lynx rs

i440xcr99

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Borlänge
off topic: har alltid undrat varför dom gör lynx o ski-doo då båda har samma tillverkare? Brp?
varför inte bara ett av dom?

måste hålla med om att dom såg brutala ut, snyggare är xp@ski-doo
GM koncernen har Hummer, SAAB, Cheva, Buick, Pontiac osv.
Vilken skall dom behålla? :hmmmm2:

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Fast Lynx är mer bruksiga och racer modellerna har väl hittills bara haft motorerna gemensamt med Skidoo.

Tycker lynx är lyhörda för nordiska krav vilket är välkommet för yrkesfolk bla. Båda har väl sin plats tycker jag.

Qnage

Välkänd medlem
7 jan 2008
156
0
6
Luleå
Fast Lynx är mer bruksiga och racer modellerna har väl hittills bara haft motorerna gemensamt med Skidoo.

Tycker lynx är lyhörda för nordiska krav vilket är välkommet för yrkesfolk bla. Båda har väl sin plats tycker jag.
jo, men de är lite fult ändå att dom ser så lika ut o har nästan alltid gjort de, tänker på zx , rev och xp chassiet. vet att dom inte är lika i dämparna o sånt men utseende och kanske motorerna.:laugh:

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Mjae alltid ? 80 tal Lynx 3500 3600 och 3800 mot formula z och formula plus inte en skruv gemensamt. Motorer lika med undantag för den största pjäsen som alltid kom seeent i Lynx

Början av 90 talet, Enduro & cobra modellerna mot 2000 chassit med Mxz ,Formula z har inte en skruv gemensamt. Motorer lika med undantag för den största pjäsen som alltid kom seeent i Lynx. 780 kom över huvudtaget inte i någon rakt över disk Lynx.

Slutet på 90 början på 2000. Formula s sle och 500 modellerna mot Lynx Enduros. Lite gemensamt men inte chassi vad jag vet. Arbetsmaskiner lika förutom dekaler och färg sättning.

Revo mot rev vet inte vad skillnaderna är men fot holkar huvar boggie skiljer mot rev.
Arbetsmaskiner lika endast bage enginering som skiljer.

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
JA verkligen intressant ! 275 kg gör dock att man inte slänger omkring med den hur som helst.
tänk efter att lynx menar fullt med oljor och allt.
vilket endast yamaha också gör.
ski doo har alltid tom vikten dom går på.
tom menas då utan batteri på sdi modeller och olja utan bensin och tomma dämpare.

min rc 600 väger 275 enligt papper. känns inte nånstans slänger den precis som en rev eller iq

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Jo men jag misstänker att på en större maskin med 50 matta och bortåt 4 m lång så trollar man inte bort det på samma sätt. Den enda gången man känner vikt på sport lynxar är vi kraftigt genomslags före.

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
min gamla 550, såld nu, den vägde nog som din rc, och den slängde man runt och gjorde vad man ville med :) vikten är egentligen ointressant om den är rätt placerad dvs.

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Mjae vikten betyder trots allt en del. Lynx har alltid vart lite tyngre men i gengäld tålt mer spö och på så vis klarat sig fin fint. Hade förmånen förra vintern att köra massor med maskiner av märket Polaris och det blev aldrig så uppenbart som när jag körde 700 dragon kort mot FST iq.Vikten betyder massor vilket Skidoo bevisade i bla SOY.

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
kan säga att där har du delvis rätt och delvis fel.
vikten känns inte på lynxen eller ja visst när du sitter fast känner du att en är lite klumpigare men aldrig annars.
jag har heldre en skoter som väger 5-10kg mer om den tål mer styk.
vill ju inte ha en krokig skoter efter ca 100mil som många revar har problem med.

Qnage

Välkänd medlem
7 jan 2008
156
0
6
Luleå
Mjae alltid ? 80 tal Lynx 3500 3600 och 3800 mot formula z och formula plus inte en skruv gemensamt. Motorer lika med undantag för den största pjäsen som alltid kom seeent i Lynx

Början av 90 talet, Enduro & cobra modellerna mot 2000 chassit med Mxz ,Formula z har inte en skruv gemensamt. Motorer lika med undantag för den största pjäsen som alltid kom seeent i Lynx. 780 kom över huvudtaget inte i någon rakt över disk Lynx.

Slutet på 90 början på 2000. Formula s sle och 500 modellerna mot Lynx Enduros. Lite gemensamt men inte chassi vad jag vet. Arbetsmaskiner lika förutom dekaler och färg sättning.

Revo mot rev vet inte vad skillnaderna är men fot holkar huvar boggie skiljer mot rev.
Arbetsmaskiner lika endast bage enginering som skiljer.
jag skrev nästan alltid, och då menade ja Ski-doos zx, rev och xp, vet inte vads lynx motsvarande chassien heter men ja vet att ski-doo mxz (zx) och lynx enduro 00-03 eller va de nu är liknar varandra, och rev och revo, och xp och lynx 09 de var de ja menade...

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
off topic: har alltid undrat varför dom gör lynx o ski-doo då båda har samma tillverkare? Brp?
varför inte bara ett av dom?

måste hålla med om att dom såg brutala ut, snyggare är xp@ski-doo
Lynx är ett Finskt märke och får inte säljas i Amerika (endast europa tror jag det är)
Ski-doo är från Canada och säljs över hela världen

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Mjae vikten betyder trots allt en del. Lynx har alltid vart lite tyngre men i gengäld tålt mer spö och på så vis klarat sig fin fint. Hade förmånen förra vintern att köra massor med maskiner av märket Polaris och det blev aldrig så uppenbart som när jag körde 700 dragon kort mot FST iq.Vikten betyder massor vilket Skidoo bevisade i bla SOY.
Det kan ju också bero på att Skidoo har ett HELT nytt chassie som är i en klass för sig, dom andra modellerna är några år bakom.

jag skrev nästan alltid, och då menade ja Ski-doos zx, rev och xp, vet inte vads lynx motsvarande chassien heter men ja vet att ski-doo mxz (zx) och lynx enduro 00-03 eller va de nu är liknar varandra, och rev och revo, och xp och lynx 09 de var de ja menade...
Lynx svar på ZX chassiet heter EVO

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
nåja tillbaka till topic.
vad tycker ni om "rs" modellerna ? rättare sagt xp modellerna ??
jag diggar dom stenhårt. de är en sån där vill ha känsla och en sådan kommer det bli.
nu snurrar det bara 600RE till nästa år i mitt huvud.!

Luvisen

Välkänd medlem
5 sept 2005
334
0
16
Överkalix
Sitter och sneglar på 500ss arn, TNT fast lynx chassie, kan ju knappast bli bättre:p och priset talas ju om att bli under 100tusen så:D