lynx rs

4

426H

nåja tillbaka till topic.
vad tycker ni om "rs" modellerna ? rättare sagt xp
Jag är mkt impad över LYNX lineup 2009. Dämperiet lär palla för en hel del. Lite mystiskt att dom inte verkar få tillgång till 4-taktarn dock. Borde passat bra i tex commandern. Sen tycker jag att det är jäkligt synd att dom fuckat upp x-trim modellerna med den fula dynan å rutan. Dom korta är ju såååå mycket snyggare.
 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
Evo och R-evo chassit var ju inte så likt Zx och Rev. Annan framvagn, boggie och Tunnel är väl det största olikheterna.
Sen att dem ser ganska lika ut betyder ju inte att dem är det.

Rave 600 (500ss) 199kg
Re 600 E-tec 208kg
Re 800 PowerTek 207kg

Lynx har lyckats att dra ner vikten ungefär 30kg, bra jobbat. Men jag tycker ända att dom skulle kunna ligga lite närmare doo när dom nu har samma framdel.
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Evo och R-evo chassit var ju inte så likt Zx och Rev. Annan framvagn, boggie och Tunnel är väl det största olikheterna.
Sen att dem ser ganska lika ut betyder ju inte att dem är det.

Rave 600 (500ss) 199kg
Re 600 E-tec 208kg
Re 800 PowerTek 207kg

Lynx har lyckats att dra ner vikten ungefär 30kg, bra jobbat. Men jag tycker ända att dom skulle kunna ligga lite närmare doo när dom nu har samma framdel.
tnt:s torrvikt är 181kg , men det är med en 25mm lättvikts matta. Nån stans har jag läst 188kg i dom svenska broschyrerna , den har ju 32mm matta och kanske nåt mer, tror bakre kofångaren är kraftigare på europa modellerna.
Rave 600:s torrvikt är 193kg med 32mm.
Så det kanske inte skiljer så jättemycket.

Nåt som är konstigt är att på lynx modeller är 800r 1kg lättare än e-techen , men skidoos 800R är 5 kg tyngre än deras e-tech.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Evo och R-evo chassit var ju inte så likt Zx och Rev. Annan framvagn, boggie och Tunnel är väl det största olikheterna.
Sen att dem ser ganska lika ut betyder ju inte att dem är det.

Rave 600 (500ss) 199kg
Re 600 E-tec 208kg
Re 800 PowerTek 207kg

Lynx har lyckats att dra ner vikten ungefär 30kg, bra jobbat. Men jag tycker ända att dom skulle kunna ligga lite närmare doo när dom nu har samma framdel.
ingen som har vad dom har för tjänstevikt ?
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
jo men dom är inte ens lika, ski-doo o lynx är väldigt lika varandra eller?
Säger bara en sak: Saab 9-3 och Cadillac BLS

Nämen Lynx skulle nog tjäna mer på att försöka hålla en tydligare, egen identitet. Okej att man använder samma komponenter men varför göra såna minimala skillnader på designen? Märkligt.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Dom vikter du citerade är alla vätskor utom bränsle , så det blir väl en 30-40 kilo till fulltankade, vilket väl är hur man räknar tjänstevikt?
Vikterna där uppe är nog helt utan några vätskor alls.
alltså totalt tom.! och utan batteri.

Säger bara en sak: Saab 9-3 och Cadillac BLS

Nämen Lynx skulle nog tjäna mer på att försöka hålla en tydligare, egen identitet. Okej att man använder samma komponenter men varför göra såna minimala skillnader på designen? Märkligt.
Lynx klarar nog sig inte att göra en helt "egen" maskin.
det tar ju som ett ex antal år att göra en egen.
så lynx tar det ski doo gör och gör om det till sin "egen"
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
så då var man nummer 1 från min ÅF att beställa en REX 800
få se när priserna kommer upp bara
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Vore roligt om Lynx hade råd och tillstånd från brp att tillverka egna modeller, jag personligen tror att det är mycket ekonomiskt styre från brp:s sida men vet inte. Sedan så tror jag det vore en stor risk för brp att slopa ett av märken, risken att folk skulle köpa polaris, yamaha eller articcat är nog stor. Och jag dregglar även över en ny 09 men det har jag inte råd med tyvärr.

Kör så det ryk med det du har :)
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Vore roligt om Lynx hade råd och tillstånd från brp att tillverka egna modeller, jag personligen tror att det är mycket ekonomiskt styre från brp:s sida men vet inte. Sedan så tror jag det vore en stor risk för brp att slopa ett av märken, risken att folk skulle köpa polaris, yamaha eller articcat är nog stor. Och jag dregglar även över en ny 09 men det har jag inte råd med tyvärr.

Kör så det ryk med det du har :)
finns de nå prisuppgifter än?
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
själv funderar man om man ska köra slag i saken och byta för 3:e året i rad? 2006 07:as lynx rave Rc 600 sdi 2007 08:as lynx x-trim 600 sdi 2008 09:as lynx Re 800 eller x-trim 800 åååh vet inte hur jag ska göra funderar mellan re 800 och x-trim 800... årets ilandsproblem för mig iallafall. Vilken skulle ni välja om ni bara kör i fjällen och hoppar, leker och pudersurfar? Bör läggas till att där jag åker så har det inte de senaste 6åren varit mindre än 90cm snö i tärrängen. Hilfe bitte ;-)
 
Last edited:

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
självklara valet RE 800 med 44mm matta dubb dreva ner den lite v-kit och vforce3. då ska man se på masikn :D
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
själv funderar man om man ska köra slag i saken och byta för 3:e året i rad? 2006 07:as lynx rave Rc 600 sdi 2007 08:as lynx x-trim 600 sdi 2008 09:as lynx Re 800 eller x-trim 800 åååh vet inte hur jag ska göra funderar mellan re 800 och x-trim 800... årets ilandsproblem för mig iallafall. Vilken skulle ni välja om ni bara kör i fjällen och hoppar, leker och pudersurfar? Bör läggas till att där jag åker så har det inte de senaste 6åren varit mindre än 90cm snö i tärrängen. Hilfe bitte ;-)
Hur tycker du 07:an rave skiljde sig mot 08:ans x-trim , blir den långa klumpigare eller vad va skillnaden.
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Hur tycker du 07:an rave skiljde sig mot 08:ans x-trim , blir den långa klumpigare eller vad va skillnaden.
2 största skillnaderna mellan dessa 2 var att x-trim tog sig fram mycket mycket bättre i lössnön än RC rave:en. Andra skillnaden var att jag upplevde att Rc 600 sdi:n fick man lättare skidres med. Man måste ta lite mera fart i en liten backe med x-trimmen för att få upp den. De saker som jag trodde skulle vara större skillnader på är att x-trim skulle kännas mycket längre och klumpigare på dålig led, så var det verkligen inte. otroligt smidig för att vara längre matta. Sedan så är 08:eek:rna i överlag mycket skönare ståställning på tack vare re-chassit jämtemot 07:eek:rna
 

Laplander

Ny medlem
9 jan 2006
2
0
1
Malmberget
Sv: Xtrim Commander 600 HO SDI

:rock: Ett helt nytt koncept..........

"Sportmaskin" med 50 cm bred matta !!!!

Xtrim Commander 600 HO SDI
...Inte för att jag skall ha en sådan men vilket häftigt/coolt koncept :rock:





:beer: LYNX Rules ! :beer:



.
Saken är biff! En sån ska jag ha.