Märkes***eritråden...

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Jan-Erik och hans bror köpte en ny RMK 2011 men det blev kolvhaveri innan det gått två veckor .
Inte roligt då han var ungefär 10 mil hemifrån .

Dom är visst ruskigt jobbiga att bogsera sådana där högkamsmaskiner .
Fabulera kan man göra i nån annan tråd, tror du ljuger så du tror på dig själv där.....
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Om du inte räknar med att behöva byta kolvar på din tvåtaktsmaskin efter, låt oss säga mellan 500-1000mil, så kommer du nog få nöja dig med en korvgrillarskoter som luktar grönt!

På AC är det kolvbyte efter 500mil om du ska ha kvar garantin. Var så 2012 iaf.

Åker man med en röjsågsmotor under huven så är kolvbyte ett faktum, under service eller efter ras!

Eller så köper man ett piano och grillar korv nere vid sjön! :D
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Fabulera kan man göra i nån annan tråd, tror du ljuger så du tror på dig själv där.....
Tro vad du vill .
Jag var inte med på den resan , utan det är vad han berättat för mig och jag har ingen anledning
att misstro honom , vare sig om hur länge den höll eller något annat .

Att den gick sönder på två veckor finner jag ytterst trovärdigt med tanke på hur
mycket renskötarna kör och hur många trådar på detta forum som handlar om motorhaverier inom allt mellan 50-200 mil , sedan har vissa otur och får ett måndagsexemplar och andra inte....

Att den sedan upplevdes jobbig att dra är också troligt om man är van vid gamla Tundra och Forest Fox som går lätt som en pulka genom snön i jämförelse .

Jag anser då att det är mycket mer troligt att en RMK gick sönder på två veckor än att den kunde köras 1650 mil utan service , men jag kan ju ha fel.....
 
Last edited:

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Tro vad du vill .
Jag var inte med på den resan , utan det är vad han berättat för mig och jag har ingen anledning
att misstro honom , vare sig om hur länge den höll eller något annat .

Att den gick sönder på två veckor finner jag ytterst trovärdigt med tanke på hur
mycket renskötarna kör och hur många trådar på detta forum som handlar om motorhaverier inom allt mellan 50-200 mil , sedan har vissa otur och får ett måndagsexemplar och andra inte....

Att den sedan upplevdes jobbig att dra är också troligt om man är van vid gamla Tundra och Forest Fox som går lätt som en pulka genom snön i jämförelse .

Jag anser då att det är mycket mer troligt att en RMK gick sönder på två veckor än att den kunde köras 1650 mil utan service , men jag kan ju ha fel.....
+1 där. 50 mil är ju inge ovanligt en vecka där de finns lite o göra för en lappjävel :p och kollar man in på polaris del av forumet så ser man ju folk som har problem med att cylinderkjolen pajjar osv efter vad jag anser vara skrämmande lågt miltal. Jag förväntar mig mer driftsäkerhet av en så helvetes dyr maskin än att man kanske kan köra 1 ses utan att byta kolvar o cylindrar, o kanske inte...
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
+1 där. 50 mil är ju inge ovanligt en vecka där de finns lite o göra för en lappjävel :p och kollar man in på polaris del av forumet så ser man ju folk som har problem med att cylinderkjolen pajjar osv efter vad jag anser vara skrämmande lågt miltal. Jag förväntar mig mer driftsäkerhet av en så helvetes dyr maskin än att man kanske kan köra 1 ses utan att byta kolvar o cylindrar, o kanske inte...
Hur långt kör du med din Yzf 450 innan du byter kolv?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Behövs det inte för att det är en Yamaha?
Exakt! Nu börjar ni lära er! ;) Nja, men de är väl mest för att jag inte hunnit köra så länge med den ännu (ca 25h driftgång) och jag kommer troligtvis byta maskin ganska snart också, så ja lär inte byta nån heller :)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Exakt! Nu börjar ni lära er! ;) Nja, men de är väl mest för att jag inte hunnit köra så länge med den ännu (ca 25h driftgång) och jag kommer troligtvis byta maskin ganska snart också, så ja lär inte byta nån heller :)
Precis samma med skotrar.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Precis samma med skotrar.
Fast tidigare var det ju någon som sa att om man jämför bilar och skotrar kan man lika gärna slänga in borrmaskiner i bilden också, men crossar är okej? Hursomhelst så kanske man byter kolvar på en nytro också, om man vill att den ska gå i all evighet, MEN man kan köra typ 10ggr längre utan att göra det jämfört med motsvarande 2t motor, vilket för många är en tillräckligt stark andledning att köra dom. Driftsäkerheten är viktig för många skoteråkare idag, och tas inte på tillräckligt stor allvar bland de flesta friåkare enligt mig.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Qroz;543929 Driftsäkerheten är viktig för många skoteråkare idag skrev:
Jag håller med dig.
Vi accepterar tyvärr alldeles för mycket skit på en ny skoter.
Men vi är väldigt många som hellre har en skoter på verkstad än en Yamaha i garaget.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Qroz: Lite roligt det där. Som du säger är såklart driftsäkerheten viktig bland många idag. För å för vill slippa skruva. Samtidigt som många tycker det är lite av charmen med en snöskoter också. Så länge det inte blir för dyrt. :p

