Lite hojfilmer..OBS se ej om du e moralkärring

Anders_rev

Medlem
7 jan 2009
10
0
1
Djurås
Grovt uträknad reaktionssträcka i 250 km/h (reaktionstid 1 sekund); 75 meter (250 x 3 / 10)

I 30 km/h är reaktionssträckan ca 9 meter då man färdas 9 m /sekund i 30 km / h

Ha dessa siffror i åtanke nästa gång du är ute och kör, lycka till att få stopp på motorcykeln innan du kört in i något hinder som kommer ut på vägbanan, kan vara ett barn t.ex. Om reaktionssträckan är 75 m, hur lång tror du då att bromssträckan är?

Denna uträkning har gjorts bl.a av vägverket och STR

Hälsningar en påläst moralkärring med ren fakta.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
herregud.. gissar att det låter så här på skidåkarforum om nån hade postat en film på en snöskoter i puder.. eller en skoter oavsett...
Livet är kort så varför inte leva det?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Anders_rev: Du ska vara försiktig med att referera till vägverket/transportstyrelsen om du vill föra en sansad diskussion. Ett bra exempel är vv:s propagerande för förbifart-sthlm.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
herregud.. gissar att det låter så här på skidåkarforum om nån hade postat en film på en snöskoter i puder.. eller en skoter oavsett...
Livet är kort så varför inte leva det?
Livet är så pass kort att man inte ska spela rysk roulette med andra människor.
 

Anders_rev

Medlem
7 jan 2009
10
0
1
Djurås
Anders_rev: Du ska vara försiktig med att referera till vägverket/transportstyrelsen om du vill föra en sansad diskussion. Ett bra exempel är vv:s propagerande för förbifart-sthlm.
Denna beräkning som jag gjorde baserat på vv:s information om reaktionssträckan stämde ganska väl överrens med vad jag själv fick ut på en grov räkning, du kan själv prova dela upp 25 mil/ h till m/s så ska vi se vad du får för svar. Detta är ren fakta och ingen propaganda för att man ska köra sakta. Denna fakta går INTE att manipulera på något sätt för att få det att verka illa, det är faktiskt så illa på riktigt som det ser ut. Alltså ca. 4166 meter i minuten (seriöst jag ljuger inte och nu skriver jag inte från vv:s hemsida) räkna själva om ni vill 25(mil)/60(min) ~ 0,416666666666.....
0,4166 mil ~ 4166 m. Alltså nästan en halv mil/minut. Kalla mig moralkärring om ni vill men detta är idioti. Det sista var mina egna åsikt, det andra bara fakta, lär er att skilja på dom två sakerna. :bootyshake:
 
Last edited:

Kylig

Ny medlem
7 jan 2009
4
0
1
Härlig körning, längtar till nästa sommar alltså då *****r blire åka av :rock:

Ang moralsärringarna, jag skulle hellre byta ut alla sms:ande, arroganta, dåliga förare, distraherade och ointresserade, mot folk som kan köra och är uppmärksamma på trafiken men kör lite för fort istället.

Olyckor inträffar främst pga. dålig uppmärksamhet, folk gör allt annat än att köra bil när dem kör bil. Det ska hållas på med stereo, DVDanläggningen, telefonen, sminket... kolla bara i trafiken folk kör som svin och krockar flera gånger under sin livstid.
Det enda låg hastighet är att marginellt lindra konsekvenserna av en olycka.

Byter hellre ut 1st Gun-Britt 56 som kör samma sträcka hem-jobbet hela tiden och varken ser eller hör mot 100st Ghostriders :aetsch:
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Som hos alla barn är inte konsekvenstänkande särskilt utvecklat hos de flesta ungdomar.

Det handlar inte om moral utan om ren klokhet. Moraliska frågor har enbart betydelse för dig själv men när man inte förstår konsekvenserna för andras liv och hälsa samt för alla andra skoter- och MC-förare som vill kunna fortsätta åka utan rigorösa restriktioner gör man bäst i att låta pappsen låsa in nycklarna tills man blivit stor nog att tänka i flera led.

