....finge jag välja en motor ROTAX skulle sänka oljeförbrukningen på så vore inte 600an den första jag skulle komma att tänka påEn helt ny 600 motor är inte så dåligt.
Jag var kanske lite ironiskÄr det en ny motor eller är det 600r med extra insprutare ? Hur som helst kul dom satsar på 600an men nuvarande drar ju lite olja i alla fall jämfört med 850 och sänker man med 20% lär det bli riktigt låg oljeförbrukning. Tror 600an finns med shot start.
600RR blir nog bra. Som du säger så verkar det ju vara en civil 600RS och den är ju rapp som tusan (önskar min 850 hade det gassvaret). Antar att de tagit ner effekt på olika ställen för att få hållbarhet istället.Jag var kanske lite ironiskMen den nya 600RR är väll vad man kan säga en civil variant av 600RS motorn, alltså med extraspridare i spjällhuset, precis som 850in också. Precis som många säkert inkl jag trodde 600r motorn var när den kom men den hade enbart etec.
Men det som är intressant är om det är 600rs cylindrar eller 600r cylindrar på 600rr motorn. Eller en ny cylinder. För 5hk får man nog ut bara genom att kyla vevhuset med bränsle.
Bara kolla på när man sätter förgasare på en polaris 800 cfi, så får man flera hk extra.
Högre toppvarv och ny pipa + ett par spridare och lite programmeringstrixande torde väl räcka för att skrapa ihop 5 kusar kan man tänka. Portningen borde dom väl knappast behövt röra.Jag var kanske lite ironiskMen den nya 600RR är väll vad man kan säga en civil variant av 600RS motorn, alltså med extraspridare i spjällhuset, precis som 850in också. Precis som många säkert inkl jag trodde 600r motorn var när den kom men den hade enbart etec.
Men det som är intressant är om det är 600rs cylindrar eller 600r cylindrar på 600rr motorn. Eller en ny cylinder. För 5hk får man nog ut bara genom att kyla vevhuset med bränsle.
Bara kolla på när man sätter förgasare på en polaris 800 cfi, så får man flera hk extra.
Vet inte det, min son har en 600RS i ett summit chassi som 146" och det går jäkligt bra. Det är ingen maskin jag ger mig in i snårskog med med tanke på att den har i princip RS-variatorsättning så det är inget man smyger med men den drar jäkligt fint upp till 8500rpm. Det kanske är det du menar att den blir lite ettrig. Mycket rappare än 850in men kanske inte samma råstyrka. Svårt att jämföra rakt av då min är 154".RS-motorn är knappast något att stå efter, den är ganska tom under 6000rpm och det funkar dåligt "i vanliga världen utanför Sundbyberg" som dom sa i Lorry.
Kollar man på maptuns hemsida så har 600r 111.2hk original och etec 600rs 112.53hk original, men 600r har en trevligare effektkurva innan 7000varv och 600rs går till 8500varv, men mest effekt vid 8000.Vet inte det, min son har en 600RS i ett summit chassi som 146" och det går jäkligt bra. Det är ingen maskin jag ger mig in i snårskog med med tanke på att den har i princip RS-variatorsättning så det är inget man smyger med men den drar jäkligt fint upp till 8500rpm. Det kanske är det du menar att den blir lite ettrig. Mycket rappare än 850in men kanske inte samma råstyrka. Svårt att jämföra rakt av då min är 154".
Men RS-motorn går bra. Vet inte vad det kan tänkas vara för effekt i en sån men den kommer från en fd tävlingsmaskin.
Hittade en rapport på dynotechs sida där en 2019 (med 2021 mappning och stock muffler) 600rs hade 141hp vid 8400 rpm, polaris 600 efi hade 144hp vid 8500 i samma rapport och polaris 600r carb hade också 141hp.Kollar man på maptuns hemsida så har 600r 111.2hk original och etec 600rs 112.53hk original, men 600r har en trevligare effektkurva innan 7000varv och 600rs går till 8500varv, men mest effekt vid 8000.
Sen kanske just den 600rs maskinen var halvskuren vem vetför det såg klent ut.
I ditt läge skulle jag vara mer orolig över hur din 850 går än imponerad över 600RSenSom sagt, jag vet inte vad de är tänkta att ge men jag vet vad som står på gården och den går inte mycket sämre än min 850. Det är snarare annorlunda karaktär.