Nu har jag kollat upp och skoter har gått 931mil exakt.
Har bestämt mig för att ringa till han igen och säga att jag vill häva köpet. Är det bara så man ska göra? Och hoppas på att han godtar det??
Tack för alla svar och tips.
Självklart skall du begära att köpet hävs då skillnaden mellan 250 mil och 931 mil är av väsentlig betydelse för dig som köpare.
Förutsätter att du har kvitto från handlaren där det bl a framgår miltal osv, alternativt att handlaren muntligt , kanske t o m i vittnes närvaro intygat att maskinen "bara" gått 250 mil.
Är det en seriös handlare så häver denne köpet utan diskussion då det säkert går att kräma ut mer genom att sälja den vidare.
Sedan är det en fråga om förhandling, ditt ingångsvärde är att köpet ska hävas inkl ränta på uteliggande pengar, är handlaren sniken kan denne begära att du betalar en mindre peng för de mil du kört (avdrag) och vad ni sedan kommer överens om är just en uppgörelse mellan 2 parter.
Bra eller dåli uppgörelse kan bara du själv avgöra, det kan ju vara så att maskinen är i bra skick överlag, du är nöjd (men tala inte om det) så du kan vara villig att acceptera en hyfsad kontant återbetalning för de mellanliggande milen men då bör det enligt min åsikt ligga i trakten av 50-75 kr per mil.
Billigast för handlaren bör vara att häva köpet, slippa ev konsumentreglementen och kursa iväg maskinen en gång till.
Lycka till, bara vara stenhård och se till att på lämpligt sätt dokumentera den kommunikation du har med handlaren