Mer finns inte att säga utom att det väl framgår varför HÅRDARE RESTRIKTIONER och HÖJD ÅLDERSGRÄNS och B-KÖRKORT verkar vara enda vägen att komma tillrätta med dumhuven som tror att de är så jäkla duktiga på att köra och är odödliga. 25-årsgräns på skoter vore inte alls fel.

Puckon.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Anders rev: Förlåt att jag uttryckte mig luddigt. Såklart har du rätt i det. Matematik är hårda fakta. Men när det gäller statistik så är vv inget att lita på.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Några filmer från Östersund:

Broke Back Mc 2

Broke Back Mc 1
 
Last edited:

nicotin

Medlem
26 dec 2008
42
0
1
stockholm
Denna beräkning som jag gjorde baserat på vv:s information om reaktionssträckan stämde ganska väl överrens med vad jag själv fick ut på en grov räkning, du kan själv prova dela upp 25 mil/ h till m/s så ska vi se vad du får för svar. Detta är ren fakta och ingen propaganda för att man ska köra sakta. Denna fakta går INTE att manipulera på något sätt för att få det att verka illa, det är faktiskt så illa på riktigt som det ser ut. Alltså ca. 4166 meter i minuten (seriöst jag ljuger inte och nu skriver jag inte från vv:s hemsida) räkna själva om ni vill 25(mil)/60(min) ~ 0,416666666666.....
0,4166 mil ~ 4166 m. Alltså nästan en halv mil/minut. Kalla mig moralkärring om ni vill men detta är idioti. Det sista var mina egna åsikt, det andra bara fakta, lär er att skilja på dom två sakerna. :bootyshake:
och jag vill också lägga till..gäääsp..du kan själv via div statistik och andra teknolog/psykologsidor ta reda på vad detta innebär..hoppas jag..

du har tydligen missat jag är odödlig..:ciao::bootyshake:
 

nicotin

Medlem
26 dec 2008
42
0
1
stockholm
Härlig körning, längtar till nästa sommar alltså då *****r blire åka av :rock:

Ang moralsärringarna, jag skulle hellre byta ut alla sms:ande, arroganta, dåliga förare, distraherade och ointresserade, mot folk som kan köra och är uppmärksamma på trafiken men kör lite för fort istället.

Olyckor inträffar främst pga. dålig uppmärksamhet, folk gör allt annat än att köra bil när dem kör bil. Det ska hållas på med stereo, DVDanläggningen, telefonen, sminket... kolla bara i trafiken folk kör som svin och krockar flera gånger under sin livstid.
Det enda låg hastighet är att marginellt lindra konsekvenserna av en olycka.

Byter hellre ut 1st Gun-Britt 56 som kör samma sträcka hem-jobbet hela tiden och varken ser eller hör mot 100st Ghostriders :aetsch:
woord..:beer:
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Hellre dö i 300 på motorvägen än i min egen avföring på långvården....
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
yesss..mer film till folket..
Jag tycker det är rätt tufft. Men en sak stör mig ***** mycket? varför kör man inte i full skyddsutrustning? t-shirt, kortbyxor m.m? är inte de rena dödsfällan?
Nåt jag inte skulle vilja göra är att skrapas mot asfalten iaf.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Filmerna var väll coola, ganska underhållande att titta på när man ser hur hastigheten skenar iväg. Men det är tamejfan roligare att läsa dessa diskussioner :D
 

nicotin

Medlem
26 dec 2008
42
0
1
stockholm
Jag tycker det är rätt tufft. Men en sak stör mig ***** mycket? varför kör man inte i full skyddsutrustning? t-shirt, kortbyxor m.m? är inte de rena dödsfällan?
Nåt jag inte skulle vilja göra är att skrapas mot asfalten iaf.
joo visst e det dumt...men vissa stuntare är ju också odödliga och därför kraschar som aldrig heller..el hur var det nu...

I många fall återspeglar utrustningen hur fort el aktivt man kör..ju mindre skydd..ju saktare åker dom..dock gäller detta inte alla..:beer:
 
N

Nordik_power

några av dom första filmerna var det ghostrider som körde och han är ju inte speciellt smart... Men nu har polisen tagit han :p