Lynx re 440/600 Going Black'N'White med godis UPDATE 26/1

Status
Stängd för vidare inlägg.

fresken

Välkänd medlem
4 jan 2011
292
0
16
stockholm, Nynäshamn
Tjena alla skoterfantaster!
Har bestämt mig för att de är min tur att lägga upp ett projekt nu, detta e min första skoter som jag riktigt "skruvar" i (har bara kört annars, i några år) har bara pillat i mopeder å bilar förut så vi får se hur detta går.. iaf hela projektet började me att skotern skar..köpte nya kolvar packingssats osv satte ihop allt å trodde att de skulle funka.. men nej skotern ville inte så efter massa undersökningar så kom jag å en skoterverkstad fram till att jag har för lite komp i ena cylinder(den har en del revor) för att få de vakuum som behövs för att suga bensin.. Medans cylindranra e borta så passar jag på att skruva lite på skoterfan!

Liten lista som ska göras och kommande!

[ ] Lämna in cylindrarna på omnikasil/borning
[x] Göra rent motorn samt buken
[x] Plastat om fästet för bensinslangen till tanke
[x] sänka boggien = högre markfrigång
[/] v-force3, väntar att dom ska anlända på posten, köpta på blocket
[ ] Pipa kommer nog i vår eller i sommar
[ ] slutburk kommer nog i vår eller sommar
[ ] 44ans matta kommer nog i vår eller sommar
[ ] Slp skidor kommer nog i vår eller sommar
[ ] Lackning ska göras så fort som möjligt när jag har tid
[ ] Kanske sy om dynan till skoterns kommande färger
[ ] Lacking av kåpor, a-armar m m
kommer på saker allt eftersom så listan lär nog fyllas på!

När jag fått hem den


Så här såg kolven ut efter att jag kört..



På väg att plocka ner den efter jag byt kolvar och den vill fortfarande inte starta..


notera min snygga skoterlyft :evil:

Bestämde mig för att lyfta ur motorn när jag ändå höll på så att jag kan städa lite i buken:bigsmile:

Cylindrarna på väg bort


inte så fräscht, men de ska jag ändra på!!


Cylindrarna borta, snart åker motorn ur me!






motorn ska tvättas lite lätt eftersom jag inte har tillgång till högtrycks tvätt osv..
kolvarna ser ruttna ut men dom e max 2dagar gamla.. :S


så här ser toppen och cylindern ut



ser de inte så bra på bilden men, revorna e ganska djupa.. finns fler men orkade inte ta mer bilder..Visa bifogad bild 9568
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Sv: Lynx rc 440/600 renovering plus massa annat roligt

Det första du måste göra är att ta reda på varför den skar annars skär den igen omg! Kolla noga på dom gammla insugsgummina om dom var spruckena eller om packboxar var sluta på vevaxeln.
kan även bero på skit i förgasare . Måste rengöras i vilket fall!
Och har den självjusterande bestyckning för olika höjder så kan även det systemet jäklas och motorer att skära .(jag vet inte om din maskin har det?)
 

fresken

Välkänd medlem
4 jan 2011
292
0
16
stockholm, Nynäshamn
Sv: Lynx rc 440/600 renovering plus massa annat roligt

Det första du måste göra är att ta reda på varför den skar annars skär den igen omg! Kolla noga på dom gammla insugsgummina om dom var spruckena eller om packboxar var sluta på vevaxeln.
kan även bero på skit i förgasare . Måste rengöras i vilket fall!
Och har den självjusterande bestyckning för olika höjder så kan även det systemet jäklas och motorer att skära .(jag vet inte om din maskin har det?)
tare lugnt! har gjort de!! den "spika" ena reedsen gick sönder! så den fick alldeles för mkt bränsle! plus att de kan va att den fick in skit när jag testade köra utan filter på bakgården!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Sv: Lynx rc 440/600 renovering plus massa annat roligt

tare lugnt! har gjort de!! den "spika" ena reedsen gick sönder! så den fick alldeles för mkt bränsle! plus att de kan va att den fick in skit när jag testade köra utan filter på bakgården!

