta nå fel?!

//Pelle

Last edited: