LynxtuktarNs lynx 440 racing renovering/upp-piffning!

Status
Stängd för vidare inlägg.

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
dom slangarna biltema har ål bensin har kört dom på 2 moppar ser riktigt bra ut! =)
Okej, då blire att inhandla på biltema imorrn=)

___

Nu har jag väntat tillräckligt länge på variatorn (några månader!?) från motorbolaget så imorgon ska jag upp o ta ett snack med dom, har dom inte gjort klart den så tar jag tillbaka den o lämnar in den till en som ja vet renoverar variatorer.., sjukligt irriterad
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Igår var jag och hämtade variatorn, den var som tur var helt klar, dom behövde inte byta nå glidklackar etc så dom rengjorde den bara inprincip, 318kr så det var jävligt billigt:nuts:

Sen for ja på biltema o köpte en slang för dumpventiler 38mm, kapade den på mitten o tryckte fast han på insugen, tight vare men bra blev det!:bigsmile: fattas dock en slangklämma..


Uploaded with ImageShack.us

Sen idag så monterade jag lufburken, primären, sekundären, remmen osv osv, så nu äre bara att fixa en plugg till kedjehuset sen så äre klart, lite putsning bara:bigsmile:

Någon som vet vad det ska vara för mattspänning ? nu slackar han ca 4cm från slidesen i upphängt läge såklart.
 

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Har du non-slip?
Ska du ha 4cm slack är nog de ett måste, man ska ha så löst spänd som möjligt utan att det rappar

Har du inga nonsliphjul får du säkert spänna så du har ca: 2cm slack :)
 

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
Har du non-slip?
Ska du ha 4cm slack är nog de ett måste, man ska ha så löst spänd som möjligt utan att det rappar

Har du inga nonsliphjul får du säkert spänna så du har ca: 2cm slack :)
jag tror nog 4 cm fungerar alldeles utmärkt, hade minst 4 cm på min F7a med 44as och den kuggade aldrig över.. men min polare hade dock en F6a som han hade kanske 5cm slack på, den gick fan inte ens köra i djupsnö. Kuggade HELA tiden så pröva 4 cm först, kan gå :)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Har du non-slip?
Ska du ha 4cm slack är nog de ett måste, man ska ha så löst spänd som möjligt utan att det rappar

Har du inga nonsliphjul får du säkert spänna så du har ca: 2cm slack :)
Nej jag har tyvärr inte non-slip, jo ja kanske får justera lite till =)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
ja ska kolla det, tack för tipset! :

jag har lyckats tappa bort oljepluggen te kedjehuset, någon som vet vare är för gäng? har ingen gängtolk...

aja får väl borra om o gänga nytt.. suck
 
Last edited:

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Pluggarna är koniska så köp en ny hos handlaren! Blir bara bökigt att ha att göra med den om du borrar och slänger dit en rak bult/plugg, svårt att få den på gäng, trög att lossa etc.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Ja juste, har int tänkt på att ja har en ÅF i närheten, får väl dra skutan ditåt då!

bör även tilläggas att det är pluggen för tömningen av oljan som är borta, inte den stora för påfyllning...., men ja ser väl om dom har en sån plugg, j'vligt tveksam men. =)
 
Last edited:

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
detdär med konisk oljeplugg kan jag ju säga att det inte var på mitt kedjehus, var samma diameter genom hela hålet (måste vare nån som redan borrat o gängat nytt), och jag lyckades få dit en vanlig rak "bult" som ja la ett lager locktite på, så nu är en plugg fixad o ditsatt.

Kedjehuset monterat likaså drev o kedja, monterat slangklammer på insugen nu också, satt dit luftburken, variatorskyddet, spännt mattan, slutburk med pipa monterat!

Allt inprincip klart nu :bigsmile:
bilder på kalaset får ni sen.

Finns det intresserade så bytes skotern mot annan maskin, hellst en längre.
 
Last edited:

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Där kan man snacka om finnish!!! Grymt clean må ja säga! Extremt jobbat där :D
Man tackar så mycket! :)

Grymt jobbat!
Tackar! =)

Jag kan tillägga att det är nu jag nästan ligger med sömnstörningar i funderingar o plågsamma tankar OM jag mot förmodan skulle glömt något viktigt i motorn etc... eller glömt dra åt nå bultar/drev i kedjehus/ länkar i framvagn osv haha =)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Har överträffat mig själv tror jag:bigsmile:



Uploaded with ImageShack.us




Uploaded with ImageShack.us

o här är han i full gång, är dock lite fundersam, då primären växlar allt annan än jämt, den "hakar" sig o sen smäller den till som fan och "hakar" sig o sen smäller den tillbaka.
Sen är det så att då ja ger lätt gas upp till ca 3000varv så stannar den där o går upp till ca 4000varv (dethär har inte nåt med primären att göra^^) o stannar där men efter ett tag går den ner sig igen om man ger en choke... tjyvluft kanske men tveksam då den går ner sig efter ett pump elr två me choken... och håller sig sen vid 1500 varv på tomgången. ska även köpa nya stift.


Uploaded with ImageShack.us
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Blev ju bra! Hoppas du har bättre tur än vad jag hade med mitt biltema alu-avgasbandage.(Om det nu är det du har)

För mig så börjage alu-beläggningen släppa och det såg bara förjävligt ut...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.