Om en reeds går väck så går dom fett,,,så felet ligger inte där.. Och skit in genom luftrömmen förgasare ger inte heller dessa skader (spikning) förutsatt att du inte körde 12 mil på bakgården för då kan bestyckningen varit för snål för helt öppet insug (ej luftburk) Du har som sagt annat fel såsom läkage vid insugsgummin eller packboxar. Alt skit i munstycken förgasare. Och om någon planat topplocken till högre komp kan det vara för dålig soppa som gjort detta (95okt).

Du måste hitta orsaken till 100a% annars skär den omg som sagt.
 

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
Sv: Lynx rc 440/600 renovering plus massa annat roligt

Ska du lämna iväg cylindrarna för omnikasilning så skicka dom till Blixtenracing själv istället för att lämna in dom till nån skoterhandlare för dom skickar cylindrarna dit oxå men dom lägger på runt en 1000lapp på priset mot vad blixten själv tar om du själv skickar cylindrarna till honom
 

fresken

Välkänd medlem
4 jan 2011
292
0
16
stockholm, Nynäshamn
Sv: Lynx rc 440/600 renovering plus massa annat roligt

Om en reeds går väck så går dom fett,,,så felet ligger inte där.. Och skit in genom luftrömmen förgasare ger inte heller dessa skader (spikning) förutsatt att du inte körde 12 mil på bakgården för då kan bestyckningen varit för snål för helt öppet insug (ej luftburk) Du har som sagt annat fel såsom läkage vid insugsgummin eller packboxar. Alt skit i munstycken förgasare. Och om någon planat topplocken till högre komp kan det vara för dålig soppa som gjort detta (95okt).

Du måste hitta orsaken till 100a% annars skär den omg som sagt.
hmm jo den gick fett som satan.. har kört max 1-2tim med den.. så de måste juh varit förra ägaren som kört konstigt med den för nått e vajjsing.. men kolven har juh som sagt "spikat", "spika"
gör den när den får för mkt bränsle så smälter kolvringen och sen kan de bli värre skador.. skotern gick sämre å sämre men jag körde lite ändå å testa å tillslut startade den inte änns.. de va då jag öppnade å såg kolven..
 

fresken

Välkänd medlem
4 jan 2011
292
0
16
stockholm, Nynäshamn
Sv: Lynx rc 440/600 renovering plus massa annat roligt

Ska du lämna iväg cylindrarna för omnikasilning så skicka dom till Blixtenracing själv istället för att lämna in dom till nån skoterhandlare för dom skickar cylindrarna dit oxå men dom lägger på runt en 1000lapp på priset mot vad blixten själv tar om du själv skickar cylindrarna till honom
jag har lämnat in dom till nikasilproffsen, polare har haft bra erfarenhet av dom :)
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
Sv: Lynx rc 440/600 renovering plus massa annat roligt

men kolven har juh som sagt "spikat", "spika"
gör den när den får för mkt bränsle så smälter kolvringen och sen kan de bli värre skador
fel om den för för lite bränsle så kan det smälta inte tvärtom blir inte varmt av mer bränsle utan det kyler.
 

fresken

Välkänd medlem
4 jan 2011
292
0
16
stockholm, Nynäshamn
Sv: Lynx re 440/600 Going Black'N'White med godis

Så där, kom nyss in från garaget, slutade skola ganska tidigt så fått lite gjort iaf.. Pratade även med nikasilproffsen idag, han skulle höra av sig imorgon men mest troligast blir de upp borrning till 670cc :D

Lite av de som hänt idag

Motorn och buken tvättade, vart bättre än förut iaf :)








vet inte vad förra ägaren tänkte men, där uppe satt hållet som bensinslangen gick ner i tanken. lite väl högt så gjorde en ny anslutning..

