Service Lynx Commander 600 E-Tec

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Mycket bra diskussion om olja!
Kommer ta med detta när det är dags att inköpa insprutningsolja nästa gång.

Två funderingar:
1. Är det nån som testat bumpershine på plast och gummidetaljer på skotern?
Kan det fungera eller torkar det ut? (finns bättre märken)

2. Om man transporterar skotern på släp tillsammans med annan skoter, får man då ha ena skidan dikt an mot släpvagnen långsida? Dvs så den ej kadar iväg. Eller finns risk att man kan skada framvagnen i och med att skidan tar emot krafter.
(hoppas det går förstå frågan)
1, det funkar
2, jag tror du underskattar en skoters hållbarhet. det är inga problem att spänna den mot lämmarna, du kanske inte ska använda dina 20tons spännband med 5dm hävarm till fullo...
Kan lova dig att de gupp du nästan stannar i går utmärkt att köra i 70km/h med skotern.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Noterat Vituraz!
Då är det någon form av standardstorlek så dessa passar till de flesta nya skotrar medar gissar jag.
Ska införskaffa ett par! 👍
 
Reactions: Vituraz

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Funderar på att köpa en depålyft för att dels kunna mecka med mattan/boogien samt palla upp skotern under sommaren.
Denna hade ett bra pris:
https://www.sledstore.se/product/proworks-snoskoterlyft_pid-PIA-159077

Om jag tolkar rätt sätter man öglorna i lyftramen bak. I commanderns fall är det en lampa mitt i ramen varför man måste lyfta lite på sidan om lampan.
Finns det risk att ramen blir sned om man har den lyft över sommaren på sidan av lampan?
 

Attachments

Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten

Bohnsack90

Medlem
14 apr 2021
23
14
3
33
Sverige
Jag köpt en skoterlyft för smalbandare som jag tänkte bredda o förstärka där det behövs. Sen sätta hjul på den så man lätta kan rulla runt den i garaget. Men är dessvärre bara i tanke stadiet ännu 🤣
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för inlägg bohnsack!
Du får gärna fota skapelsen när den är klar och visa upp! :)

Hade behövt palla upp skotermattan och gå igenom vissa inställningar men blir inte klok på hur man pallar upp skotern på lämpligt sätt.
 
Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Bra inputs där Nanowire!

Var inne på samma tanke men fastnade i att remmen trycker på lampan (remmen går ihop som ett "V" om man lyfter i en punkt. Det bör dock gå att lösa med någon form av "breddning" ex metallstycke som man lyfter i.

Mätte och det är ca 80cm upp till ramen när man lyfter tills fjädringen går i "toppen". Blir ev till att ställa depålyft på något som gör den högre.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
......

2. Om man transporterar skotern på släp tillsammans med annan skoter, får man då ha ena skidan dikt an mot släpvagnen långsida? Dvs så den ej kadar iväg. Eller finns risk att man kan skada framvagnen i och med att skidan tar emot krafter.
(hoppas det går förstå frågan)
Eftersom du måste spänna så den står still så påverkar inte släpens skakningar skotern =)

Skämt åsido. Spänna last är en konstform som inte alla besitter. Att spänna en skoter lagligt, och dessutom klokt, med mindre än två spännband PER SKOTER är i nog i det närmaste omöjligt. Ett band som drar utåt bakåt neråt och ett som drar utåt framåt och neråt per skoter är minimum. Att försöka knyta två maskiner med samma band kommer obönhörligen att ge något en chans att röra på sig.

Lastsurrningsreglerna är nog faktiskt ett av de få styckena i "trafikreglementet" som är någorlunda vettigt. Egentligen borde en kort utbildning i geometri och mekanik vara obligatoriskt för att få dra släp alls, en liten förståelse för krafter och vinklars inverkan på dessa är inte dumt när man försöker spänna klokt.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tackar för inlägg Jaag och Sneeuwscooter!

Sneeuwscoooter:
Jag tror jag hittat ett sätt att lösa problemet med "V".
Håller även på att utreda möjligheten till att lyfta från taket med kedjelift, dessvärre är balken jag vill använda ej rätt placerad så jag måste hitta alternativ.

Skoterdelen har följande lyft:

Har ställt dem frågan hur högt man kan lyfta med den. Jag gissar att den måste klara ca 90cm för att jag ska kunna lyfta i lyftramen.

Fråga: får man lyfta i draget?
Se bild nedanför. Om jag tolkar den får man inte belasta draget med mer ä 10kg veritikalt :oops:
 

Attachments

Last edited:

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tackar Mattgojohn.
De lyftarna såg riktigt fina ut 👍
Dessvärre ligger de långt över min budget.

Får man lyfta upp skotern i draget?

Bilden jag bifogade ovanför är ett klistermärke på skoter i närheten av draget. 100N motsvarar grovt 10kg.
 
Reactions: mattgojohn

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
En fullastad Nilapulka torde väl ligga på ca 300kg, så ja, du kan med säkerhet lyfta i draget. Annars har jag förut, om jag vill få upp bakdelen på skotern en bit, använt en vanlig domkraft samt nått vedträ och någon träregel. Vedträet parallellt under dragbågen, regeln vertikalt upp från domkraften. Lite ranglit men det har funkat.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De står 10kg i lyft eller tryck så man bör inte lyfta i draget för de lär bli 70kg lyft för få upp den.. En pulka på 100-700kg har inte mer än 3kg tryck på draget.
Men om den har en båge så bör de gå lyta i för när man kör fast lydfter man i den med stora krafter ber på hur stark man är. 100kg drar en normal Svensson marklyft.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Det är noterat Boost. Då blir det till att lyfta i ramen och inte draget.

Har fått svar från ÅF gällande depålyftar/skoterlyft ar och ingen av modellerna jag länkade till ovanför kommer att fungera eftersom de har för låg lyfthöjd. Ska utreda möjligheten att fästa en lyft i taket.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Fick svar från BRP ÅF gällande bränsleledningsfilter.
Ena ÅF säger att man bara kan köpa komplett filter med slangar (2300kr)
Reservdel: 513033560
(Hose ass'y incl. fuel filter).

Den andra ÅF säger att man kan köpa specifikt filtret (288kr). Reservdel: 513034047

Enligt BRPs sprängskiss anges bränsleledningsfiltet som en reservdel bestående av filter och slang.

Hur tolkar man detta?
Vågar man köpa endast filtret och byta eller riskerar man få problem med infästning mot slang?


Länk till BRP sprängskiss. Denna del är nr 14 under 02 fuel system.
 
Last edited: