Hej Igen!
Nu har jag faktiskt fått erbjudande om att köpa en 91:s 250 syncro.
Några tips kring vad man bör kolla på lite extra noga i samband med köpet?
Ska vara i bra skick enligt säljaren.
Hej.
Börja med att ladda hem PDF -instruktionsboken til årsm -91 här från forumet.
Det viktigaste är att kolla efter torrsprickor på mattan.
Det börjar bli svårt att få tag på drivmattor nu när dessa slutat tillverkas. Stenmarks i tärnaby har alltid haft mattor till 250 men nu såg jag ingen på deras hemsida. En matta kostar över 5000:-
Djupa långa sprickor längs med kammarna är mycket oroande.
Små knappt synbara är ok.
Ta bort drivremmen eller lägg i ett friläge i växellådan o palla upp skotern så att mattan hänger fritt, snurra sedan mattan för hand o kolla efter sprickorna. Det ska gå lätt att snurra mattan.
När du ändå gör detta så passa på att kika närmare på fjädrar o stötdämparen för att se om dessa är hela, samt snurra på stödhjulen för att se om de är som de ska. Stötdämparen ska gå lätt o dämpa rörelsen vid körning, inte kännas stum eller som en cykelpump heller.
Försök att kontrollera drivaxellagrena längst fram i bandtunnelen.
Kolla efter ev. sprickor eller trasiga svetsar i chassit samt i motorutrymmet runt motorn o skid / styr -anordningen.
Kolla insugsgummit och fläktremmen med ficklampa efter sprickor.
Kompressionstesta motorn. Jag tror man kommer upp i kring 9 kilo med fräsch motor?
Om tomgången inte är stabil med varm motor så är vevaxeltätningarna på gång att spricka.
Kontrollera hur variatorerna växlar med uppallad bakända på skotern o starta kör runt mattan och se så att den spårar dvs att kugghjulen längst bak i mattan går mitt i luckorna i bandet.
Det är svårt att kontrollera primärvariatorn ,för den måste plockas isär, men verktygen till det ska följa med skotern! Plus verktyget för fläktremmen.
Sekundärvariatorns momentomvandlare bör vara hel, för den finns inte att köpa mer.
Kolla så att kilen som håller den på plats inte har börjat kantra, för då måste det åtgärdas omedelbums. Kolla så att låsringen som håller fast momentomvandlaren är hel !
Sedan är det gamla vanliga kontroller med lysen o handtagsvärmare samt en provtur.
När det gäller syncrolådan så kan den växlas i farter upp til 20km/h. Jag brukar släppa gasen o växla i 5-10km/h. Växeln ska gå i lätt utan missljud, men ett svagt klonk kan höras.
Vindrutan kostar 1000:- så det är ju bra om den är hel.
Några modeller hade dåliga bladfjädrar i skidorna, så dom kan gå av på mitten. Kolla efter sprickor undertill med ficklampa.
Nu kommer jag inte på nåt mer för tillfället. Lycka till med ev. köp. :worried: