Ja alltså duger inte turbo 4t till annat än lek på öppna ytor. En 2t turbo har i princip samma respons innan turbon börjar ladda och sen får man ut en effekt på ca 200hk med en 800 och inte allt för högt laddtryck så dom duger helt klart för min vanliga körning.
Sen hör jag att du inte har koll på hur en 2t med pipa fungerar. Övervarv med en 2t existerar egentligen inte, då pipan är som ett inbyggt varvstop. Om man säger att maxeffekt ligger på 8200vsrv då har man säg 150hk sen vid 8600varv så ligger effekten på kanske 125hk så har man grejor i variatorn som håller varvet runt 8200 så kn den inte varva 8600 så det är inget problem.däremot med en 4t som har nästan en linjär effektkurva upp till elektronisk varvstopp (eller när ventilerna börjar studsa) så är det lättare att motorn oftigare går upp på varvstopp, och jag vet att det finns flera här som vet vad som händer då...
Sen att det är så relativt lite problem med 4t turbosarna är att typ 95% av åkarna kör led med sina maskiner, restrerande som försöker på annat rasar..
Sen med kompressor så blir karaktären mer som en gammal 440, mycket mer kännslig på varvtalet då varvtalet avgör laddtryck. Så där får man anpassa variatorsettup till föret hela tiden om man vill att maskinen ska vara och leverera rätt effekt.