Men däremot en sak som också är viktigt för många idag är aktionsradie! Hur länge man kan köra utan att tanka. Många väljer ju brp just för att man kan köra länge utan att tanka inte just för att det är billigare när dom drar mindre.
Just därför undrar man ju hur fasiken Yamaha tone när dom monterade en mini tank på Nytron? Vet det enbart för att kunna skryta med vikten fulltankad?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Jag håller med dig.
Vi accepterar tyvärr alldeles för mycket skit på en ny skoter.
Men vi är väldigt många som hellre har en skoter på verkstad än en Yamaha i garaget.
Så kan det nog vara, kan ju helt ärligt säga att om jag bodde bättre till så skulle jag förmodligen köra 2t alltså om jag hade tillgång till "min" typ av skoterkörning hela tiden. Men nu har jag drygt 30 mil till stugan, och fjällen, och dom gånger jag är där uppe så SKA skiten fungera :) därav 4t (sen är det jävligt kul med 270hk också, skulle aldrig kunna åka original nytro)

Qroz: Lite roligt det där. Som du säger är såklart driftsäkerheten viktig bland många idag. För å för vill slippa skruva. Samtidigt som många tycker det är lite av charmen med en snöskoter också. Så länge det inte blir för dyrt. :p

Men däremot en sak som också är viktigt för många idag är aktionsradie! Hur länge man kan köra utan att tanka. Många väljer ju brp just för att man kan köra länge utan att tanka inte just för att det är billigare när dom drar mindre.
Just därför undrar man ju hur fasiken Yamaha tone när dom monterade en mini tank på Nytron? Vet det enbart för att kunna skryta med vikten fulltankad?
Nog finns det en charm att skruva, så länge det är uppgradering man gör, att skruva för att laga något som gått sönder är bara tråkigt :p

Nytron drar ju så lite original så aktionsradien är skaplig även med lilla tanken, men jag kör 38L trailtanken på min.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Jag var tvungen att avlasta en Yamaha lite idag , stackarens öron höll inte för att passera ett 30cm dike trots att 3 skotrar av varierande märken redan passerat samt efterföljande maskiner (inga andra yammor)
Tur att man hade spadfästet monterat ;)

 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
haha, så jävla snyggt! "varför har du en stötdämpare bak på tunneln? -Kan va bra o ha en reserv." :p
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Summiten gick då otroligt lätt på rullen med en Yammadämpare på packisen , jätte konstigt ;)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Jag var tvungen att avlasta en Yamaha lite idag , stackarens öron höll inte för att passera ett 30cm dike trots att 3 skotrar av varierande märken redan passerat samt efterföljande maskiner (inga andra yammor)
Tur att man hade spadfästet monterat ;)

Bara att Yamman hade gått 3000 mil och de andra va slitter nya ;)