givetvis är scania bäst, volvo är ju riktigt tattarmek som går som orm efter vägen totalt utan fjädring, riktigt jävla värdelösa. din jävla lapp eller va du nu är.
Nej, volvo är bättre än scania och nu ska jag förklara varför.
Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Det är nog enklare att berätta var scania är bättre. För det första har scania riktigt dugliga motorer, inget ont om volvos motorer för den delen men scanias motorer har på riktigt hittat hem när det gäller kraft, bränsleförbrukning och hållbarhet. Sen viker inte scania ut hytten lika mycket när man backar runt hörn, den blir lite smidigare och den håller spåret lika bra som en treaxlig bil.
Vad gäller förarergonomi så är det individuellt. Jag föredrar volvo fh16 med nya hytten framför scania. Men en fmx-hytt har däremot sämre ergonomi än en scania.
Scania är klumpiga. Hytten är stor och jävlig så man måste vara försiktig med vart man har hörnen. Taket är lite högre så man måste ha lite koll på diverse mediaprylar när man kör.
Boliden drev ju en ramp mellan renströmsgruvan och gruvan i petiknäs under jord och på ett ställe vid en skarp kurva fanns en bergklack som gjorde att det var svårt att rymmas med en scania. Hursomhelst så tog de till slut in bergteamet som strossade den kurvan så att även scaniorna rymdes i rampen ordentligt. På tal om renströmsgruvan så finns det en raka efter rampen som kallas för "scaniarakan" eftersom att scaniorna alltid går varma just där vid utkörningar.
Ska vi jämföra växellådor kanske? I-shift mot opticruise är inte en speciellt rättvis jämförelse eftersom att I-shift tar opticruise i bajjan. En scania med allisonlåda är inte helt åt helvete men det tillvalet kostar flis och det är svårt att hitta scaniamekaniker som kan skruva i dem. Dessutom har ju scania helt gett upp med bergbilar numera.
Och när det gäller manuella lådor så föredrar jag scanias manuella mot volvos manuella.
Jag vill numera gärna testa den nya dubbelkopplade I-shiften för att än en gång se volvo gå från klarhet till klarhet.
Hur i hela helvete bygger scania sina lastbilar egentligen när ramen GÅR AV bakom sista axeln vid infästningen till flaket? Det är ett scaniasyndrom som alla scanior förr eller senare drabbas av när helt plötsligt flaket lossnar. Bild:
Hytterna är inte bara stora och klumpiga när man kör med en scania. De är även omständiga att byta när det blir dags för hyttbyte. Något som drabbar de flesta lastbilar med jämna mellanrum. Det kan vara allt från någon jävla fågel som backar in i en annan bil (har hänt), glömmer p-bromsen(har hänt) eller att bilen tappar fäste och glider in i väggen. LKs asfalterade snedbanor är notoriska för detta då bergdäck är snorhala om det blir ett oljespill eller vattenansamling.
En underbar hyttbyteshistoria kommer ju från den gamla goda bletabtiden när de fortfarande hade tillredningen och raslastningen i kuj. Ett gäng stod inne på en skiva och en utav snubbarna hade varit ganska uppkäftig mot en av tjejerna och så förklarade han i radion att han skulle visa hur det går till när man backar genom långa orter. Så han sopar i höga 4:an och backar för allt vad tygen håller och när han passerar ett inslag där hon står parkerad och väntar på att ta lass så tänder hon plötsligt innerbelysningen i hytten och visar brösten. Den här stackars killen blir så distraherad när han ser det att han glömmer att backa helt och hållet och viker in hytten i väggen.
Så för att sammanfatta: Scanior är större, tyngre, klumpigare, håller sämre och rasar oftare än volvosar. Därför föredrar jag att köra volvo.
Jag frågade platschefen en gång. Han sa att de hade testat men det funkade helt enkelt inte att ha pitebor under jord. De var svåra att samarbeta med eftersom att de är så dryga, stora i käften och har en världsmästarattityd. Sen kör de sönder väldigt mycket grejer utan att anmäla det vilket lider till både många och oplanerade repstopp.