Lurad på miltalen.:.

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Har du fastställt nu att det faktist är MIL och inte MILES som mätaren visar??
Eller är det bara jag som är blind och inte ser det någonstans i tråden..

Visar den i MILES så ska du ju bara vara glad, då har ju skotern gått mindre än de 250mil som du trodde.

Kan inte tänka mig att den har gått 85h och 950mil, det ger ju en snitthastighet på ca 110km/H!
du kan nolla timräknaren så det går inte att räkna på det..
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Om ÅF säger att skotern gått 250 mil och det visar sig att den gått 950 så är det bara häva köpet.

Aldrig i livet att jag skulle acceptera det!
 

lappmatti

Aktiv medlem
5 nov 2012
54
1
1
Piteå
Vad är det ens att tveka på?
Lasta skotern på släpet och för tillbaka den!!

Häv köpet eller kräv kraftigt reducerat pris!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Häv köpet!

Går dom inte med på det går du till media eller konsumentombudsmannen så blir det fart på dom!
 

Jorreh

Aktiv medlem
15 dec 2012
52
0
1
Tierp
Grejen är att jag köpte skotern veckan före jul. Sen har jag knapp rört skotern på grund av att tiden inte har räckt till. Så har väl kört cirka 15mil. Så ja har ju inga bevis att det inte är jag som har kört de där 700 milen. Men sen är det ju näst in till omöjligt o köra så långt på 2mån..
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
En seriös handlare kommer inse deras misstag och göra det bästa för båda parter. Annat kan jag inte tänka mig. Steg ett är att ringa dit och ta upp problemet till ytan. Lönnlöst att föra diskussionen med oss forumister då vi inte kan göra nåt åt saken.. Är bara du och din ÅF som kan lösa det.. Dom kommer inte kontakta dig efterssom dom mot fömoda inte vet om problemet.. Bollen ligger hos dig..
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Verkar som att du tycker det är rätt okej ändå när du hittar ursäkter för att inte göra något åt saken.

Antingen ringer man/besöker man firman och ger sig inte,eller så tar man kontakt med KO eller så lägger man bara ner allt och accepterar att man blivit blåst men då förstår jag inte varför man startar en tråd överhuvdtaget.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Är det digital mätarställninig eller sån där sifftersnurra för mätarställningen?
Om du tror att det står i miles å är digitalt så ska du väl kunna ändra till Km istället, har du testat det?
 

Jorreh

Aktiv medlem
15 dec 2012
52
0
1
Tierp
Lugna nu grabbar har både kontaktat firman och KO.... Firman sa"ja hur funkar sånt här då" han skulle återkomma imorgon sa han. Och KO sa att jag skulle ringa till firman och försöka komma överens på det viset efter som jag inte kan bevis att jag inte har kört de där 700 milen på 2 månader.. Vilket jag ser som en omöjlig het har kört 3 gånger 5 mil vardera..
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
du kan nolla timräknaren så det går inte att räkna på det..
var hos kalix maskiner för någon dag sedan och dom sa att även fast dom förra ägarna har nollat timräknaren kan man plugga in den i datorn och öppna i något special program där du kan se hur många mil/timmar den har gått oavsett hur många gånger dom har nollat räknaren.
 

Jorreh

Aktiv medlem
15 dec 2012
52
0
1
Tierp
Aa jag ringde till en firma ja med och då sa han att det var bara komma in så jacka dom i datorn så fick man exakt.
 

Jorreh

Aktiv medlem
15 dec 2012
52
0
1
Tierp
Han sa aha det va ju förjävligt. Sen så sa han Jadu vad gör man med en sån här grej då?. Sen blev de att han skulle ringa till han som hade bytt in den och återkomma.
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Ja du kanske hunnit köra 12mil varje dag HAHAHAHA då borde du kunna köra skoter som buranten :blink1:
 

Jorreh

Aktiv medlem
15 dec 2012
52
0
1
Tierp
Nu har jag kollat upp och skoter har gått 931mil exakt.

Har bestämt mig för att ringa till han igen och säga att jag vill häva köpet. Är det bara så man ska göra? Och hoppas på att han godtar det??

Tack för alla svar och tips.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nu har jag kollat upp och skoter har gått 931mil exakt.

Har bestämt mig för att ringa till han igen och säga att jag vill häva köpet. Är det bara så man ska göra? Och hoppas på att han godtar det??

Tack för alla svar och tips.
Självklart skall du begära att köpet hävs då skillnaden mellan 250 mil och 931 mil är av väsentlig betydelse för dig som köpare.

Förutsätter att du har kvitto från handlaren där det bl a framgår miltal osv, alternativt att handlaren muntligt , kanske t o m i vittnes närvaro intygat att maskinen "bara" gått 250 mil.

Är det en seriös handlare så häver denne köpet utan diskussion då det säkert går att kräma ut mer genom att sälja den vidare.

Sedan är det en fråga om förhandling, ditt ingångsvärde är att köpet ska hävas inkl ränta på uteliggande pengar, är handlaren sniken kan denne begära att du betalar en mindre peng för de mil du kört (avdrag) och vad ni sedan kommer överens om är just en uppgörelse mellan 2 parter.

Bra eller dåli uppgörelse kan bara du själv avgöra, det kan ju vara så att maskinen är i bra skick överlag, du är nöjd (men tala inte om det) så du kan vara villig att acceptera en hyfsad kontant återbetalning för de mellanliggande milen men då bör det enligt min åsikt ligga i trakten av 50-75 kr per mil.

Billigast för handlaren bör vara att häva köpet, slippa ev konsumentreglementen och kursa iväg maskinen en gång till.

Lycka till, bara vara stenhård och se till att på lämpligt sätt dokumentera den kommunikation du har med handlaren
 

Jorreh

Aktiv medlem
15 dec 2012
52
0
1
Tierp
Ringde och sa i måndags att jag ville häva köpet. Då sa han att han skulle kolla upp det där så jag fick göra de. Ringde till han nyss och då hävdar han att jag inte får göra det.. På grund av att det gäller köplagen mellan 2 privat personer.
Då säger jag men du har ju haft annonsen på din sida och den ligger där som sålda objekt?!?
Då menar han att han bara är en förmedlar firma och han sålt den privat till mig. Men hur fan kan han då ha annons på sin sida och att det står att han har sålt skoter ?