Lynx 2014

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Det var en glad upptäkt jag gjorde när jag såg BDn första gången.
Styrbenen är frästa för att skidan ska hamna i mitten eller en tum bredare, inte 2tum bredare eller smalare som tidigare.
Skidorna fungerar mycket bättre när de är centrerade över styrbenen och bussningarna slits inte lika hårt.
 

Setra415

Medlem
20 feb 2013
24
0
1
Avesta
1002mm
Jo jag vet också att det blir bättre med centreringen. Men jag ville ha en framvagn på utlovade 97,5 cm som det lovades vid lanseringen. Finns ingenstans där det står annat än 975(+42mm) vad jag kan hitta.
Verkar vara många ändringar i produktionen i år.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Det finns 3 olika framvagnsbredder. 42,4" 39,5" och smala på 36,55"
De justerbara har haft +- 0,85" och nu har lynx Boondocker bara 0 eller +0,85

Du har alltså 39,5" och att den nu inte går att justera lika mycket är ju bara bra.

Det står klart och tydligt i broshyrer och liknande att saker kan komma att ändras.
Nu har de gjort en uppdatering till det bättre, har inte alls varit optimalt tidigare med stora justerhylsan.

Ska man vara petig så tror jag att summit hillclimb och nån rs har ännu bredare men det hör inte hit.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Är bara 600 etec 3700/3900 och 800 etec 3900 som levereras med den smala framvagnen orginal :)
600 3700 och 3900 har som du skriver den smala.
800 3900 fick man beställa med mellan eller smal i våras.
De skulle komma med smal men fick mellanbred och tvärt om, de som var kundsålda under försäsong ska få rätt framvagn eftermonterad om jag förstått rätt
Så om någon går in hos ÅF och köper en 3900 800 nu så borde den maskinen ha mellanbred.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Har inte hunnit provat så mycket men fastsättningen på årets dynor iaf lilla BD dynan, är de ett skämt eller? :p känns som den kommer lossna lätt även om man justerat plåten som den ska :) men man får vell se då man provar ordentligt :)
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
och locket bak håller ju ner spärren så jag tvivlar på att min kommer lossna iaf
 

Xrated

Medlem
22 sept 2012
31
2
8
Borlänge
Prova att ta bort dynan och justera fram plåten. Sen lägger ni tillbaka locket utan att sätta dit dynan. Det är väldigt lätt att få locket att släppa i framkant när plåten är framskjuten. Detta tror jag dom kommer få problem med. Min dyna har lossnat flera gånger på min RE, så jag tröttnade och gjorde om plåten lite. Har inte haft några problem efter det.
 

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
Vad fan är det för skit med inkörnings programmen i BD 600? går ju knappt köra för f*n.... Gasar man det minsta för mycket så dör den nästan, tvekar hela tiden också. Kört 6 mil med den och den börjar gå bättre men f*n inte bra... Någon som har nå tips vad man kan göra åt detta?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Låter konstigt. hur mycket varvar den när du gasar fullt?
 

rullens

Medlem
4 feb 2011
34
0
1
Valbo
Precis kommit hem efter en vecka i funäsdalen med min 39a, har kommit fram till att en högre styrhöjare verkligen skulle vara på sin plats. Någon som har erfarenheter eller kan dela med sig av någon information angående detta?

Skulle minst behöva 5cm högre och polare är ute efter en 10cm högre. Säljer ÅF kit för förlängning av kablar etc?
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Hehe, hur lång är din polare? Jag vill sänka mitt och är 188 ;)
Finns ställbara originalhöjare, två olika modeller hög/låg. Testa lossa styret och se hur lång kablarna är. Men kan aldrig tänka mig att man måste hålla på och förlänga om man använder orignalgrejorna.
 

rullens

Medlem
4 feb 2011
34
0
1
Valbo
Han är en bit över 2m om jag inte minns fel. Ligger väl runt en 188 jag också kanske.

Måste ha jävligt olika körstil i sånt fall då, hehe
 

RasmusRajala

Medlem
13 sept 2012
20
0
1
Kiruna
Är 193 cm lång och har sänkt styret 2''. Det känns som att jag kanske behöver höja det 1'' för att få det som jag vill ha det. Nog ska du vara en bra bit över 2 m för att höja original styret. Om du nu inte är ute efter att vara häftigast vid macken med moppepojkarna!
 

rullens

Medlem
4 feb 2011
34
0
1
Valbo
Ja jag vet då inte, tycker i alla fall att styret är för lågt. I vilket fall är ju smaken som baken, delad.

Hade man varit ute efter en så "häftig" maskin som möjligt hade inte lynx varit mitt första val i alla fall då de finns andra märken som ser tuffare ut :)