Gamla under igenplastning


Nya anslutningen, det är en slang inne i tanken som går till anslutningen inne i tanken


Passade även på att sänka boggien ca 10cm :)



Ska bygga ett par droppbrackets och sedan nya förstärkningar till fotstegen :)

Har även suttit och lekt lite i photoshop om hur jag ska lacka den och mest troligt blir det så här fast även a-armarna och tunneln kommer bli lackade :evil:
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Sv: Lynx re 440/600 Going Black'N'White med godis

Har din nya kolvar blivit sådär repiga på utblåssidan p.g.a reporna i cylindrarna ? Hur nära kolvarna går dina avgasgiljotiner ? Samt ser det ju ut som en nål eller något har knackat dina gamla kolvar, vet ej 100% hur spikning skulle se ut, men tänkte mig tätare och mindre hack isåfall. Tar den kylvätska i motorn ? Angående det där med laminering på plast så brukar ju inte sluta så bra, ännu värre när bensin e inblandad ? Vi laminerar ju bränsletankar till båtarna som byggs på varvet där jag arbetar, men dom byggs ju från scratch med specialvinylester tror jag det var. Och i det fallet funkar det ju, tycker att du skall sätta en rätt sorts gummigenomföring nertill istället, och riv bort glasfibret ! Upttil tror jag det kan hållas fast p.g.a du ej har full tank hela tiden. Lycka till och håll ett öga på läckage :D
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Lynx re 440/600 Going Black'N'White med godis

har du lagt märke till att du har spricka i chassit högerfram
 

fresken

Välkänd medlem
4 jan 2011
292
0
16
stockholm, Nynäshamn
Sv: Lynx re 440/600 Going Black'N'White med godis

Har din nya kolvar blivit sådär repiga på utblåssidan p.g.a reporna i cylindrarna ? Hur nära kolvarna går dina avgasgiljotiner ? Samt ser det ju ut som en nål eller något har knackat dina gamla kolvar, vet ej 100% hur spikning skulle se ut, men tänkte mig tätare och mindre hack isåfall. Tar den kylvätska i motorn ? Angående det där med laminering på plast så brukar ju inte sluta så bra, ännu värre när bensin e inblandad ? Vi laminerar ju bränsletankar till båtarna som byggs på varvet där jag arbetar, men dom byggs ju från scratch med specialvinylester tror jag det var. Och i det fallet funkar det ju, tycker att du skall sätta en rätt sorts gummigenomföring nertill istället, och riv bort glasfibret ! Upttil tror jag det kan hållas fast p.g.a du ej har full tank hela tiden. Lycka till och håll ett öga på läckage :D
hmm tack för att du påpekar de har inte riktigt kollat de.. nu har jag lämnat bort cylindrarna men tor de e avgasportarna som ställer till de men får kolla upp de sen:) vet inte faktiskt den kan ha gjort,, han som sagt bara köra 1-2 tim med den.. hmm okej, har plastat tidigare då har de tålt bränsle men får hålla ögonen uppe för läckage :D
 

fresken

Välkänd medlem
4 jan 2011
292
0
16
stockholm, Nynäshamn
Sv: Lynx re 440/600 Going Black'N'White med godis

sådär ja kom nyss in från garaget! fick lite gjort idag, t.ex nya fästen främre boggie delen :)

så där mycket flyttade jag främre fästena :D


blev en ganska så stor skillnad sen förut:eyebrows:





nu kanske man ska börja titta på 51mm matta ist för 44mm, vad tycker ni? :)

I LIKE!
 

fresken

Välkänd medlem
4 jan 2011
292
0
16
stockholm, Nynäshamn
21/2 STOR UPDATE!!
Nu j'vlar kickar jag igång igen!! har nämligen varit sjuk och hittade inge bra lösning på motor problemet, men nu j'vlar!

Hittade en fin Rotax 800sp -01 som jag köpte på direkten motorn kom hem i fredags och igår satt den på plats med alla tillbehör på förutom piporna som jag fick idag:rock: piporna e Brp twin pipes som är om svetsade från rev till lynx rc 06, men ena pipan passade inte så blev att börja modda om den idag :mad: imorron åker den in på svetsning ;;

motorn på plats, använder 600 tändingen





Påbörjad moddning av ena pipan :shifty:











kommer nog bli fett detta tror jag :applåd:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Helt riktigt, du tappar hela vitsen med avstämd pipa då du förlänger den. Returpulsen kommer att komma "för sent" tillbaks till cylindern. Inte så bra...
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Jag vill inte vara negativ. Men din tank är i PE plast som är en mjuk och fet plast vilket inte glasfiber är samt att bensin kryper nå jävulskt tror jag att din tank blir en tickande brandbomb typ.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.