Jag böt in Min Nytro mot en Sprillans, Freeride , Jag han 30 mil sen var det dags för kolv och cylinder byte, tappade kompen på ena cylindern, 6kg på ena sidan ,och 12kg på andra sidan. Bra skrot. Juste det var under påskveckan den skar, när man som mest vill ut och gasa, Fick tillbaka den , hann 10 mil sen exploderade remmen och slog sönder diverse plaster.
Vet inte om Polaris 800 haft något år när dem INTE har skärt ? Alla Polaris 800 verkar ju rackla, iallafall för 2-3 år sedan....
Men köper aldrig en Yamaha nåmer, inte utan 240hk turbo, Måhända att dem är driftsäkra, men gud så tråkiga och köra utanför leden...
Nästa skoter blir Ski-doo , Polaris, eller en M8000 Hardcore
Vintern blir spännande. Jag är nog ganska märkesoberoende person. Jag vill ha saker som passar mig i kombination med en rimlig kostnad. Jag är nog snål i grund och botten dessutom då jag har jobbat till mig varenda krona så jag undviker gärna onödiga utgifter.
Jag planerade för några år sedan att skaffa mig en renegade 800 (800R motorn) men efter lite efterforskningar så sket jag i det pga att kolvbyte verkade vara en servicepunkt där intervallen verkade variera mellan 5-500 mil...lite överdrivet kanske men inte helt utan sanning (och jag har skruvat så mycket bilar, motorcyklar, skotrar så jag är less på det, jag har inte tid heller).
Så det blev en nytro istället (rtx se som säsong 2 blev förlängd till xtx som jag egentligen ville ha från början). Den har just nu gått 1019 mil. Den utrustades ny med oilitebussningar i framvagnen så den är inte direkt glapp någonstans förutom lite i skidorna och dämparna behöver renovering. Chassit känns OK men fotstegen är ju konstruktionsmässigt lite mjuka och de släpper ju inte ut snön. Jag har till den här säsongen satt dit dess 3:e rem. De föregående remmarna har hållit i 500 mil/styck och de är dessutom ganska billiga. Utöver detta så är det bytt startrelä och slides. Jag kör utan turbo och är (hör och häpna) ändå ganska nöjd med effekten. Visst hade turbo varit kul men jag har väl vuxit upp tillräckligt och insett att jag inte är purung och de är ju inte stendöda original heller. Jag har haft skitkul med den skotern. Men visst har den sina baksidor. Den är, framförallt på vårkanten, tungstyrd när det är hårt före och kanske lite drulig ibland men inget överdrivet. Jag kör mestadels utanför led i skog och på myrar. Jag är inte så intresserad av bergsklättring då jag inte har psyket för det så där kan jag inte uttala mig. (Innan hade jag en Lynx Forest Fox just för att kunna ta mig fram i lugnt tempo i snårskogen). I princip så funkar Nytron bättre på varenda punkt för min körning jämfört med foxen...efter fjäderbyte i variatorn och förlängningen så går den krypköra lika bra eller bättre med än foxen. Nackdelarna är att den är lite väl bred och de är kassa att backa med (men det är alla skotrar utan flip...)
Angående kommande vinter så har jag utökat skoterparken med en Summit XM 800 146". Det verkar ju som 800 e-tec är hyffsat driftsäkra så därför vågade jag chansa på en sån. Dock är jag ganska säker att den kommer att behöver renoveras i motorn långt före nytron. Den kommer att garanterat behöva ny rem tidigare så också.
Jag har dock hunnit köra den så pass att jag kan enkelt konstatera att den är väldigt lättkörd och det var ett av kriterierna när jag skaffade den då det är min sambo som ska ha den primärt. Jag tror dock att nytron är roligare på led. Så i vinter kan jag välja skoter lite hur som helst beroende på vart jag ska köra (om jag ska ut själv vill säga).
Sen den här otroliga vikthysterin på maskinerna...jag tycker det är hysteriskt kul när folk sitter och jämför enstaka kilon hit eller dit. Kylsystem som är underdimensionerade för att spara en par kilon etc. Jag skulle kunna sticka ut näsan och påstå att om många av dessa kollade på sin egna kroppshydda så skulle de kunna kompensera dessa kilon lätt genom att skippa en chipspåse i veckan eller så... Då kanske de skulle orka bryta runt en Nytro också i skogen ;-) Man slipper ju om inte annat skaffa ett dyrt gymkort
Nu är jag som ni förstår ingen extremåkare på något vis MEN å andra sidan så det nog ytterst få som är det till den grad att de kan utnyttja dagens maskiner till max, eller ens i närheten... Det är nog snarare att man vill ha det som på pappret är det bästa och det är ju fantastiskt intressant att hemskt många är villiga att slanta upp 20-30-40 000:- i förlust år efter år bara för att ha det värsta. Det är dock inte något jag bryr mig nämnvärt i då det inte är mina pengar och jag får ju möjligheten att slippa ta den smällen när jag köper en beggad maskin